fbpx

סדרת הילדים שמפרקת את סמלי המגדר

סדרת הילדים סטיבן יוניברס מציגה מערכות יחסים בין נשים, מטשטשת מגדר ותפקידים מגדריים ומנכיחה ביסקסואליות ואינטרסקס, כל זאת תוך הצלת העולם | הכירו את הסדרה פורצת הדרך שהפכה לתופעה
סטיבןיוניברס

לו הייתי מספרת לכם שכבר כמעט שש שנים ישנה סדרת ילדים, המשווקת בעיקר לבנים, שמציגה לראווה מערכות יחסים בין נשים, מטשטשת מגדר ותפקידים מגדריים, ושיש בה ייצוג של ביסקסואליות ואינטרסקס, כל זאת תוך הצלת העולם – כנראה שלא הייתם מאמינים לי. אך הסדרה סטיבן יוניברס הפכה כבר מזמן לתופעה, ומיצבה את מקומה כסדרה פורצת דרך מבחינת ייצוג להט”בקי.

סדרה זו, שהיא הסדרה הראשונה ברשת CARTOON NETWORK שנוצרה ע”י אשה, עוקבת אחר סיפורו של סטיבן, ילד שהוא חצי אנושי וחצי קסום, הזוכה לליווי והנחייה מצידן של “אבני הקריסטל”, קבוצת נשים קסומות חסרות גיל שמטרתן להגן על כדור הארץ מפני איומים מהחלל.

מלבד האופן החתרני ביחס לז’אנר בו הסדרה ממצבת דמויות נשיות כבעלות סמכות ומובילות ילד בתהליך ההתבגרות שלו, המגדר של אותן “אבני קריסטל” קווירי באופן מכוון. בעולם ממנו מגיעות, אין מגדר, והן בוחרות לעצמן חזות נשית ולשון פנייה נשית. רבקה שוגר, יוצרת הסדרה, היא בעצמה אשה א-בינארית, ובריאיון עם EW ב2015 אמרה שהמטרה שלה בתכנית היא “לפרק ולשחק עם סמלים של מגדר בסדרות מצוירות לילדים”, כי נראה לה מגוחך שיש “הבדל מהותי בין תוכניות לילדים ותוכניות לילדות”.

ב2018, סטיבן יוניברס הייתה סדרת הילדים הראשונה שהציגה הצעת נישואים וחתונה בין שתי נשים. מערכת היחסים בין רובי לספייר הייתה חלק משמעותי בעלילה עוד מהעונה הראשונה של הסדרה, מה שהקשה על שידורה במדינות כמו רוסיה, שם למשל רובי דובבה על ידי גבר והתייחסו אליה כגבר במהלך הסדרה. אמנם רובי היא דמות פחות “נשית” מבחינת האופי שלה, אך רבקה שוגר הוסיפה מימד נוסף של חתרנות, כאשר בחתונה היא זו שלבשה שמלה לבנה, וספייר, שלרוב מציגה את עצמה באופן “נשי” יותר, לבשה חליפה.

דוגמה נוספת לייצוג פורץ דרך היא סטיבוני. חלק מכוחותיו של סטיבן מעצם היותו חצי אבן-קריסטל הוא פיוז’ן – היכולת להתמזג עם דמות או דמויות אחרות וליצור ישות חדשה המשלבת אותם. פיוז’ן הוא סמל בסדרה לחוויה המשותפת של מערכת יחסים בין שתי דמויות או יותר, ויכולה להיות יציבה ולהישאר ממוזגת לאורך זמן, או להתקיים למטרה פרקטית וזמנית. סטיבוני היא פיוז’ן של סטיבן עם חברתו האנושית הטובה, קוני.

ביוני 2019, יצא סרטון קצר כחלק מסדרה להעלאת ביטחון עצמי של CARTOON NETWORK בו סטיבוני מראה את האינסטגרם שלו, שם ניתן לראות שהוא אינטרסקס, עם לשון פנייה ניטראלית ומגדר א-בינארי. הבחירה לפנות בלשון מעורבת בגרסה העברית היא של הכותבת, בדיבוב הסדרה לעברית ששודר בערוץ הילדים הפנייה היא בלשון את בלבד.

אחת הדמויות המשמעותיות בסדרה, אמו של סטיבן יוניברס, רוז קוורץ, היא ביסקסואלית. בסדרה מתוארות לפרטים מערכות היחסים שלה הן עם פרל, שהייתה יד ימינה לאורך אלפי שנים, והן עם גרג, אביו האנושי של סטיבן. ישנם רמזים בסדרה גם לכך שלפרל ורוז הייתה מערכת יחסים שאינה מונוגמית לזמן מה.

ערוץ CARTOON NETWORK האנגלי, בצעד מעורר מחלוקת, בחר ב2016 לצנזר סצנה חושנית למדי בין רוז קוורץ לפרל, על אף שבאותו פרק היו סצנות הטרוסקסואליות חושניות לא פחות.

על אף הצנזורים והביקורת, בסדרה סטיבן יוניברס יש מקום לחושניות במערכת יחסים חד-מינית, יש מקום לאהבה שאינה יודעת מגדר, ולייצוג פורץ דרך בסדרות המיועדות לילדים.

עוד בנושא:  תיקון היסטורי: הכנסת תכיר בבני זוג של נופלים להט"בים כאלמני צה"ל

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן