fbpx

פונדקאות בעידן הקורונה – “המיומנויות שרכשנו בתקופת הקורונה ישמשו אותנו גם בעתיד”

תקופת הקורונה יצרה אתגרים רבים לזוגות בהליך פונדקאות בחו"ל, אך גם הובילה ליעול התהליך. לקראת כנס הפונדקאות הבינ"ל של ארגון MHB שיתקיים בשבוע הבא, מציג מנכ"ל הארגון רון פול דיין את השינויים בתחום ואת ההזדמנויות החדשות | "מבחינת העלות הכספית, זמינות הפונדקאיות, הרפורמות בתוך ארה"ב כתוצר נלווה לשוויון בנישואים, זהו הזמן הטוב ביותר להתחיל בהליך פונדקאות"
MHB3
צילום: באדיבות MEN HAVING BABIES

המציאות העולמית החדשה שכפתה עלינו הקורונה השפיעה רבות גם על זוגות גאים שנמצאים בשלבים השונים של הליכי פונדקאות. אלו שכבר נמצאים בתהליך נאלצו להתמודד עם הנחיות חדשות שמנעו מהם לפגוש את הפונדקית, להגיע ללידה ואפילו לחזור הביתה לישראל עם התינוק. המציאות החדשה השפיעה גם על זוגות שרק החלו להתעניין בתהליך ומצאו את עצמם מול החשש של ניהול הליך מורכב שכזה בחו”ל בתקופה כל כך לא צפויה.

אך לפי דברי רון פול-דיין, מנכ”ל ארגון MEN HAVING BABIES, תקופת הקורונה היא דווקא זמן מצוין להתחיל את תהליך הפונדקאות, בעיקר בשל השינויים שהתהליך עבר בתקופה האחרונה.

“מגפת הקורונה העמידה בפנינו הרבה אתגרים לוגיסטיים”, מסביר פול-דיין בשיחה עם WDG, “המרפאות הפסיקו לפעול כמעט בין לילה, כולל מרפאות הפוריות. בחלק מהמקרים לא אישרו להורים להכנס לבית החולים לראות את הילד, והם קיבלו את הילד רק לאחר שהפונדקאית יצאה מבית החולים. זוגות שלא הצליחו להגיע ללידה היו צריכים למצוא מתנדבים שישמרו על הילד עד שהזוג יגיע לארה”ב. כארגון שמלווה הורים, טיפלנו במקרי החירום של הזוגות עד שהפעילות חזרה לסדרה”.

גם לאחר סיום הלידה המשיכו נהלי המגיפה להקשות על ההורים החדשים. “נוצרה בעיה עבור אנשים שהיו צריכים להגיע לקחת את הילדים שהם, גם אלו שהגיעו לפני סגירת השמיים לא הצליחו לחזור מאחר שכל המשרדים שמנפיקים את התעודות היו סגורים, ולא ניתן היה להנפיק מסמכים לנולד. אנחנו התגייסנו לפתרון הבעיה וארגנו מכתב עליו חתמו מאות אנשים מהתחום שנשלח לקונגרס ולמשרדי ממשלה חשובים בארה”ב. המכתב הסביר שמדובר בהורים של אזרחים אמריקאים ולמה צריך לתת להם לצאת מוקדם. יחד עם עבודה מאד רצינית של כל הקהילה המקצועית, העניין הוסדר, ובקנדה אף שונה החוק”.

שיפורים שיישארו איתנו גם ביום שאחרי הקורונה

גם לאחר שהגל הראשון דעך והקורונה הפכה לשגרה, עדיין נותרו חששות בקרב ההורים שמבקשים לעבור הליך פונדקאות בארה”ב.

“החשש הראשון היה שלא יהיו מספיק פונדקאיות, בשל העובדה שהילדים נשארים בבית והנשים פחות פנויות. אבל האמת היא שבשנים האחרונות בארה”ב מתרחש תהליך שמגדיל את היצע הפונדקאיות, זאת כתוצר לוואי של השוויון בנישואים. מתוך 5 או 6 מדינות שלא אפשרו פונדקאות, נכון להיום בארה”ב נשארה רק מדינה אחת שאינה מאפשרת פונדקאות בתחומה, ובניו יורק יש רפורמת פונדקאות גדולה שנכנסת לתוקף בפברואר ותקל מאד על המחסור בפונדקאיות.

השינוי השפיע גם על מחירי הפונדקאות. הנחנו שבגלל הביקוש הגדול המחירים ילכו ויעלו, אך אנחנו מרגישים עכשיו שיש לחץ הפוך – הורים מסין כבר לא מגיעים לפונדקאות בארה”ב כי אסור להם להגיע אז הביקוש ירד. עוד במהלך התקופה הובהר כי ההיריון כשלעצמו אינו מציב את האישה בקבוצת סיכון, ולכן לא עצרו את הפונדקאות. מה שכן עשו זה לשנות את הפרוטוקולים והיום יש קפיצת מדרגה בטיפול הרפואי ללא מגע דרך אמצעי תקשורת, תוך רצון להתמקד גיאוגרפית במרחקים יותר קטנים.

בסופו של דבר, מבחינת העלות הכספית, זמינות הפונדקאיות והרפורמות בתוך ארה”ב זהו הזמן הטוב ביותר להתחיל בהליך פונדקאות”.

עוד בנושא:  בג"צ קבע פה אחד: "זוגות להט"בים יכולים לאמץ ילדים"

כמו בכל תחום, גם בתחום הפונדקאות נוצרה מציאות חדשה שמסתמן שתישאר איתנו גם אחרי שהקורונה תעלם. אחד המשמעותיים שבהם הוא צמצצם המרחק והנסיעות חובקות העולם הנעשות במסגרת התהליך.

“כבר יש מחשבות איך ליצור מסעות פונדקאות עם כמה שפחות נסיעות של כל הנוגעים בדבר – התורמת, הפונדקאית וההורים, ולהקטין כמה שאפשר את מרכיב הנסיעות והמרחק. אם בעבר אנשים היו מחפשים תורמת ביצית בכל העולם, ומטיסים אותה למרפאה בארה”ב. היום בעידן הקורונה לא בטוח שהיא תוכל לבוא למרפאה. חוץ מזה שמדובר כמובן בעלויות גבוהות יותר. היום ישנה הבנה שצמצום המרחקים הוא הכרחי, גם מבחינת מגבלות הקורונה, גם מבחינת איכות הסביבה וגם בגלל צמצום העלויות לזוג. אין סיבה לחשוב שאנחנו מנהלים פה עסק גלובלי חובק עולם.

הצמצום הזה עשוי לחזק את הקשר האישי בין הזוג לפונדקאית, שאנחנו רואים כחשוב במיוחד לתהליך. נגישות וקבלה של אמצעי אינטראקציה וירטואליים השתנה כ”כ שהוא גם משפיע על הליך הפונדקאות. לפני הקורונה הרגשנו לא נעים להמליץ לאנשים על שיחת סקייפ עם הפונדקאית וההנחה היתה שחשוב שהזוג יגיע כמה שיותר להיות איתה במהלך השלבים השונים. היום עושים שיחת זום גם עם סבא וסבתא אז אין בעיה לשמור כך על קשר רציף גם עם הפונדקאית בלי להגיע לכל טיפול וטיפול”.

כל תכני הכנס בכרטיס אחד

בשמונה השנים האחרונות אירח הארגון כנס פונדקאות גדול המיועד לזוגות גאים. השנה למרות הקורונה, החליטו בארגון שלא לוותר על הכנס, שהכנסותיו משמשות למימון מלגות פונדקאות לזוגות ישראלים, אלא לשנותו ולהפוך אותו לכנס און ליין.

שינוי הפלטפורמה איפשר למארגנים דווקא להרחיב את הכנס, להוסיף דוברים ממדינות נוספות, פאנלים מקצועיים שונים ועוד ועוד משתתפים.

“מאחר והמגבלות הרפואיות מונעות מאיתנו לקיים אירוע פיזי השנה, אנחנו נקיים אירוע שהוא חוויה וירטואלית יחודית באמצעות פלטפורמת REMO, המאפשרת איזור אקספו, חדרי הרצאות שונים, ו”שולחנות תצוגה” לכל סוכנות. ארגון MHB כבר השתמש בפלטפורמה זו פעמיים השנה, בכנסים לאבות גאים מארה”ב ומאירופה, וקיבל שבחים רבים מהמבקרים”.

הכנס יתקיים בשבוע הבא 2-3 בדצמבר בשעות הערב. החיבור לכנס יהיה באמצעות פלטפורמת REMO לכנסים וירטואליים, שתציג את כלל האירועים בכנס, באזור האקספו יוכל כל משתתף יכול לטייל בין השולחנות השונים, לצאת ולהכנס מכל שולחן ולעבור בין ההרצאות והמציגים השונים.

למול המגבלות של כנס וירטואלי, לפורמט יש גם יתרונות – בהם האפשרות להביא מגוון דוברים רחב יותר והאפשרות לאבות מיועדים דוברי עברית מכל רחבי הארץ והעולם להשתתף, להבין ולהכיר את הנושא יותר לעומק בשפתם. ההרשמה תתבצע באמצעות רכישת כרטיס יחיד או זוגי, המזכה את המשתתפים בגישה מלאה לחומרים ולפאנלים השונים בכנס.

“לא היו שום פשרות מבחינת החומר, אלא אפילו להפך. יש לנו השנה יותר מציגים משנה רגילה, כולל נציגים שמעולם לא הגיעו לישראל ומשתתפים בכנס הזה, ותרגום סימולטני עברית / אנגלית באמצעות אפליקציה ייעודית.

הכנס יכלול הרצאות בנושאי תקצוב התהליך ונושאים רפואיים, ואפשרות להכיר מקרוב את הסוכנויות, המרפאות ועורכי הדין שמתמחים בהליכי הפונדקאות בכלל, והפונדקאות לזוגות גייז וליחידים בפרט. תוכנית הכנס כוללת סשנים אינטראקטיבים בנושאים רפואיים, משפטיים, לוגיסטים וכלכליים. באי הכנס יזכו לנהל שיחות ולקבל אינפורמציה ועצות פרקטיות המתאימות לגייז הגרים בישראל ובחו”ל. יחד עם זאת נציע גם הדרכה למשאבים המלאים של ארגון MHB וכיצד להשתמש בהם, סמינרים שהארגון מציע און ליין לחברים, ואפשרויות לקבלת הנחות משמעותיות בהליך הפונדקאות דרך הארגון (גם לזוגות שאינם זכאים לעזרה כספית ישירה)”.

יהיו לנו מפגשי היכרות שלא עשינו בשנים קודמות בגלל בעיית מיקום, במסגרתם כל המשתתפים יקבלו עוד בתחילת הכנס דף מידע ובו כל החומרים שיועברו בכנס וכל המצגות שיוצגו בכנס, כך שגם אם מישהו שנרשם לא הצליח לצפות באחד מהפאנלים בכנס, יהיו ברשותו כל החומרים שהועברו בכנס”.

כנס היברידי | צילום: MHB

בארגון כבר צופים קדימה לעבר 2021 ומתכננים את הכנס הבא, שיהיה כנס היברידי שישלב את הנוכחות הפיזית עם השתתפות וירטואלית כלל עולמית, בדומה לכנס שנערך השנה בטייואן, בו המשתתפים המקומיים נכחו פיזית בפאנלים ובתערוכות האקספו, אך הדוברים המקצועיים היו בזום.

“אנחנו כבר יודעים שבשנה הבאה נעשה בתל אביב כנס היברידי, בלי קשר לקורונה. כדי לשלב גם דוברים שנמצאים בארץ וגם כאלו שלא יוכלו להגיע לארץ וייקחו חלק בפאנלים השונים בצורה וירטואלית. טכנולוגיית השילוב בין האנשים בבמה לבין האנשים במסך זו מיומנות שרכשנו בתקופת הקורונה והמיומנות הזו תשמש אותנו גם בעתיד”.


כנס הפונדקאות השנתי – 2-3.2.2020 | פרטים והרשמה באתר הכנס

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן