fbpx

המדינה הכריחה אותי להירשם כנקבה על מנת להיות רשום כהורה הילד שלי

דניאל ויונתן, הביאו יחד ילד משותף, ביולוגי לשניהם. אך משרד הפנים מסרב רשום אותם כהורים לבנם. "המדינה לא מסוגלת להכיל את העובדה שישנם אנשים טרנסג'נדרים שרוצים גם לחיות את החיים שלהם וגם להביא ילדים לעולם"
%d7%93%d7%a0%d7%99%d7%90%d7%9c%d7%95%d7%99%d7%95%d7%a0%d7%aa%d7%9f
יונתן ודניאל לאחר הלידה | צילום: פייסבוק

לפני מספר חודשים הביאו הזוג יונתן מרטון מרום ודניאל מריומה מרום לעולם את בנם הבכור תומר.

גם יונתן וגם דניאל הם האבות הגנטיים של תומר, מכיוון שיונתן הוא גבר טרנסג’נדר שהשאיר את האפשרות להיכנס להריון מתוך מטרה בבוא היום להביא לעולם ילד ביולוגי. בבוא העת, הפסיק יונתן יטול את ההורמונים ונכנס להריון.

למרות העובדה ששניהם אבות גנטיים של הילוד, לגישת משרד הפנים ורשות האוכלוסין משפחתם של העותרים אינה ברת קיום. במשך למעלה מחמישה חודשים סירבו במשרד הפנים לבצע כל רישום בעניינו של תומר.

בעתירה שהוגשה היום נגד שר הפנים ורשות האוכלוסין על ידי האבות, בשיתוף עם הארגונים טרנסג’נדרים למען צדק חברתי, מעברים והאגודה למען הלהט”ב, הוסבר כי משרד הפנים סירב לרשום את האב שילד את תומר כאביו של הילד וגם את האב אשר הזרע שלו שימש ליצירת הקטין, כאביו של הילד, הכל תוך שהם מתעלמים מהעובדה שהעדר הרישום תוצאתו פגיעה חמורה בזכויותיו הסוציאליות של הילד ובזכאותו לשירותי בריאות בסיסיים. במקביל לסירוב הרישום, זומן יונתן לראיון משפיל, בו נשאל שאלות פולשניות שאין בינן לבין רישום ההורות דבר וחצי דבר.

“בהתאם לחוק מרשם האוכלוסין, כאשר נולד ילד מרחמו של אדם, חובה על הרשות לרשום אותו כבנו”, נכתב בעתירה, “בנוסף, בהתאם להצהרת אבהות, מחויבת הרשות לרשום גם את בן הזוג כאביו של הילד. זהו החוק, על פי לשונו, וזוהי אף התוצאה המתחייבת על פי תכלית החוק וגם על פי ההיגיון הבריא והשכל הישר. לו היו ההורים גבר ואשה היו נרשמים ללא בעיה. לא יכולה להיות מחלוקת שמדובר באפליה פשוטה וברורה של טרנסג’נדר רק בשל היותו טרנסג’נדר”.

או שתרשם כאם או שלא יהיה רישום בכלל

לאחר פניות חוזרות ונשנות, חלף ביצוע הרישום, החליטו ברשות האוכלוסין לשנות את מינו של יונתן מזכר לנקבה, באופן כפוי, ללא הסכמתו וללא ידיעתו, ובלי שיש לו כל דרך לתקן את שינוי המין אשר נכפה עליו על מנת שהמסמכים הרשמיים בעניינו ישקפו את זהותו המגדרית. מדניאל המשיכו ברשות האוכלוסין להתעלם ומבחינת הרישומים הוא עדיין בבחינת זר לתומר.

“אנחנו כועסים, מאוכזבים ומרגישים מזולזלים”, אמר דניאל ל-WDG, “אני  לא רשום כהורה של הילד שלי, למרות שאין ספק שאני אביו. עד היום לא ניתנה לי הזדמנות לחתום על הצהרת אבהות למרות רצוני בכך וכל הדבר הזה מגיע מתוך מחיקה נוראית מעצם היותי בן זוג של אדם טרנסג’נדר”.

עוד בנושא:  לראשונה בת"א - רשימה גאה עצמאית בבחירות למועצת העיר

“סעיף המין שלי שונה ללא הסכמתי”, מוסיף יונתן, “אני מרגיש מרומה על ידי המדינה שהכריחה אותי להירשם כאם בני בבית החולים (למרות שבסעיף המין שלי היה רשום זכר), ללא מתן אפשרות אחרת (נאמר לי כי שאו נירשם בצורה כזו או שלא נירשם כלל). כעת מסמכת המדינה על המסמך הזה כדי לכפות עלי את שינוי סעיף המין במרשם האוכלוסין. המדינה לא מסוגלת להכיל את העובדה שישנם אנשים טרנסג’נדרים שרוצים גם לחיות את החיים שלהם וגם להביא ילדים לעולם. משום מה זה נתפס אצלם כאוקסימורון. למרות שאצל אנשים סיסג’נדרים זה קורה כמעט בכל יום”.

בני הזוג מספרים כי בשל העדר הרישום, בוטל ביטוח הבריאות של הילד מכיוון שהוא אינו היה זכאי לחוק בריאות ממלכתי. “נאלצנו לבטח אותו באופן פרטי, בביטוח דרכונים (של אזרחים זרים), לא קיבלנו עבורו קצבת ילדים ולא יכולנו לרשום אותו לגן עירייה. היינו צריכים להסביר בכל מקום מדוע הילד אינו רשום. היינו איתו בבית חולים כאשר היה בן חודשיים, ובמקום להציג את פרטיו בספח תעודת הזהות נאלצנו להציג את הודעת הלידה ולהסביר את ההרכב המשפחתי שלנו. זו פגיעה חמורה בפרטיות שלנו”.

לאחר שכל המאמצים לשכנע את משרד הפנים לפעול בהגיון כשלו, החליטו הזוג לפנות לבית המשפט.

“גם טובי כותבי הפארודיות לא היו יכולים לחשוב על תסריט כה מגוחך”, אמרו בתגובה עו”ד דניאלה יעקובי וחגי קלעי, המייצגים את העותרים, “במקום שמשרד הפנים יתאים את הנהלים שלו לצרכי הציבור, משרד הפנים פועל במחשכים ומשנה באופן כפוי את התכונות הבסיסיות של הזקוקים לשירותיו, ובראשן את הזהות המגדרית, תוך רמיסה של הזכות הבסיסית לאוטונומיה, חיי משפחה ושוויון, ותוך פגיעה קשה בילד”.

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: “התיחסותנו תימסר במלואה בערכאות המתאימות במסגרת העתירה. עם זאת, ראוי להבהיר כי חוק מרשם האוכלוסין – התשכ”ה 965, מתייחס לשינוי פרטי רישום לפיו, כמפורסם גם בנהלי רשות האוכלוסין, נדרשת הצגת תעודה ציבורית המעידה על השינוי שחל”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן