fbpx

לימודים בכל הצבעים

הפעילות הגאה מתקיימת במלוא המרץ גם באוניברסיטאות ובמכללות. הכירו את המוסדות שנותנים מקום של כבוד לקהילה | נירה מיכאל
אחווה4
האחווה הסטודנטיאלית הגאה, מצעד הגאווה ירושלים 2019 | יח”צ האחווה

אחווה להט”בית באקדמיה

אלעד ברגר, מנהל האחווה הסטודנטיאלית הגאה, מספר על הפעילויות החשובות | אלעד ברגר

האחווה הסטודנטיאלית הגאה היא מיזם משותף של התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות, האגודה למען הלהט”ב ופר”ח. המיזם הוקם לפני חמש שנים, פועל יוצא של מספר תאים סטודנטיאליים גאים שפעלו בנפרד והחליטו לפעול ביחד, כדי לקיים פעילות רציפה לאורך השנים, שתהיה בעלת השפעה גדולה יותר. כשאנו מתאגדים אנו יותר חזקים.
המטרה שלנו היא לאפשר מרחב חברתי בטוח לכל סטודנט מהקהילה הלומד במוסדות להשכלה גבוהה, מקום בו אנשים יכולים להיות מי שהם באמת. המסגרת האקדמית היא המסגרת האחרונה בחיים שלנו לפני היציאה לשוק העבודה, והאחווה היא מקום לשאול שאלות, לעבור חוויות ולהתפתח.

אנו מובילים מהלכים ושואפים לייצר מנהיגות ויזמות בקרב הקהילה הגאה. אנו עושים פרויקטים בקמפוס ובקהילה המקומית, כמו יום היכרות עם הקהילה הטרנסית באוניברסיטת תל אביב, או פאנלים על דת ולהט”ב באוניברסיטת אריאל.

אנו יוצרים שיתופי פעולה עם החוגים לחינוך ולעבודה סוציאלית במוסדות שונים. חשוב לנו לעזור לחברי הקהילה הלומדים שם, להביא את הזהות שלהם למקצוע שבו הם יעסקו בעתיד, וללמוד כיצד להכניס ערכים של שוויון, הכלה ואהבת אדם לעבודה. באוניברסיטת בר אילן, למשל, עשינו עם החוג לעבודה סוציאלית יום בנושא מודלים שונים של משפחות.

במקביל אנחנו לוקחים חלק בפעילויות של רשויות מקומיות. הפעילות הגאה בקריית שמונה צמחה מתוך חבר’ה שהגיעו לאחווה במהלך הלימודים שלהם ונשארו להתגורר באזור לאחר סיום הלימודים. בבאר שבע הפעילים באחווה לוקחים חלק בפעילות שמתרחשות בעיר. זה חלק מהאחריות שלנו על מרקם החיים והחברה בה אנו חיים.

בה בעת אנו ממשיכים לחקור את הזהות האישית והקהילתית שלנו, ואת הקשר בין תתי-הקהילות המרכיבים את הקהילה הגאה. לא כל מאבק שלי, כגבר הומו, הוא המאבק של שאר האנשים באחווה, ולכן אנו שואלים שאלות סביב מגוון הזהויות שיש באחווה.
אחד הפרויקטים החשובים שלנו הוא פרויקט קמפוס בטוח, שמטרתו לייצר מציאות שבה כל סטודנט מרגיש ביטחון בקמפוס. במחקר של ארגון המחקר של איגי שנעשה בעזרתנו, גילינו ש-70% חווים הערות פוגעניות בקמפוס, ו-50% לא מרגישים בטוחים. במסגרת הפרויקט אנו מציעים למוסדות שמונה צעדים פרקטיים כיצד להפוך את המרחב האקדמי לבטוח, בין אם הכשרות לסגל הוראה, הכשרות לנציבות הממונות על הטרדות מיניות, שילוב תכנים בנושאי הלימוד, הקצאת שירותים לא מגדריים ועוד.


אוניברסיטת תל אביב

ארגון הסטודנטים הלהט”בי הפועל באוניברסיטה נקרא האחווה הגאה. מטרתו היא להניע אקטיביזם להט”בי באוניברסיטה ובעיר, לקדם נראות להט”בית בקמפוס, להביא מקרי להט”בופוביה לטיפול, ובכלל – להיות כתובת ובית חם לכל סטודנט להט”בי באוניברסיטה. מנחה האחווה הוא אייל רישר.
האחווה הגאה יוזמת, בשיתוף עם אגודת הסטודנטים, ארועים שונים בנושאי להט”ב, כגון יום הזיכרון הטרנסג’נדרי, מסיבת פורים גאה, יום הנראות הטרנסג’נדרי וארוע גאווה בקמפוס. הארגון לוקח חלק בשיתופי פעולה עם “תל-אביביות התא הפמיניסטי”, מועדון משפט ולהט”ב, וכנס “סקס אחר”, הכנס השנתי ללימודים להט”בים וקווירים.

האוניברסיטה היתה הראשונה לשלב בתוכניות הלימודים קורס בחירה בנושא הקהילה הגאה – קורס המשלב למידה תיאורטית יחד עם חלק יישומי, בו הסטודנטים יוצאים לשטח ומתנדבים בארגונים, ביניהם ארגונים גאים. הקורס מתחיל את שנתו הרביעית.

בפקולטה למשפטים באוניברסיטה הוקם מאגר המידע משפט ולהט”ב, המרכז את כל החקיקה, הפסיקה ומאמרים העוסקים בהגנה משפטית על להט”ב. הפקולטה מפעילה את “הקליניקות המשפטיות”, בהן ניתן סיוע משפטי על ידי עורכי דין בסיועם של סטודנטים למשפטים. הקליניקות מטפלות בין היתר בנושאים להט”בים.

הקליניקות המשפטיות לקחו חלק במאבקים משפטיים משמעותיים שיצרו תקדימים, דוגמת פסיקה מתחום זכויות ירושה, בה נקבע שיש להכיר במסגרת חוק הירושה בבני זוג מאותו מין באופן זהה להכרה בידועים בציבור ממין שונה; וייצוג של מבקשי מקלט ממקומות שונים בעולם שנרדפים בארצם על רקע נטייתם המינית.

במסגרת פרויקט “מתחברים” של האוניברסיטה, סטודנטים יכולים לקבל מלגות בסכום של אלפי שקלים כעידוד למעורבות חברתית ותרומה לקהילה. אחת מהמלגות ניתנת לסטודנטים הלוקחים חלק בהנחיית קבוצות ועבודת מטה באחווה הגאה.

לאחרונה התגבשה יוזמה של חברות וחברי הסגל האקדמי להקמת פורום גאה לכלל עובדי ועובדות האוניברסיטה, בשם LGBT+TAU. הפורום יתחיל את פעילותו בשנת הלימודים הקרובה וישאף להציף סוגיות של קהילת הלהט”ב בקמפוס ולקדם שוויון מגדרי בקמפוס וכבוד הדדי בכלל. הפורום מתכנן מפגשים חברתיים ומקצועיים, ויפעל בשיתוף פעולה עם הנהלת האוניברסיטה ועם התא הגאה באגודתהסטודנטים.

אירוע של האחווה הגאה | צילום: אגודת הסטודנטים והסטודנטיות של אונ’ ת”א

הטכניון

האחווה הגאה בטכניון, (TechnoQueers (TQ, מתקיימת כהתארגנות עצמאית, כלומר כזו שאינה קשורה לאגודת הסטודנטים בטכניון, מאז 2001. מטרתה של האחווה היא לספק מקום מפגש חברתי ללהט”בים ולהוות פלטפורמה מייצגת עבורם. הפעילות מתקיימות בתמיכת דיקן הסטודנטים בטכניון ואגודת הסטודנטים בטכניון, ובראש האחווה עומדים כיום אמיר כפיר ושרון אלעד.
במהלך שנת הלימודים מקיימת האחווה פעילויות שונות, שחלקן עוסקות בעולמות התוכן הלהט”ביים, כגון צעידה משותפת במצעד הגאווה בחיפה. אחרות הן פעילויות בדגש חברתי – טיולים, יציאה משותפת למסיבה, ערב משחקי קופסה וכד’. האחווה מקיימת גם פעילויות הפתוחות לקהל הרחב – ערבי סרטים להט”ביים, ערב הרצאות, הקרנת אירוויזיון והפנינג גאה בחודש הגאווה.
הטכניון רואה בחברי הקהילה הגאה חלק בלתי נפרד ממשפחת הטכניון. כחלק מתפיסה זו זוכה האחווה הגאה לתמיכה מהטכניון ולמענה לבקשות ייחודיות מהקהילה.

חברי האחווה הגאה בטכניון | צילום: עצמי

המכללה האקדמית בית ברל

האחווה הגאה במכללה האקדמית בית ברל הוקמה לפני שנתיים בעקבות רצון לפתוח מסגרת חברתית, שתתן מענה לקהילה הלהט”בית במכללה, תיצור שיח עם הקהילה הסטרייטית ותיקח את השיח למקום חינוכי. כלומר, תיתן מענה לשאלה כיצד המחנכים לעתיד יכולים לשנות את השיח.
בראש הפעילות עומד כיום עופר ארובס, סטודנט להוראה במסלול לחינוך מיוחד והיסטוריה במסלול לבית הספר העל יסודי, פעיל חברתי ואקטיביסט במסגרות שונות בכפר סבא ובקהילה.
כחלק מהפעילות של האחווה, מתקיימים מפגשים חברתיים שונים בתדירות של אחת לשבועיים. במקביל, מקיימת האחווה את פרויקט “קמפוס בטוח”, שמיועד לניטור ההתמודדות עם מקרי הומופוביה בקמפוס. האחווה גם לוקחת חלק בסמינר אמצע שנה בנושא, המשותף לכלל האוניברסיטאות והמכללות בארץ. אנשי האחווה עובדים מול דיקן הסטודנטים כדי להביא להכרה בפעילות של סטודנטים וסטודנטיות באחווה, כך שהם יקבלו על כך נקודות זכות.

אירוע הגאווה בבית ברל 2019 | צילום: אגודת הסטודנטים בית ברל

המכללה האקדמית תל-חי

האחווה הגאה תל-חי, או בשמה הקודם התא הגאה, קיימת במכללה כשבע שנים, והיא נוסדה מתוך הצורך לאחד ולגבש את הסטודנטים והסטודנטיות הלהט”בים באזור הגליל העליון ולייצר פעילויות להט”ביות, נראות, מרחב בטוח וקבוצה חברתית. האחווה מאפשרת גם לתושבי האזור לקחת חלק בפעילויות ובמפגשים. המנחים הם דין שלומי ודודי רואש.

במסגרת האחווה מתקיימת פעילות שוטפת שכוללת מפגשים חברתיים אחת לשבועיים מחוץ לקמפוס, בהם עולים לדיון נושאים אקטואליים חשובים ומעניינים. במהלך השנה מציינים במכללה ארועים קהילתיים כמו יום הזיכרון הטרנסג’נדרי, יום הנראות הטרנסי, יום הזיכרון לשואה ולגבורה בסימן קורבנות הלהט”ב, ויום הגאווה.

משנת 2011 מתקיים במכללה כנס הלהט”ב השנתי, העוסק בכל שנה בסוגיות שונות הנוגעות לבני נוער וצעירים מקהילת הלהט”ב. הכנס האחרון היה בסימן “דת, חברה ולהט”ב”.

ארועים נוספים שקיימה האחווה במהלך השנה החולפת כללו שיתופי פעולה עם גופים נוספים, כמו התא לשוויון מגדרי, הרצאות, דוכני הסברה וגם מסיבות בפאבים האזוריים.

האחווה מקיימת את פרויקט “קמפוס בטוח”, בשיתוף מסלול פרקטיקה לשינוי מדיניות בחוג לעבודה סוציאלית, שנועד לקדם מרחב בטוח לכלל הסטודנטים והסטודנטיות במגוון הזהויות המגדריות והנטיות המיניות.

בשנה שעברה, במסגרת מחאת הפונדקאות, קיימה האחווה הפגנה במיקום מרכזי בקריית שמונה. יחד עם תושבים רבים באזור הגליל העליון ובמועצה אזורית מבואות חרמון, סטודנטים וסטודנטיות, פעילים באיגי וגם עובדים וסגל הוראה במכללה, כולם הגיעו למחות על חוסר השוויון.

להכרות עם האחווה ולהצטרפות לפעילות, http://achvalgbt.org.il.

 

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן