fbpx

משרד החינוך ליועצות: דווחו לרשויות על יחסים הומוסקסואלים בבתי הספר

פרסום בעיתון ידיעות אחרונות בנוגע להנחיית משרד החינוך לדווח על יחיסים הומוסקסואלים בקרב תלמידי תיכון, הוביל לגל תגוובת של ארגוני הקהילה הדורשים ממשרד החינוך לתקן את ההנחיות ולפרסם התנצלות. במשרד טוענים: "מדובר בהנחייה ישנה שאינה מיושמת בפועל"
cc0
cc0

כתבה שפורסמה אתמול בוקר בעיתון ידיעות אחרונות, חושפת הנחיה שהעביר משרד החינוך ליועצות בתי הספר, לפיה עליהן לדווח למשרד הרווחה או למשטרת ישראל על כל מקרה שנודע להם, על יחסי מין אנאליים או אוראליים בין תלמידים הומואים בתיכון, גם אם הם נעשים בהסכמה.

במשרד החינוך לא הכחישו את ההנחייה, אך מיהרו להסביר כי מדובר בהנחייה המבוססת על חוזר מנכ”ל משנת 1999, שעניינו התמודדות מערכת החינוך עם פגיעה מינית של תלמידים בתלמידים, וכי בכל מקרה חובת הדיווח אינה מיושמת בפועל.

בבדיקה של אתר WDG בבתי הספר התיכוניים, נמצא כי יועצות בתי הספר לא קיבלו לאחרונה הנחייה כזו, וכי ככל הנראה מדובר במידע שגוי שהועבר באחת ההרצאות אך תוקן מיד במקום.

המידע השגוי מתבסס על חוזר המנכ”ל המדובר שנכתב בתקופה בה היה הבדל בין הגיל המותר לקיום יחסי מין בין זוגות הטרוסקסואלים (שעמד על גיל 16) לזוגות הומוסקסואלים. (שעמד על גיל 18), זאת לפני שנת 2000, בה הוגדר גיל 16 כגיל הסכמה שווה לכולם.

אך הסבריו של משרד החינוך אינם מספקים את ארגוני הקהילה השונים, שרואים בחומרה את עצם פרסום הנחייה זו, כמו את העובדה שחוזר מנכ”ל בנושא עדיין מתייחסים ליחסים הומוסקסואליים כאל עבירה על החוק, ודורשים שינוי מיידי של החוזר.

מועצת התלמידים והנוער הארצית יצאה בגינוי חריף נגד התופעה. “הפרסום המדובר הוא לא פחות ממביש”, אמר חנן יזדי, יו״ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, “לא נשתוק לאור מצב בו תלמידים מסומנים על ידי גורמים ציבוריים אך ורק בגלל הנטיות המיניות שלהם. בימים בהם הבריונות כלפי בני נוער להט”בים גואה, פרסומים כאלה רק מוסיפים שמן למדורה, משרד החינוך חייב לתקן את הטעות ולהתאים את חוזר המנכ”ל לחקיקה הראשית”.

באגודה למען הלהט”ב דרשו ממשרד החינוך להוציא הוראה מתוקנת בעניין. “כשמדובר בחיי אדם אין מקום לטעויות, בודאי שלא טעויות מטעם משרד החינוך”, אמרה בתגובה לפרסום חן אריאלי, יו״ר האגודה למען הלהט״ב בישראל, “המרחב הציבורי בבתי הספר הוא מרחב רווי אלימות ולהטבופוביה עבור בני ובנות נוער להט”בים, האחריות שלנו היא לוודא שלבני הנוער הללו יש כתובת מקצועית בתוך בתי הספר שתסייע להם ולא תחריף את תחושות הבלבול ואי השייכות. אנחנו קוראות למשרד החינוך לבטל לאלתר את הנוסח הישן ולהוציא מיידית ללא ועדות או עיכובים נוסח מעודכן התואם את רוח שנת 2017 ועשוי להשפיע משמעותית על מסלול חייהם של להטבים בבתי הספר ברחבי ישראל”.

עוד בנושא:  מצע לדיון - הרשימה השווה מזמינה אתכן לגבש את מצע המפלגה

ארגון הנוער הגאה לפרסום הגיבו לפרסום בזעם רב: “איגי פועל בשיתוף משרדי ממשלה שונים, ובהם משרד החינוך, לייצר מרחב בטוח עבור נוער להט”ב במערכת החינוך. זוהי פעולה קשה שדורשת מאמצים אדירים מצד כולם/ן. ופתאום בהחלטה של בורות, עולמו של נער גאה בבית ספר יכול להתהפך ולהיפך לסיוט מתמשך. מי כמונו יודעות אילו ייסורי נפש יכולה תלמידה לעבור בשלב זה, ועד כמה חשוב שהצוות החינוכי שמלווה אותה יהיה קשוב ומכיל. דווקא משום כך, ההנחיה ליועצות החינוכיות היא שערורייתית ויש בה פוטנציאל הרסני בייחוד כלפי בני נוער שנמצאים בארון. כיצד ירגיש בנוח תלמיד לבוא ולשתף את המורה או היועצת החינוכי בבית ספרו בדברים שעוברים עליו?  בשל הבעייתיות הרבה בחוזר המנכ”ל הנוכחי וההנחיה המחודשת שנמסרה בעל פה ליועצות, אנו דורשות ממשרד החינוך להוציא באופן בהול מכתב הבהרה לכל היועצות החינוכיות באשר לבטלות ההוראה בחוזר. ההמתנה לחוזר המנכ”ל החדש בעניין זה היא הרסנית! כמו כן, אנו מבקשות לחזור על דרישתנו לחוזר מנכ”ל אשר יקיף את כלל הסוגיות הנדרשות ליצירת בית הספר למרחב בטוח עבור תלמידים/ות להט”ב. דרישה זו קיבלה תיקוף בהמלצות ועדת החינוך של הכנסת, וכן לאחרונה הועברה על-ידנו שוב באמצעות הוועדה לביקורת המדינה להנהלת המשרד”.

ארגון חוש”ן חינוך ושינוי, העובד בשיתוף פעולה עם השירות פסיכולוגי ייעוצי של משרד החינוך, התנדבו לסייע בניסוח החוזר המתוקן.
“שפ”י (שירות פסיכולוגי ייעוצי של משרד החינוך) עובדים בשיתוף פעולה פורה עם הקהילה בכלל ועם חוש”ן בפרט כבר שנים רבות ומקדמות תכנים פרו-להט”בים במשרד החינוך. למיטב ידיעתנו, הפרסום בעיתונות מתייחס לטעויות חמורות במסגרת הרצאה שהועברה ותוקנו במקום, הדברים האמורים בו אינם משקפים את הניסיון שלנו עם הגורמים המקצועיים במשרד החינוך. אנו בחוש”ן מצפות להבהרה ולהתנצלות ממשרד החינוך. אנו גם דורשות שבהתאם לשיתוף הפעולה והכוונות הטובות יהיו גם מעשים וחוזר המנכ”ל המוזכר בכתבה יעודכן ויפה שעה אחת קודם, כארגון החינוך של הקהילה נשמח לסייע ולקחת חלק בניסוח המתוקן. אנו מתכוונות להמשיך את שיתוף הפעולה הפורה כפי שהיה עד היום, ובטוחות שהעבודה המשותפת תסייע לנו להגיע ליותר בתי ספר, ליותר נוער ובאמת לעשות חינוך ושינוי”.

 

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן