fbpx

מצעד הגאווה בירושלים פתח את חודש הגאווה בישראל

30 אלף משתתפים צעדו הערב במצעד הגאווה בירושלים, שפתח את אירועי הגאווה בישראל | בסיום המצעד דווחו כמה אירועי אלימות נגד משתתפי המצעד, שכללו שריפת דגלים וקריאות גנאי
מצעדירושלים2023

כ-30 אלף איש צעדו הערב במצעד הגאווה והסובלנות בירושלים, שפתח את חודש הגאווה בישראל.

המצעד, שאורגן על ידי הבית הפתוח לגאווה וסובלנות בירושלים, החל בהתכנסות המסורתית בגן הפעמון, אליה הגיעו גם פוליטיקאם רבים על מנת לתמוך ולחזק את הצועדים.

יו”ר מפלגת יש עתיד וראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס בדבריו להפגנת הנגד שארגנה תנועת להב”ה בסמוך לנקודת ההתכנסות של המצעד, בה השתתפו כמה עשרות מתנגדים.

“בחוץ עומדים, כמו בכל שנה, הבריונים העלובים של להב”ה ותנועת כך, מפגינים נגדנו”, אמר לפיד, “רק שהשנה האנשים האלה הם כבר לא רק חבורה נלעגת של קיצונים חשוכים – הם חלק מהשלטון. בצלאל סמוטריץ’, איתמר בן גביר, אבי מעוז, מנסים לדחוק את כולנו בחזרה לארון. לארון החשוך של הדיעות הקדומות שלהם. אין בישראל מאבק אחד על הדמוקרטיה ומאבק נפרד על זכויות להט”בים. זה אותו מאבק. נגד אותם אוייבים. בשם אותם ערכים. מי שתוקף את הדמוקרטיה הישראלית תוקף את הלהט”בים, מי שתוקף את הלהט”בים תוקף את הדמוקרטיה”.

יו”ר המחנה הממלכתי בני גנץ, התייחס לצורך לערוך מצעדים בבירה ואמר: “לא נצטרך לצעוד כשבמצעד הזה לא נצטרך אבטחה, לא נצטרך צלפים ושוטרים סמויים. אנחנו לא נצטרך לצעוד כשכל אחת ואחד יוכל ותוכל לצעוד באיזה שכונה שירצו, מחזיקים ידיים כמו כל זוג. לא נצטרך לצעוד כשהומו לא תהיה קללה בבית הספר אלא פשוט הגדרה עצמית, כשכל אחת ואחד יוכל למלא כל טופס ממשלתי לפי מה שהוא, לא בערך, לא ליד, פשוט עצמו.

לא נצטרך לצעוד כשראש ממשלה בישראל לא יעלה על דעתו לתת את המפתחות למערכת החינוך לגזען חשוך ולהקצות מאות מיליונים כדי לפקח על תוכניות חינוך ליברליות. אני מתבייש בכך ואני אומר לכם שגם במחיר הפוליטי הקשה ביותר, לעולם לא אעשה דבר כזה. לא נצטרך לצעוד כשבממשלה לא יישבו גזענים. שאנשים כאלה יוקעו ולא היו נבחרי ציבור, לא בגלל חוק – אלא כי אף אחד לא ירצה לבחור בהם. לא נצטרך לצעוד כשאהבה פשוטה לא תהיה מסובכת או שתהיה מסובכת כמו כל אהבה פשוטה”.

עוד בנושא:  מצע לדיון - הרשימה השווה מזמינה אתכן לגבש את מצע המפלגה

בסיום ההתכנסות החלו הצועדים לצעוד לעבר גן העצמאות. שם נערך הפנינג ענק שכלל הופעות של רן דנקר, עברי לידר, רוני דואני ורינת בר.


משתתפי המצעד אובטחו על ידי יותר מ-2,000 שוטרים ולוחמי מג”ב, גלויים וסמויים, בסיוע כוחות תגבור ומתנדבים. כמדי שנה, גם השנה הגיעו לאזור המצעד מפכ”ל המשטרה והשר לבטחון לאומי על מנת לבחון את עבודת המשטרה בשטח. אך בניגוד לשנים קודמות, הפעם התקבל השר לבטחון פנים איתמר בן גביר בקריאות “בושה”. בן-גביר הגיע לפקח על המצעד למרות דרישה מקדימה של מארגני המצעד שימנע מכך.

“בתפקידי כשר אני עושה ואעשה הכל כדי שלא יהיה מקרה מטורף, כמו שהיה ברצח של הנערה שירה בנקי ז”ל”, אמר בן גביר, “המדיניות שלי היא לתת חופש ביטוי גם לאלה שמתנגדים למצעד, גם לאלה שמדברים נגד המצעד, זאת זכותם כל עוד הם לא עוברים על החוק. התפקיד שלנו ביום הזה זה לאפשר את המצעד ולאפשר מחאה, זו הדמוקרטיה, זה הפסיפס היפה במדינת ישראל וכך אני פועל כשר לביטחון לאומי”.

לאחר סיום המצעד והתפזרות הצועדים, דווחו כמה אירועי אלימות קשים נגד הקהילה הגאה. באחד מהם נצפו נערים וצעירים שהציתו דגלי גאווה, ובשני הותקפו מספר להט”בים ליד התחנה המרכזית בירושלים על ידי חבורת צעירים, שקראו לעברם: “תחזרו לתל אביב יא בני שרמוטות”.

הבית הפתוח בירושלים מסר בתגובה לאלימות: “זו סטירת לחי מצלצלת שמזכירה לנו שעם כמה שאנחנו נפיץ אור, המאבק עוד לא תם, והשנאה כלפינו קיימת ומבינה את הראש. מבקשות ממי שמסתובבת הערב בעיר, להיות ערנית ולשמור על עצמה. אל דאגה, אנחנו ננצח”.

“המצעד הירושלמי הוא הביטוי החזק ביותר להתנגדות שלנו לשנאה, ולתכניות של לובי השנאה להילחם בקהילה שלנו”, מסרו בארגון חברותא – ארגון הלהט”בים הדתיים, “גם מאות מיליוני שקלים, רשות ותקנים של אבי מעוז ומפלגת נעם לא יצליחו לכבות את האהבה שלנו לקב”ה, שלנו את מי שאנחנו ואת המשפחות שלנו”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן