fbpx

גילה דודל – גוגל מקדישה את הדודל היומי לגילה גולדשטיין

משתמשי מנוע החיפוש גוגל בישראל התעוררו הבוקר להפתעה מרגשת - הדודל האיקוני של מנוע החיפוש הוקדש לגילה גולדשטיין ז"ל | "בין היסודות של עושי ההיסטוריה הלהט"בית"
דודל גילה

Google עושה כבוד לקהילה הגאה ולגילה גולדשטיין ומקדישה היום (ראשון, 4.6.23) Google Doodle לגילה גולדשטיין ז״ל, לציון 20 שנים מאז קיבלה את פרס יקירת קהילת הלהט”ב על מעמדה החלוצי כראשונת הנשים הטרנסיות בישראל ועל מאבקה לשוויון עבור הקהילה למרות הדחייה, הרדיפות והתלאות הרבות שחוותה.

ה-Doodle של גולדשטיין, שיחליף את הלוגו של מנוע החיפוש של Google בישראל לאורך כל היום, הוא צילום של פסל מעשה ידיה של האמנית איבגניה קירשטיין מירושלים, שמציג את דמותה של גולדשטיין על רקע בנייני הבאוהאוס האייקוניים של ת”א, מקושטים בדגלי ישראל וגאווה. חתולי הרחוב שגילה הצילה והכלבים שגידלה לאורך חייה מרכיבים את לוגו Google כמחווה לחיבתה הרבה לחיות. מוטיבים נוספים ב-Doodle לקוחים מעולם הבמה שגולדשטיין אהבה מאוד: מיקרופון, פנס במה וקליפר, שכן לאורך השנים גילה הקליטה שירים, שיחקה בסרטים והופיעה כרקדנית קברט בארץ ובאירופה.

גולדשטיין נולדה ב-18 בדצמבר 1947 בטורינו, איטליה. בגיל צעיר היא ומשפחתה עלו לחיפה. בשנות ה-60 הפכה גולדשטיין לישראלית הראשונה שעברה תהליך להתאמה מגדרית באופן רשמי. בשנות ה-70, גולדשטיין עזרה לייסד את האגודה, ארגון זכויות הלהט״ב הראשון בישראל. לצד עבודתה בזנות, הופיעה גם כרקדנית וזמרת בברים בת״א כמו ״אלנבי 58״. במהלך שנות ה-90 הקליטה מספר שירים מקוריים והנחתה תכנית רדיו שבועית.

בשנת 2003 זכתה גולדשטיין בפרס יקירת הקהילה. ב-2005 זכתה בפרס שחקנית המשנה בפסטיבל הקולנוע הלהט״בי במיאמי. ב-2010 פורסם הסרט התיעודי אודותיה ׳זאת גילה זאת אני׳ של אלון ויינשטוק. דמותה ותרומתה של גולדשטיין היוו השראה להקמת פרויקט גילה להעצמה טרנסית ב-2011.

 


“השנה, יותר מתמיד, Google נרגשת לעמוד לצד הקהילה הגאה בישראל ולחגוג את מורשתה של גילה גולדשטיין ז”ל בעמוד הבית שלנו עם Google Doodle לזכרה”, מסר ברק רגב, מנכ”ל Google בישראל, “גולדשטיין הייתה פעילה אמיצה, לוחמת זכויות ומנהיגה שהצעידה את הנראות והקבלה של קהילת הלהט”ב הישראלית והיום, חמש וחצי שנים לאחר פטירתה, אנחנו אומרים לה תודה”.

“גילה גולדשטיין הייתה האמא הרוחנית של נשים טרנסיות רבות בישראל. לא מובן מאליו ש-Google תשים זרקור על אישה טרנסית שהודרה לשוליים כי סירבה לחיות לפי תכתיבי החברה”, אמרה לינור אברג׳יל, מנכ״לית ‘טרנסיות ישראל’ וחברה קרובה של גולדשטיין, “הקהילה הטרנסית וכלל החברה הלהט”בית בישראל התקדמה מאוד בזכות האבן שהניחה גילה, בין היסודות של עושי ההיסטוריה הלהט”בית”.

עוד בנושא:  מנטע ועד כריסטינה - כל מה שמחכה לכם באירועי יורו פרייד במלטה

“הערכים שגילה גולדשטיין והקהילה הטרנסית מייצגות – שוויון וסולידריות חברתית – נמצאים כיום תחת מתקפה חסרת תקדים בארץ ובעולם, מה שהופך את המחווה של Google לגילה ולקהילה חשובה במיוחד”, מוסיף עומר אלעד, מנכ״ל ׳פרויקט גילה להעצמה טרנסית, “זו זכות בסיסית לחיות בביטחון ובכבוד כאנשים על הקשת הטרנסית ונמשיך להיאבק עבור חופש מגדרי לכולנו”.


גולדשטיין היא האישה הטרנסית הישראלית הראשונה שזוכה ל-Doodle. בין הנשים הטרנסיות הנוספות שזכו לכבוד: מארשה פי ג׳ונסון, ממנהיגות מהומות סטונוול בניו יורק שהתניעו את התנועה לשחרור הלהט”ב בארה”ב; עורכת הדין ופעילת זכויות הלהט”ב הברזילאית ג׳ניינה דוטרה והציירת הדנית לילי אלבה, שהיוותה השראה לסרט “הנערה הדנית”.

בשנה שעברה הוקדש Google Doodle לרונית אלקבץ בישראל ובצרפת כהוקרה על תרומתה לתרבות הישראלית, ולייצוג של נשים ומזרחים בקולנוע הישראלי. ב-2021, פורסם Doodle של פרדי הירש, מחנך יהודי-גרמני, הומוסקסואל מוצהר, שהציל ילדים יהודים במהלך השואה. בעבר, זכו ל-Doodle גם עופרה חזה, שושנה דמארי אהוד מנור, אילן רמון ונחום גוטמן.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן