fbpx

כאן כדי להשאר – קמפיין גיוס להקמת הארכיון הגאה

בימים אלו הכריזה האגודה למען הלהט"ב על פרויקט להקמת ארכיון דיגיטלי גאה שיהווה מאגר של העבר הקהילתי ויכלול תמונות מאירועי עבר, עדויות של ותיקי וותיקות הקהילה, קטעי וידאו פרטיים מאירועים, קטעי עיתונות, כתבות מהטלויזיה ופרוטוקולים מראשית הדרך | "חובה עלינו לשמר את החומרים ולספר את הסיפור שלנו"
firstpride1998_autoOrient_i
צילום: האגודה למען הלהט”ב

בתרבות ובפוליטיקה, במאבק ובחגיגות, במחשכים וברובות, ההיסטוריה של הקהילה הגאה מלאה ברגעים שיוצרים יחד את ההיסטוריה של הקהילה שלנו.

עד היום לא הצליח אף גורם לשמר ולהנגיש את ההיסטוריה הגאה של הקהילה בישראל. הקמת הפורטלים הגאים וסיקור המאבקים וההישגים יצרה מעין ארכיון בו ניתן גם היום לשוטט ולמצוא מידע נרחב, אך חומרים רבים שפורסמו בעיתונות הכתובה, ברדיו ובטלויזיה נשארו הרחק מהישג ידינו.

בימים אלו הכריזה האגודה למען הלהט”ב על פרויקט להקמת ארכיון דיגיטלי גאה. באגודה מספרים כי האגודה שימרה מסמכים, תמונות, ממצאים ורשומות של הקהילה בישראל אך הם מצויים באחסון ללא יכולת של הציבור לגשת למידע. בנוסף, מרבית המידע וההיסטוריה של הקהילה הגאה בישראל מצוי אצל חברי וחברות הקהילה בביתם.

הארכיון ישמש את הקהל הרחב, שימוש חופשי וחינמי, וגם לתלמידים וסטודנטים, כאשר עיקר המאמץ הראשוני של הארכיון יהיה דיגיטליזציה של חומרים קיימים ואיסוף חומרים נוספים. הארכיון יהווה מאגר של העבר הקהילתי, ויספק עדויות וסיבות לפעילות בעבר והחלטות עכשוויות.

“דור מייסדי הקהילה הולך ונעלם”, הסבירה יו”ר האגודה הילה פאר, “אם אנחנו לא נשמר את ההיסטוריה ונוקיר את המייסדות והמייסדים האמיצים שבזכותם.ן אנחנו כאן, לא נוכל לשחזר זאת לעולם. חובה עלינו לשמר את החומרים ולספר את הסיפור שלנו כקהילה חזקה שעדיין נאבקת על זכויותיה”.

בנוסף, בשנה האחרונה האגודה קיבלה למעלה מ-100 פניות מתלמידים וסטודנטים שביקשו מידע וחומר על ההיסטוריה הלהט”בית בישראל.

“לצערנו, כיום אנחנו לא מסוגלים לספק מידע ברמה מספיק טובה, דבר שפוגע ביכולת לבצע מחקרים שמהווים פגיעה ישירה ביכולת שלנו לקדם את המאבק לשוויון, מוסיפה הילה, “חומרי הארכיון יספרו את הסיפור של הקהילה, יתעדו אירועים ואנשים, ויהיו מקור חשוב לאינפורמציה ומחקר. הם ההיסטוריה המתועדת של הקהילה, של מוסדותיה ותרבותה הרשמית הבלתי רשמית”.

עוד בנושא:  "החתונה הזו היא גם התרסה וגם גאווה"

בימים אלו נערך קמפיין גיוס המונים לצורך הקמת הארכיון, שעלות הקמתו מוערכת בכ-250 אלף ש”ח.

על פי התכנית התקציבית שנערכה להקמתו של הארכיון הגאה, כ-40% מהסכום ישמשו לסריקות ותהליך דיגטציה של קלטות וקיטלוג החומרים, כ-20% להבטחת הפן השמפטי של הפרויקט, כולל ייעוץ משפטי וקניית זכויות יוצרים, וכ-12% לפרויקט תיעוד ותיקי וותיקות הקהילה.

שאר הסכום ישמש להקמת אתר ייעודי לפרויקט, בו הגולשים.ות יוכלו ללמוד על מורשת הקהילה הגאה על ידי מציאת פרטים היסטוריים מעשרות השנים האחרונות: תמונות מאירועי עבר, עדויות של ותיקי וותיקות הקהילה, קטעי וידאו פרטיים מאירועים, קטעי עיתונות, כתבות מהטלויזיה ופרוטוקולים מראשית הדרך. בנוסף תהיה אופציה לגולשים.ות להעלאה של קבצים מהארכיון הביתי שלהם.ן.

“בניית הארכיון חייבת להיערך באופן מקצועי ומסודר”, מסבירים באגודה, “נדרשות שעות רבות של מעבר על קטעי ארכיון היסטוריים וקיטלוגם, סריקות מקצועית, דיגיטציה של קלטות ישנות (וידאו ואודיו), קניית זכויות יוצרים, ייעוץ משפטי, תיעוד של ותיקי וותיקות הקהילה, הקמת אתר ואיסוף מתמיד אחר חומר ארכיוני נוסף. בעזרת התקציב נוכל להקים תשתית נכונה לארכיון אשר תתרום לנו לעוד שנים רבות”.

כאן כדי להשאר – לחצו כאן ותמכו בהקמת הארכיון הגאה

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן