fbpx

חייל/ת, מגדר/י הופעתך! האם הגיע הזמן לשנות את חלוקת המדים המגדרית בצה”ל?

צבא ההגנה לישראל נחשב למתקדם בכל הקשור לגיוון ושוויון מגדרי, אך למרות זאת, מדי צה"ל עדיין מעוצבים על מנת לשמור על הפרדה ברורה בין נקבות לזכרים ובין תפקידים נשיים לתפקידים גבריים. יוזמה של חיילים מתוך יחידת גרעיני הנח"ל ופרקי המשימה מבקשת לשנות את המצב הקיים | "הסיבה שהצדיקה בעבר את חלוקת המדים אינה רלוונטית עוד, ולשימור המצב הקיים ישנה השפעה מזיקה וארוכת טווח"
Female Infantry Instructors | Israel Defense Forces | CC BY-NC 2.0
Female Infantry InstructorsIsrael Defense Forces | CC BY-NC 2.0

שילובן של נשים בתפקידים שבעבר היו פתוחים רק לגברים, והפתיחות המגדרית שמציג צה”ל כלפי חיילים להט”בים, מציבים את צבא ההגנה לישראל כאחד מהצבאות המכילים והמגוונים בעולם.

אך למרות ההתקדמות והשינויים בהם מתהדר הצבא, ישנם דברים המוטבעים כל כך עמוק בדי.אנ.איי של צה”ל, שביצועם קשה במיוחד, גם עבור הצבא החזק בעולם.

אחד מהם הוא נושא המדים הצה”ליים, שלמרות כל השינויים שעבר הצבא במהלך השנים לא השתנו ולא הותאמו למציאות החדשה.

לעניין המדים יש חשיבות סמלית – המעבר מלבוש אזרחי למדים במהלך שרשרת החיול מסמל את המעבר מאזרח לחייל, והמדים עליהם עולים החייל או החיילת מגדירים לא רק את החיל או היחידה אליה הם שייכים, אלא גם את מגדרם ואת אופי התפקיד שיועדו לבצע.

בניגוד לכל שאר הדברים בצבא, המתחלקים תמיד לשלוש, המדים של צה”ל מתחלקים רק לשניים ושמורים על חלוקה מגדרית ברורה ביותר – “מדי בנים” ו”מדי בנות”, כאשר את מדי הבנים מקבלים כלל החיילים הזכרים בצה”ל, המשרתים בכלל התפקידים השונים, וכן נשים חיילות אשר משרתות בתפקידי פיקוד ולוחמה בלבד, שיועדו בעבר לגברים בלבד. זאת בזמן שאת מדי הבנות מקבלות חיילות נקבות בלבד, אשר משרתות בתפקידים עורפיים.

עיצובם של המדים מותאם לבעלי התפקידים להם עוצבו ולמגדר של אלו שיועדו אל אותו תפקיד – מדי הבנות מעוצבים באופן מוצר, צמוד לגוף ועם מספר מצומצם של כיסים. מדי הבנים לעומת זאת מעוצבים באופן רפוי יותר ועם מספר רב של כיסים שימושיים, במכנס ובחולצה כאחד. המדים הקיימים כיום משרישים ומנציחים בתודעתנו סטראוטיפים מגדריים בנוגע לאופן בו מצופה מנשים וגברים להראות, ובהמשך ישיר לכך- לתפקידים אליהם הם מצופים להתגייס.

חלוקת המדים בצה”ל אינה חלוקה פונקציונלית, שכן בעוד נשים לוחמות בתפקידים פיקודיים תקבלנה “מדי בנים”, גברים אשר משרתים בתפקידים עורפיים יקבלו גם הם עדיין מדי בנים, למרות שלפקיד איך צורך בריבוי כיסים ובנוחות, יותר מאשר לפקידה שיושבת לצידו. אם נתבונן על ההבדלים העיקריים במדים הנהוגים היום בצה”ל, ניתן לומר שבעוד הדאגה העיקרית לחייל הזכר היא הנוחות והפרקטיות, הדאגה העיקרית כלפי החיילות הנקבות היא שהן “יראו טוב”.

“מדי החיילות מעוצבים בצורה מאד ספציפית”, מסבירה מיקה, חיילת משוחררת, “גזרה צמודה שמבליטה את הישבן ואת המותניים, כמעט ללא כיסים בכלל, זאת בניגוד למדי הגברים הרחבים יותר, נוחים יותר, ועם הרבה יותר כיסים. כפי שכנראה מי שעיצב את המדים דמיין שכך פקידות אמורות להראות”.

פתיחת תפקידים שנחשבו בעבר לגבריים וקליטת חיילות לתוכן, יצרו קצת נזילות בחלוקת המדים, כאשר עכשיו מדי הגברים ניתנים גם לחיילות המשרתות בתפקידים שיועדו בעבר לגברים בלבד.

“ההגדרה הזו של “מדי בנים” ו”מדי בנות” יוצרת לחץ על נשים שמקבלות במסגרת תפקידן מדים שיועדו לבנים על ידי המערכת הצבאית, להוכיח את עצמן כנשים, למרות שהן לוחמות שלובשות “מדי בנים”, מסבירה סיון, חיילת משוחררת, “כשאני נכנסתי לצבא היה לי מאד קשה כפמיניסטית וכאישה שמגיל קטן אמרו לה איך היא אמורה להראות ומה היא אמורה ללבוש. לא הפריעה לי עובדת קיומם של סוגי מדים שונים, אך הפריעה לי החלוקה המגדרית של המדים והשיח המאד דיכוטומי ומגדרי שהיא יוצרת”.

Trying on Uniforms for the First TimeIsrael Defense Forces | CC BY-NC 2.0

“חליפה לפי מידה” לחיילים וחיילות על הקשת הטרנסית

הגישה הרווחת כיום בצה”ל ביחס לחיילים/ות טרנסים/ות היא “חליפה לפי מידה”, המציעה מגוון התאמות ופתרונות הניתנות באופן אישי ונבחנות בכל מקרה לגופו באופן פרטני.

כך למשל, מאפשר צה”ל לחיילים טרנסים ללבוש מדי בנים ולחיילות טרנסיות ללבוש מדי בנות, אך אינו מאפשר  ביטוי מגדרי לא-בינארי, כך שחייל טרנס שבחר ללבוש מדי גברים, לא יוכל להאריך שיער כחיילת.

בנוסף למדים, החיילים/ות מחויבים/ות כמובן לכל כללי המשמעת הצבאית – כאשר על חייל טרנס חלים כל כללי המשמעת הנוגעים לגברים (ללא טבעות, לק וכו’) ועל חיילת טרנסית חלים כל כללי המשמעת הנוגעים לנשים. חיילים טרנסים יכולים לקבל פטור מגילוח הזקן.

חיילים וחיילות המגדירים עצמם על טווח הקשת המגדרית – א-בינריים, פלואידים וכו’ לא נהנים מהנזילות המגדרית הזו ומקבלים את המדים המיועדים להם בהתאם למגדר בו הם מופיעים בצו הגיוס.

“כשגבר נכנס למערכת מבהירים לו שלמראה שלו ולמה שהוא מרגיש לגביו אין כל חשיבות”, מסבירה סיון, “הוא  נדרש לקצר את השיער, להוריד עגילים, ומקבל מדים שאמורים להיות פרקטיים ולא להראות טוב. הנשים לעומת זאת מתבקשות לשמור על מראה ואף מוכוונות לכך – בין אם אתן לוחמות, תומכות לחימה או במעטפת, את עדיין צריכה לשמור על איך שאת נראית. אף אחד לא יגיד לחיילת להוריד את שיער הראש שלה, הן יכולות לשים איפור, לק ותכשיטים. אנו רואים גם בצילומים בלשכת הגיוס, שהגברים הלוחמים הם מאובקים ופרועים, ואילו הנשים מאופרות עם שיער מסודר. יש כאן איזה שהוא ניסיון לשמור על היופי של נשים בתוך המערכת הצה”לית, שעושה שימוש ציני וזול בנשים בתוך המערכת ובאיך שהן אמורות להראות בתוך הצבא”.

עוד בנושא:  סופ"ש הגאווה של ת"א - כ-200 אלף במצעד ובמסיבת הגאווה המרכזית

בעקבות התחושות האלו בחרו חיילים מתוך יחידת גרעיני הנח”ל ופרקי המשימה לפנות את היוהל”ם ולהציף את נושא המדים המגדריים, במטרה לפתוח שיח חיובי על הנושא ולנסות לבחון אפשרויות להגמשת חלוקת המדים על מנת להתאימה לכולן.

את המכתב ניסחו סמל אוראל שיינין וחיילת נוספת שעדיין משרתת בצה”ל, ולכן לא ניתן לפרסם את שמה, וחתמו עליו מעל 260 בני ובנות גרעיני הנח”ל, מ-10 תנועות נוער שונות, לפני ששוגר אל תת-אלוף שרון ניר, יועצת הרמטכ”ל לענייני מגדר.

“צבא ההגנה לישראל נחשב למתקדם ביותר בכל הקשור לקבלה של חיילים להט”בים”, נכתב במכתב, “המדים, מעצם היותם מפרידים ומבדלים, יוצרים אפליה מגדרית שהינה מערכתית ומעוגנת. זכויות שוות, הזדמנויות שוות, ויחס שווה- לא יכולים להתקיים כל עוד אין נקודת פתיחה שווה. כמו כן, שיטת קבלת המדים הנוכחית בעייתית במיוחד עבור אלו אשר אינם משייכים עצמם לתבניות המגדריות המקובלות. צה”ל כצבא העם מחויב לתת מקום לכלל הזהויות המגדריות הקיימות בקשת המגדרית המחויבות בגיוס. שיטת “מדי הבנות” ו”מדי הבנים” למעשה מבטלת את ההכרה בזכות קיומן של זהויות נוספות ומורכבות יותר. מכאן, ישנה פגיעה חמורה בשוויון בין החיילים והחיילות אשר נאלצים/ות לבחור במדים שאינם בהכרח תואמים לזהותם/ן.

בשנים האחרונות, אנו רואים שינויים משמעותיים והתקדמות עצומה בנושא המגדר בצה”ל ומברכים עליהם. יותר ויותר נשים משרתות בתפקידים שבעבר נחשבו ל”גבריים”; אנו רואים יותר ויותר נשים שוברות את תקרת הזכוכית ומגיעות לדרגים הגבוהים ולתפקידים הבכירים; הצבא מתאים את עצמו כדי לקלוט ולהכיל זהויות מגדריות נוספות; חוקים משתנים ומתחדשים.

אל הצבא מגיעים חיילים וחיילות מכלל רבדיה של החברה הישראלית, בגילאים בהם תפיסת עולמנו עוד מתעצבת ומתפתחת. לכן, יחסו של הצבא לסוגיית המגדר משפיעה באופן עמוק וישיר על התפיסות המגדריות הקיימות בחברה כולה.

לאור כל הנאמר לעיל, בקשתנו היא פשוטה – בחינה מחדש של המדים המגדריים בצה”ל. הסיבה שהצדיקה בעבר את חלוקת המדים בשיטה הנוכחית אינה רלוונטית עוד, ולשימור המצב הקיים ישנה השפעה מזיקה וארוכת טווח. אנו מאמינים כי יחד ניתן למצוא אלטרנטיבות רבות לסוגיה, למען יצירת שוויון מגדרי במערכת הצבאית.

חשוב להדגיש כי המכתב נוסח מתוך כוונה לייצר תהליך ולעורר מודעות בערוצים המקובלים בצה”ל, האמונים על נושא זה. נשמח שמקבלי ההחלטות ישתפו אותנו בדעתם בנידון”.

המכתב המלא של חיילי יחידת גרעיני הנח”ל

“צה”ל מנפק מדים על פי צרכי המערך אליו משויכים החיילים”

מכתבם של חיילי יחידת גרעיני הנח”ל ופרקי המשימה לא זכה להתייחסות ובקשתם לבחון את הנושא נותרה ללא מענה. גם הניסיונות שביצעו כדי לברר את סיבת התעלמות לא זכו למענה מסודר.

בעקבות זאת, פנה אתר WDG ליוהל”ן על מנת לבדוק האם קיבלו את המכתב ומה הן חושבות על הבקשה שעלתה במכתב – האם הן מבינות את הבעייתיות בחלוקת המדים כפי שהועלתה על ידי החיילות והחיילים במכתב, והאם יש לצה”ל תכנית לטפל בנושא הזה?

מדובר צה”ל נמסר לנו כי “צה”ל מנפק מדים למשרתים בהתאם לפקודות הצבא ועל פי צרכי המערך אליו משויכים החיילים, בהתאם להחלטות המקצועיות. לאחרונה נערכה בחינה מעמיקה בנושא והוחלט כי התאמת מדים לפי מגדר תבוצע למשרתים הטרנסג’נדרים, תוך מענה פרטני”.

תגובת צה”ל מתייחסת לנהלים הנוגעים לחיילים וחיילות מהקשת הטרנסית, שהותאמו בשנים האחרונות לא/נשים טרנסים/ות, בהובלת היוהל”ם – יועצת הרמטכ”ל לענייני מגדר, הגורם המטכ”לי האמון על תחום המגדר בצה”ל, ובכללותו מלש”בים/ות וחיילים/ות טרנסים/ות.

אך מה עושה חיילת המשרתת בצה”ל בתפקיד המיועד לנשים, אך עדיין מרגישה לא בנוח עם המדים? מה עושים חיילים וחיילות אחרים על הקשת המגדרית?

“אנו מאוכזבות ומאוכזבים מחוסר היחס שקיבלנו לנושא”, מסרו חותמי המכתב, “נמשיך לייצר סביבו מודעות ושיח במרחבים האפשריים והנכונים ע”פ הצינורות המקובלים, אנו מתכוונים להמשיך להעלות לתודעה הציבורית את הרעיון והנכונות לתשומת לב בנוגע לנושא, ולשמוע את דעתם של האמונים על תודעה שנצרבת אצל אלפי המגויסים בכל חודש”.

לא בטוח שהחברה שלנו כבר מוכנה למדים אחידים לנשים וגברים, אך אולי פתרון בשלבים עשוי לפתור את תחושותיהן של חיילות רבות, כאשר השלב הראשון הוא שינוי השיח על ידי שינוי הנוסח המתאר את המדים – ממדי בנים ומדי בנות, ובהמשך מתן אפשרות בחירה לכל חיילת אילו מדים היא מעדיפה לקבל. זהו פתרון אחד מתוך פתרונות אפשריים רבים שיכולים לייצר שינוי בבעיה, ואנו ובטוחים כי אם הנושא ייבחן ברצינות ימצא לו גם הפתרון המתאים.

שינוי השיח יחד עם אפשרות בחירה יכול לקדם את צה”ל ליום שבו מגדר ומים לא יהוו אינדיקטורים לאיך את או אתה אמורים להראות, גם בתוך הצבא.


רוצה לקרוא עוד?

תגובות

תגובה אחת

  1. משה הגב

    זה לא רק בצבא
    צריך לשנות את סגנון האופנה לנשים למדים בסגנון מדי ב’
    ככה יותר צנוע

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן