fbpx

צפירת הרגעה בנושא הטיפולים החדשים והקשר להשמנה אצל אנשים החיים עם HIV‏

מספר מחקרים שהתפרסמו לאחרונה מפריכים את החששות בנושא העלייה במשקל המיוחסת לטיפולים ב-HIV מהדור החדש | "ברגע שהמטופל הגיע למצב של "אנדיטקטבל", גם המטבוליזם חזר לתפקד בצורה נורמאלית"
עליהבמשקל
cc0

הקורונה מראה סימני היחלשות אבל התמודדות עם ההשמנה מתקופת הקורונה עדיין על סדר היום אצל רבים. לעלייה במשקל בתקופת הקורונה היו סיבות רבות ומגוונות. אך בנוסף לכך, אצל אנשים החיים עם HIV, התעורר חשש שיש קשר נוסף בין הקורונה לבין מצבם, וכן שהעלייה במשקל הייתה קשורה למעבר לטיפולים ל- HIV מהדור החדש.

שורה של מחקרים שפורסמו בתקופה האחרונה מרגיעים את החששות. ראשית, לא נמצא קשר בין הקורונה להשמנה אצל אנשים החיים עם HIV, והשמנה נבעה ככל הנראה, ממיעוט פעילות ספורטיבית, אכילה רגשית מוגברת עקב מתח ושעמום, בדומה לאוכלוסייה הכללית.

שנית, בכנס הבינלאומי המוביל בתחום מחלות זיהומיות (CROI) שהתקיים לאחרונה התפרסמו מספר מחקרים, המפריכים את החששות גם בנושא העלייה במשקל המיוחסת לטיפולים מהדור החדש, ואלה יכולים לשמש בעבור המטופלים המודאגים כצפירת הרגעה.

כדי להבין את החשש ואת תוצאות המחקרים העדכניים, חשוב להכיר את ההיסטוריה של הטיפולים ב- HIV. הקוקטייל המפורסם שהציל את חיי החולים בתחילת הדרך, כלל כ- 15 תרופות שניטלו יחד, ומכאן שמו. קוקטייל זה אפשר להציל את חיי החולים אך לווה בתופעות לוואי רבות. מאז, הרפואה התפתחה והיום רוב החולים מקבלים כדור אחד, פעם ביום, שמכיל את המרכיבים השונים של הקוקטייל. גם המרכיבים השתפרו והשתכללו פלאים, והטיפול עצמו ללא תופעות לוואי משמעותיות, ויעיל מאוד, וכמעט כל האנשים החיים עם HIV חיים חיים בריאים. טיפולים אלה מהדור החדש כוללים שלושה או שני מרכיבים בכדור. אחד המרכיבים הוותיקים בקוקטייל בשם TDF, שאמנם היה יעיל בהתמודדות עם הווירוס, אך גרם לתופעות לוואי של אוסטיאופורוזיס ופגיעה כלייתית, הוחלף במרכיב חדש שנקרא TAF שיעיל במידה דומה אך ללא תופעות לוואי.

אז מה לגבי הקשר בין טיפולים אלה לחשש מעלייה במשקל? כאמור, היה חשש שמטופלים שעברו לקוקטייל החדש עם המרכיב TAF עלו במשקל. אך המחקרים העדכניים מעלים מסקנה שונה.

בכנס התפרסמו שני מחקרים מובילים. הראשון בחן האם מעבר מטיפול בשלושה מרכיבים לשניים בלבד ישפיע על המשקל. המסקנה הייתה, שאין קשר בין מספר המרכיבים של הקוקטייל אלא לסוג, כאשר ככול הנראה המרכיב הישן TDF גרם בעבר גם לירידה במשקל, וששינוי המרכיבים למרכיב החדש TAF, מחזיר את הפעילות המטאבולית הנורמלית של המטופל ואז נצפית עלייה מתונה במשקל בשנה הראשונה.

החוקרים בחנו שתי קבוצות. הראשונה שקיבלה טיפול המורכב משלושה רכיבים ביניהם מרכיב ה TDF ועברו לטיפול הכולל 2 רכיבים- בקבוצה זו נצפתה עליה ממוצעת של 2.4 קילו. לעומת, מטופלים שנשארו על טיפול של שלושה רכיבים הכוללים את ה TDF שעלו 0.1 קילו בממוצע בלבד.

עוד בנושא:  מלאכים באמריקה חלק ב' – אירוע תיאטרוני נדיר

בקבוצה השניה, נבדקו מטופלים שהיו על טיפול שכלל 3 רכיבים אך הפעם עם הרכיב בשם TAF, ואלה עברו לטיפול הכולל שני רכיבים. בקבוצה זו נצפתה עליה ממוצעת של 1.6 קילו. לעומת, מטופלים שנשארו על טיפול הכולל 3 רכיבים הכוללים את הTAF ועלו בממוצע 1.4 קילו.

מחקר נוסף שפורסם ב- CROI בחן את ההשפעה של הטיפול על מטופלים חדשים, שמטופלים בתרופות מהדור החדש. אצלם נצפתה גם כן עליה מתונה במשקל בשנה הראשונה. את העלייה הזו, ניתן לייחס לעובדה כי בטרם האבחון היה הגוף במצב של “מלחמה” הנובעת מהתמודדות עם דלקת פנימית קבועה. ברגע שהגוף התחיל לקבל טיפול ורמת הווירוס בדם הגיעה למצב שלא ניתן היה לזהות את הנגיף בבדיקות והמטופל הגיע למצב של “אנדיטקטבל”, המעיד על כך שלא נמצאה יותר דלקת בגוף, גם המטבוליזם חזר לתפקד בצורה נורמאלית ולכן השינוי החיובי באיכות החיים הביא גם לעלייה במשקל.

מכאן, שחשוב לידע את המטופלים באפשרות של העלייה במשקל גם אצל אלה העוברים מטיפולים מהדור הישן לחדש וגם אצל אלה שאובחנו לאחרונה ומתחילים טיפולים חדשים ולהדגיש בפניהם כי מדובר בעלייה מתונה, לפרק זמן של כשנה בממוצע, הניתנת לשליטה על ידי שמירה על אורח חיים בריא, זאת ביחס לנטילת התרופה לאורך כל החיים.

נקודה חשובה נוספת שעולה מהמחקר שפורסם בכנס ה- CROI האחרון היא כי הטיפולים מהדור החדש נמצאו גם כבטוחים יותר וכמעט ללא תופעות לוואי בניגוד לטיפולים מהדור הקודם שלוו בתופעות לוואי משמעותיות מעלייה במשקל, והחשיבות הגדולה היא בהתאמת טיפול יעיל ובטוח, שמונע עמידות של הווירוס ומאפשר חיי ארוכים ובריאים ללא תופעות לוואי משמעותיות.

המסקנה החשובה ביותר היא, כי היכולת לדון כיום בשנת 2022 בנושאים כמו השמנה ואיכות חיים, מראים את ההתקדמות המשמעותית בטיפולים לאנשים החיים עם HIV . אם בשנות ה80 כשהגיע נשא לרופא ידוע היה שזמנו קצוב ואין דרך לעזור לו אלא רק להקל על סבלו, כיום בטיפול של כדור אחד ביום יכולים האנשים החיים עם HIV לנהל אורח חיים רגיל, פרודוקטיבי ואיכותי ללא כל מגבלה.


הכותב הוא דר’ דניאל אלבירט, מנהל היחידה לאלרגיה, אימונולוגיה ו-HIV, המרכז רפואי קפלן

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן