fbpx

הוועד למלחמה באיידס בסכנת סגירה

במכתב שנשלח אל סגן שר הבריאות מזהיר מנכ"ל הוועד למלחמה באיידס בפני הפסקת פעילותו של הארגון כתוצאה מעיכוב תשלומים מצד משרד הבריאות | "אנו קוראים לסגן שר הבריאות להתעשת ולהורות על מציאת פתרון מידי בטרם תיווצר סכנה לבריאות הציבור"
הועדלמלחמהבאיידס
צילום: הועד למלחמה באיידס

במשך 33 שנים, הוועד למלחמה באיידס הינו העמותה הארצית היחידה העוסקת במאבק ב-AIDS\HIV ומפעילה תכניות מניעה, הסברה, אבחון וייצוג אנשים ונשים החיים עם HIV בישראל.

במהלך השנים הוועד למלחמה באיידס פרץ את הדרך בכל הקשור להתמודדות עם הנגיף, הובלת מאמצי המניעה והאבחון המוקדם, ותמיכה בלמעלה מ-8,000 אנשים ונשים החיים עם HIV בישראל.

אך משבר כלכלי אליו נקלע הוועד למלחמה באיידס, בעקבות קיצוץ בתמיכה התקציבית שהוא מקבל ממשרד הבריאות, יחד עם עיכוב תשלומים עבור פרויקטים משותפים של העמותה עם משרד הבריאות, הביאו את הוועד למלחמה באיידס לסכנת סגירה.

במכתב שנשלח אל סגן שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן מתאר עו”ד חן שמילו, מנכ”ל הוועד למלחמה באיידס, את המצב הרעוע אליו נקלע הוועד עקב אי עמידה בהתחייבויות של משרד הבריאות.

על פי המכתב ששלח מנכ”ל הועד אל סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, שני המיזמים המשותפים הגדולים של הוועד למלחמה באיידס עם משרד הבריאות לשנת 2018, המכוונים לפעילות אל מול הקהילה הגאה ומול קהילת חסרי המעמד, לא שולמו כלל, זאת על אף שהעמותה עמדה בכלל ההתחייבויותיה על פי ההסכמים. אם לא די בכך, שלושת המיזמים המשותפים של הוועד עם משרד הבריאות (כולל המיזם המשותף עם ארגון הנוער הגאה), לא הוארכו בזמן, עיכוב שמשמעותו היא אובדן הכנסה לארגון באופן שכבר כעת פוגע בפעילותו.

בנוסף, תמיכת משרד הבריאות בוועד באמצעות תקנת ארגוני חולים במחלות קשות ספגה ירידה דרסטית של כ-70,000 ש”ח משנת 2017 לשנת 2018.

פגיעה מוחשית ומיידית באוכלוסיות מודרות

בשנה האחרונה פרסם משרד הבריאות כי נרשמה עלייה בכמות של כ-6% בהדבקות ב-HIV בשנת 2017. מ- 382 חיוביים חדשים שהתגלו בשנת 2016 ל-405 חיוביים חדשים שהתגלו בשנת 2017. כ-10% מהמתגלים החדשים מאותרים במשרדי הוועד מדי שנה. משמעות סגירת הוועד היא פגיעה מוחשית ומידית במאמצי המניעה של התפשטות ה-HIV ומחלות מין מדבקות נוספות בקרב כלל הציבור ובאוכלוסיות מודרות במיוחד.

לטענת הוועד למלחמה באיידס, כדי לשמור על פעילותו הנוכחית הוא זקוק כבר בשנת התקציב הנוכחית לסכום של כמיליון שקלים. על מנת לשמור על עתידה של העמותה, נאלץ הוועד המנהל של הארגון להכריז על תכנית התייעלות חירומית. הצעד הראשון שננקט הינו הקפאת פעילות מרכז הבדיקות של הוועד בבאר שבע. משמעות הדבר היא כי לתושבי הדרום אין מרכז בדיקות מקצועי ואמין אשר מבצע בדיקות HIV מהירות ואנונימיות. בנוסף, הוועד צמצם משמעותית את הניידות בדיקה לHIV בשטח והמשתמע מכך הוא שהאיתור המוקדם של אנשים החיים עם הנגיף צומצם.

עוד בנושא:  מנטע ועד כריסטינה - כל מה שמחכה לכם באירועי יורו פרייד במלטה

“המאבק באיידס/HIV בישראל ובסטיגמה הדבוקה בו לא תם והוא חלק ממאבק חברתי קריטי במדינות רבות בעולם”, אמר עו”ד חן שמילו, מנכ”ל הוועד למלחמה באיידס, “בעוד שמדינות מערביות כבר קובעות יעדים לסיום המגיפה, בישראל אנו צועדים אחורה ועדים דווקא לעלייה במספר הנדבקים בשנתיים האחרונות. לא ייתכן שבמצב כזה משרד הבריאות יקפיא את התקצוב ויקרב אותנו לסכנת סגירה ממשית עקב אובדן משאבים דרמטי. על מנת שנוכל לשמור על הפעילות הקיימת, אנו זקוקים לכמיליון שקל. אנו קוראים לסגן שר הבריאות להתעשת ולהורות על מציאת פתרון מידי בטרם תיווצר סכנה לבריאות הציבור”.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: “משרד הבריאות מפעיל מיזמים משותפים עם הוועד למלחמה באיידס לשם שמירה על בריאות הציבור מזה שנים. העיכוב הנוכחי בתשלום לוועד המתייחס לאותם מיזמים הינו בשל הרצון של משרד הבריאות לעמוד בדרישות החוק בכל הנוגע לחידוש התקשרויות מסוג זה. משרד הבריאות פועל באינטנסיביות על מנת לסיים בהקדם את התהליכים הנ”ל ועל מנת להמשיך ולהשתתף במימון המיזמים. במשרד הבריאות לא התקבלה פנייה שנוגעת לסגירת הוועד, בוודאי לא בהקשר של מימון משרד הבריאות, למעט הודעה על סגירה זמנית של הסניף בעיר באר־שבע, שם חשוב להדגיש מתבצעות בדיקות HIV על ידי גורמים רפואיים אחרים ונגישות הציבור לבדיקות אלו אינה נפגעת”.


איך אפשר לעזור?

1. תרמו דרך אתר הוועד למלחמה באיידס
2. עגלו לטובת הוועד למלחמה באיידס
3. בואו להיבדק בכל אחד ממרכזי הבדיקות, הרשימה המלאה כאן

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן