fbpx

מכים שורש: היערות הגאים של ישראל

בישראל שני יערות גאים שניטעו על ידי חברי הקהילה כדי לחזק את הקשר של הקהילה לארץ. ט"ו בשבט הוא הזדמנות מצוינת להזכר בהם
יער הגאווה
יער הגאווה | Aviad2001  | CC BY-SA 4.0

בשני קצוות הארץ – בצפון ובדרום, עומדים שני יערות שניטעו על ידי חברי הקהילה הגאה במטרה לחזק את הקשר בין הקהילה לארץ. ראש השנה לאילנות הוא הזדמנות מצוינת להזכר מתי ולמה ניטעו, ואפילו לצאת לביקור קצר וליהנות ממעט פרטיות תחת ענפי הנוסטלגיה.

יער הגאווה בקיבוץ להב

היער הוותיק יותר (והמתוקשר פחות), הוא היער שניטע בדרום הארץ, ליד קיבוץ להב.

ביולי 1979 הגיעו לישראל נציגים של הקהילה ההומו-לסבית (כשמה באותה תקופה), במסגרת הכנס הבינלאומי הרביעי של הומוסקסואלים ולסביות יהודים. משתתפי הכנס הצטרפו להפגנה לשוויון זכויות להומוסקסואלים ולסביות שהתקיימה בכיכר מלכי ישראל ביום שישי, 20 ביולי 1979. ובהמשך הביקור ירדו דרומה והשתתפו בנטיעת 3000 עצים ליד קיבוץ להב שבדרום.

למרות בקשתם, סירבה הקרן הקיימת לישראל להציב שלט ביער המעיד על זהות הנוטעים. 13 שנה לאחר מכן, ביוני 1992, במסגרת אירועי שבוע הגאווה, ערכה האגודה למען הלהט”ב אירוע מחאה ביער נגד הסירוב להציב שלט המעיד על זהותם של הנוטעים. האירוע יצר הדים רבים בתקשורת הישראלית, ולבסוף, ביולי 1994, באיחור של 15 שנים, נערך טקס רשמי בהשתתפות הקרן הקיימת לישראל ונציגים להט”בים, בו הוצב השלט.

יער הגאווה בדרום הוא חלק מיער להב, המשתרע על פני יותר מ- 30,000 דונם וכולל מרכז לידיעת הארץ ע”ש ג’ו אלון, חניוני נופש פעיל, חורבות ארכיאולוגיות ומסלולי רכיבה על אופניים.

יער הגאווה בקיבוץ תובל

בכניסה לקיבוץ תובל שבגליל העליון, ליד העיר כרמיאל, בשטח של כחמישה דונם, נמצא “יער הגאווה”  – יער שניטע כולו על ידי חברי וחברות הקהילה.

הרעיון לנטיעת יער בגליל שיוקדש כולו לקהילת הלהט”ב היה יוזמה של חברי וחברות –”גאים בגליל” הסניף הצפוני של האגודה למען הלהט”ב הממוקם בקריית שמונה.”חשבנו על יוזמה המבטאת את הזיקה שלנו לאדמת הגליל, להתיישבות בגליל, ולעובדה שהסניף מרכז טיולים ברחבי הגליל כחלק מהפעילות השוטפת”, הסבירו חברי הסניף את רעיון נטיעת היער, “הכוונה לטעת יער אליו יגיעו חברי וחברות הקהילה, כולל בני משפחה, הורים, ילדים, חברים ותומכים. מקום שיאפשר מפגש שנתי באווירת טבע ונוף גלילי, ולאלו המגיעים מהדרום והמרכז הזדמנות לטיול קסום בהרי הגליל”.

טקס נטיעת היער התקיים בתחילת חודש פברואר 2004, בשבת בצהרים, במעמד נורה גרינברג, אז יו”ר אגודת הלהט”ב, חבר הכנסת רומן ברונפמן  (מרצ) ומאות פעילים חברתיים.

“אנחנו תבנית נוף המולדת. אנחנו חלק מהארץ הזאת”, אמרה גרינברג, “הרבה אנשים רוצים להדיר את רגלינו מהארץ הזו כאזרחים שווי זכויות ולכן באנו לומר שאנחנו חלק מהארץ הזאת”.

בשנים הראשונות שלאחר נטיעת היער, התקיים בכל שנה בט”ו בשבט טקס נטיעות בו ניטעו עצים וצמחים ביער והרחיבו את שטחו וכמות העצים הגדלים בו. כמו כן, ניטעו ביער עצים רבים שנתרמו על ידי חברי הקהילה מחו”ל לזכר בן/בת זוג שהלכו לעולמם, לציון “יום נישואין” של זוגיות וחיים משותפים, או לציון ילד שנולד להורים גאים.

בשנת 2010, לאחר פיגוע הירי בבר נוער, בו נרצחו ניר כץ וליז טרבלסי, עמד אירוע הנטיעות בסכנה לאחר שחברות הביטוח סרבו לאבטח את באי האירוע.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

3 תגובות

  1. ליאורה וולודרסףקי הגב

    אני תושבת תובל השתתפתי בנטיעת היער ב2004 מאז היו כמה שנים בהם נטעו עוד עיצים ושיחים והגיעו חברי הקהילה הלהטבית עם בני משפחותיהם, מזה כ10 שנים שנותק הקשר עם הקהילה הלהטבית ואין פוקדים את היער
    אנו אנשי תובל משמרים את היער אך נשמח שיחודש הקשר עם הקהילה ונקיים בעתיד הקרוב פרויקטים משותפים ביער🙏

  2. דיתי להב הגב

    ב-17.3.2007, התכנסנו 26 נשים בגילאי 45 ומעלה, באולם שהוקצה עבורנו ע״י קיבוץ תובל, וייסדנו את קבוצת ״בשלה״ בעבור נשים גאות בגיל ״העמידה״ ומעלה.
    קבוצתנו חיה, נושמת ו״בועטת״ מזה כ-15 שנים, כוחה במותניה וגדולות ונצורות באמתחתה.
    תיזכר לטוב ד״ר רותי ליטווין שהגתה וייסדה את ״בשלה״.
    תודה לקיבוץ תובל על הקצאת חלקת היער בן ח״י השנים.

  3. שושה נאור הגב

    שמחתי שיש יערות עם אפיון להט”בי.
    שווה להתארגן ולהגיע.
    תודה למשמרים.

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן