fbpx

מרינה נתן ועד להט”ביסטן – תערוכת רגעים בהיסטוריה הלהט”בית של ישראל

השבוע נפתחה בספרייה למדעי החברה באוניברסיטת תל אביב תערוכת ׳100 תחנות בזמן – רגעים בהיסטוריה הלהט"בית של ישראל׳ שסוקרת את ההיסטוריה הגאה של ישראל על פני כ-70 שנים | התערוכה תוצג במהלך כל חודש יוני
תערוכת הארכיון הגאה
צילום: דוברות אוניברסיטת תל אביב

במסגרת חודש הגאווה, מוצגת בימים אלו בספרייה למדעי החברה, לניהול וחינוך באוניברסיטת תל אביב תערוכה ראשונה מסוגה, ׳100 תחנות בזמן – רגעים בהיסטוריה הלהט”בית של ישראל׳.

התערוכה מוצגת במסגרת שיתוף פעולה של אוניברסיטת תל אביב, האגודה למען הלהט”ב והספרייה הלאומית לקראת השקתו הקרבה של ‘ארכיון הגאווה הישראלי’, ותהיה פתוחה לציבור הרחב עד סוף יוני בספרייה, שמיום ראשון הקרוב תהיה פתוחה 24 שעות ביממה חמישה ימים בשבוע.

התערוכה עוקבת אחר נקודות ציון בהיסטוריה הגאה של ישראל ואחר עשייתן, מאבקיהן ונוכחותן של דמויות מפתח בקהילת הלהט”ב בציבוריות הישראלית, מזוויות שונות, במהלך 70 השנים האחרונות. מהמאבק לביטול האיסור על משכב זכר והמאבקים והמצעדים הראשונים, המפגשים במחתרת, הקהילה בעיני התקשורת משנות ה-50 עד ימינו ועד הייצוג התרבותי הגאה.

בטקס הפתיחה של התערוכה נכח נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ׳ אריאל פורת, שבירך על פתיחת התערוכה, צעד ראשון מסוגו
באקדמיה הישראלית, הודה למנהל הארכיון והדגיש את תמיכתה של האוניברסיטה בהקמת ארכיון הגאווה – לא רק במילים אלא גם בתמיכה כלכלית – וקרא לכלל האוניברסיטאות בישראל להצטרף לתמיכה בארכיון בכדי לעזור ולקדם חברה שוויונית ופתוחה יותר בישראל ולהעמיק את הידע ואפשרויות המחקר לגביה.

צילום: דוברות אוניברסיטת תל אביב

“אנו גאים להציג בספרייה את התערוכה המרשימה כל כך ואשר מתעדת את העשייה ואת הנראות של הקבוצות השונות שמרכיבות את קהילת הלהט״ב מכל רחבי הארץ”, אמרה שלומית פרי, מנהלת הספרייה למדעי החברה, לניהול ולחינוך באוניברסיטת תל אביב, “התערוכה מכילה כתבות עיתונות היסטוריות מהעיתונות הישראלית, המתעדות את הדרך הארוכה שעברה הקהילה בישראל בעיני הציבור במאבקים החברתיים, הפוליטיים והמשפטיים; ארכיונים ארגוניים של ארגוני הקהילה השונים; אוספים פרטיים שייאספו מחברות וחברי הקהילה ועוד”.

“הקמת הארכיון משקף שיתוף פעולה מיטבי בין האקדמיה לבין החברה האזרחית בנושא שהוא מרכזי להוויה הישראלית”, הוסיפה פרופ’ נטע זיו, הנציבה לשוויון ומגוון באוניברסיטת ת”א, “יהיה בו תיעוד של מאבקים לשוויון, היבטים היסטוריים וחברתיים של פעילות תנועה חברתית, ומקור למחקר המשך. אני שמחה שאוניברסיטת תל אביב נרתמה למפעל הראוי הזה ואני מקווה שנוכל לייצר שיתוף פעולה בין מוסדי למטרה זו”.

להנגיש את ההיסטוריה הגאה בישראל

התערוכה היא חלק מהארכיון הדיגיטלי, ‘ארכיון הגאווה הישראלי’, שבנייתו תושלם בקרוב ואשר מיועד להנגיש חומרים ארכיוניים המתארים את ההיסטוריה הגאה בישראל, בכדי להקנות ידע על הקהילה הגאה בישראל, בין אם לצורך מחקר אקדמי, לצרכים חינוכיים או מתוך סקרנות אישית. מדובר בארכיון דיגיטלי מקיף, מסודר ונגיש, אשר שואף לתעד את כל הקבוצות השונות שמרכיבות את קהילת הלהט”ב, מכל רחבי הארץ. הארכיון הדיגיטלי יחשוף את הציבור הרחב לפועלן של מאות דמויות פורצות דרך שקידמו את הקהילה מקום המדינה והשפיעו על החברה הישראלית בתחומים שונים.

‘ארכיון הגאווה הישראלי’ החל בפרויקט דיגיטציה של העיתונות הגאה שהתקיימה בישראל בעבר, אשר תונגש לציבור דרך אתר העיתונות ההיסטורית JPress של הספרייה הלאומית ואוניברסיטת תל אביב. בהמשך הארכיון ינגיש גם כתבות עיתונות היסטוריות מהעיתונות הישראלית, ארכיונים ארגוניים של ארגוני הקהילה השונים, אוספים פרטיים שכבר החלו להיאסף מחברות וחברי הקהילה, תיעוד אודיו ווידאו, היסטוריה מסופרת, תמונות, פלאיירים, פוסטרים וחומרים נוספים כמו פסקי דין הנוגעים לזכויות להט”ב ומחקרים ועבודות אקדמיות הנוגעות לקהילה.

הארכיון מנוהל באגודה ע”י מתן שגב-פרנק, בליווי נשות ואנשי מחקר בכירים מאוניברסיטת תל אביב ובשיתוף פעולה עם יוזמות מקומיות כמו הבית הפתוח לגאווה ולסובלנות בירושלים, פרויקט ההיסטוריה הגאה החיפאית, פרויקט ההיסטוריה הגאה בבאר שבע ו׳אשה לאשה׳, מרכז המחקר הפמיניסטי בחיפה.

“הקמת הארכיון היא דרך חשובה במאבק שלנו לשוויון וביטחון”, מסביר מנכ”ל האגודה למען הלהט”ב, רן שלהבי, “ההיסטוריה הגאה בישראל היא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה הישראלית וזו החובה שלנו לשמור על ההיסטוריה הזאת, להוקיר את הדמיות פורצות הדרך שבזכותם אנחנו כאן ולספר את הסיפור של הקהילה שלנו. הארכיון יסייע לכל אחד ואחת למצוא בקלות מידע, לגלות שאינם לבד ושהם חלק מקהילה גדולה”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן