fbpx

היסטוריה פוליאמורית בארה”ב – 3 אבות נרשמו בתעודת הלידה. האם אפשרי בישראל?

שלישיית גברים מקליפורניה עשתה היסטוריה בשנת 2017 כשהפכה למשפחה הראשונה בארצות הברית שרשמה שלושה אבות בתעודת הלידה | האם החוק בישראל מכיר במשפחות פוליאמוריות ובשלושה הורים, מה יחסה של המדינה למקרים דומים ומהו מעמדם המשפטי של כל אחד מההורים?
שלישיית אבות

ד”ר איאן ג’נקינס, ג’רמי הודג’ס וד”ר אלן מייפילד, שלישיית גברים מקליפורניה, עשו היסטוריה בשנת 2017 כשהפכו למשפחה הראשונה בארצות הברית שרשמה שלושה אבות בתעודת הלידה.

השבוע, ארבע שנים לאחר שפתחו במאבקם להרשם כשלושה אבות בתעודת הלידה של בתם פרקר, הם מוציאים את הספר “שלושה אבות ותינוקת”, המספר את סיפורם.

שלושת האבות של פייפר אינם רואים במשפחתם משהו יוצא דופן. “העובדה שיש לפייפר שלושה הורים היא לא עניין גדול בעינינו”, כותב ג’נקינס בספר, “לי בעצמי יש שלושה הורים – אמי, אבי ואמי החורגת – ואף אחד לא חושב על זה כלום. כנראה שיש אנשים שחושבים שמדובר בהמון סקס או משהו כזה, או שאנחנו לא יציבים וחייבים לעשות דברים מטורפים. אבל האמת היא שהבית שלנו רגיל להפליא”.

ג’נקינס פגש את מייפילד, פסיכיאטר במקצועו, בזמן שסיימו את ההתמחות שלהם בבוסטון. השניים היו יחד במשך שמונה שנים כאשר הודג’ס, שעובד בבית חולים לחיות, נכנס לתמונה. למרות שמערכת היחסים שלהם עם הודג’ס החלה כידידות, הדברים הפכו מהר מאוד לרומנטיים. אחרי חמש שנים של חיים משותפים, השלישייה החלה לדון ברצינות בהורות.

“זוגות הומואים לא נקלעים להורות במקרה. זה תמיד מעשה מכוון ומסובך”, כותב ג’נקינס בספר, ומתאר את המסע המפרך בדרך להורות. לאחר שחברים של השלושה הציעו לתרום להם את עובריהם וחברתם דלילה הציעה לשאת את ילדם כאם פונדקאית, הוציאו השלושה במהלך החודשים הראשונים יותר מ -120,000 דולר על שכר טרחה משפטי, חוזים ובדיקות.

ואז הגיעו עורכי הדין, שנדרשו לדאוג לאימוץ העוברים כך שלכל אחד משלושת האבות יהיו זכויות הורים שוות. זה היה מקרה נדיר: הורים שלישיים בדרך כלל מתווספים לתעודות לידה לאחר מעשה, לא בזמן הלידה.

שני העוברים הראשונים לא שרדו ושלושת האבות נאלצו להתחיל את התהליך מחדש. הפעם, חברתם מייגאן נחלצה להצלה ותרמה את הביציות שלה לשלישייה, מה שיצר מצב משפטי מסובך אף יותר.

“היינו צריכים להכין חוזים בין כל גבר לכל אישה. ואז, בכל מחזור נוסף הבנו שיש לחדש את החוזים. כמובן ששינוי חוזר פירושו שכר טרחה של 500 דולר לשעה”, כותב ג’נקינס על המסע. “והדרישה היא לשלם לארבעה עורכי דין (אחד שייצג כל אב בתוספת אחד עבור הפונדקאית) כדי לערוך הסכם הורות, ששום זוג סטרייט כנראה לא התבקש לחתום עליו מעולם”.

השלישייה קיבלה את האישור להוציא “תעודת לידה משולשת” ממש לפני שפייפר נולדה. “אם לא היינו עושים זאת אחד משלושתנו היה הופך לזר מבחינה משפטית עבור הילדים”, כותב ג’נקינס. “לא מקבל זכויות ביקור אם נפרד. ללא יכולת להסכים לטיפול רפואי. ללא אחריות משפטית. ללא ירושה אוטומטית. זה היה ממש מסוכן עבור המשפחה”.

עוד בנושא:  תיקון היסטורי: הכנסת תכיר בבני זוג של נופלים להט"בים כאלמני צה"ל

שלוש שנים לאחר לידתה של פייפר נולד לשלישייה ילד נוסף, פארקר. היום, פייפר ופארקר לא מתקשים להבין את מערכת היחסים של הוריהם. “אני פאפא, אלן הוא דאדה וג’רמי הוא אבא,” אומר ג’נקינס. “כל אחד מאיתנו מביא משהו אחר”.

גם פייפר עצמה רואה באבותיה מקור לגאווה, ומשוויצה בהרכב המשפחתי בפני הילדים בגן, עם אמירות כמו “לך יש שני הורים. לי יש שלושה!”.

מי שאינו מוכר באופן מלא כהורה, יכול למצוא את עצמו מודר מחיי הילד

סיפורה של המשפחה הפליאמורית מעלה שאלות לגבי היחס למקרים דומים בישראל, ומעמדם המשפטי של כל אחד מההורים.

“בישראל לא הוכרה שלישיה פוליאמורית, אך קיימות משפחות עם שלושה ואף ארבעה הורים בפועל”, מסבירה עו”ד מיכל עדן ממשרד עורכות הדין עירא הדר ומיכל עדן, המוביל את תחום דיני הלהט”ב והידועים בציבור בארץ, “חשוב לציין שמבנה משפחתי של יותר משני הורים אינו מוכר מהבחינה המשפטית בישראל. המקרה הנפוץ הוא כאשר זוג הומואים מתקשרים עם אישה לצורך הבאת ילדים בהסכם להורות משותפת. אנו נמצאים בתקופה בה מתקיים מאבק משפטי להכרה בזכויות של הורה שלישי באמצעות צו אפוטרופסות. במקרה אחד בלבד הוכרה הורות מלאה של שלושה הורים בבית המשפט לענייני משפחה, על ידי השופט יהורם שקד, אך לצערנו, בית המשפט המחוזי ביטל את ההחלטה. למרות זאת, נקבע כי האם הנוספת תקבל זכויות הן לגבי מפגשים עם הילדים, והן בנוגע לקבלת החלטות מרכזיות הנוגעות לגידולם (החלטות הנוגעות לענייני חינוך בריאות ועוד כיוצא בזה)”.

האם יש איזה שהוא מעמד להורה שאינו מופיע בתעודת הלידה?
“גם הורה שאינו מופיע בתעודת זהות יכול לקבל סמכויות בנוגע לגידול ילד, בתנאי שיש שיתוף פעולה של ההורים הרשומים או שיש החלטה של בית המשפט”.

מהן הסכנות במקרה כזה?
“הסכנה הגדולה היא כי מי שאינו מוכר באופן מלא כהורה, יכול למצוא את עצמו מודר מחיי הילד, במקרה של משבר, כמו בזמן סכסוך, פרידה, פטירה וכד’. במצב זה הוא יאלץ לנהל מאבק משפטי ממושך”.

מהו הפתרון למצב הזה?
“בכל מקרה בו נשקלת הקמת תא משפחתי מרובה הורים, חובה ללכת לייעוץ משפטי על מנת לדאוג לכל ההגנות השונות שניתן ליצור במקרים כאלה, כדי למזער כמה שניתן את הסיכונים לתא המשפחתי, ובמיוחד להורה הלא רשום”.


משרד עורכות הדין עירא הדר ומיכל עדן הוא משרד ייחודי המוביל את תחום דיני הלהט”ב והידועים בציבור בארץ, ומתמחה בליווי משפטי הן בעת הקמת המשפחות, הן במקרים של סכסוכים ופרידות והן בעת פטירה.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן