fbpx

אנחנו רוצים להקים משפחות ונעשה זאת כך או אחרת

פיקניק המשפחות הגאות הולך וגדל בכל שנה ומהווה מראה לשינוי שעוברת הקהילה הגאה ביחס להקמת משפחה. "למרות הקשיים ולמרות המחיר אנחנו גדלים ומשנים סדרי עולם"
piknik3

שבת בבוקר, בראשית חודש יוני, מזג האוויר נעים וחמים ומצב הרוח נוטה לכיוון עשיית משהו המביא תחושה של ביחד. רפרוף קל באיוונטים בפייסבוק התריע על פיקניק המשפחות בגן מאיר.

וכך בבוקר אותו יום, הצטרפתי לזוג חברים ולעוד עשרות משפחות גאות לאירוע ייחודי שציין את יום הולדתו החמישי במספר השנה. גברים, נשים וטף מקשת רחבה של גילאים, מינים ונטיות התכנסו על המדשאות, ישבו על המחצלות, אכלו, צחקו ונהנו מאווירת קרני השמש המלטפות בבוקרו של עוד יום שבת בהיר.

באופן אישי וכמו בסרט “דלתות מסתובבות”, מיד עלו בי כל התסריטים האפשריים – לפיהם אני בזוגיות ועם ילדים משלי. שאלות ותהיות כמו מה היה קורה אילו היום אני הייתי כמו רוב המשתתפים בפיקניק או רוב מכריי, האם בהכרח הייתי מוצא את מקומי בחיים? או נהיה יותר מאושר?!

למראה הילדים המתרוצצים ברחבי הפארק, נהנים משעת סיפור והפעלות, כשהוריהם קמעה מניחים לנפשם, קמעה משגיחים על צעדיהם, התמלאתי נחת רוח וסיפוק, וכל ה-“מה עם” נזרקו לפח גריסה דמיוני.

אירוע פיקניק המשפחות השנתי של המשפחות הגאות והאלטרנטיביות הוא פרי שיתוף פעולה בין המרכז הגאה של עיריית תל אביב-יפו לבין “האגודה למען הלהט”ב”, “אבות גאים”, “משפחות הקשת” וקבוצות “מאמאדייק-הורות לסבית” ו”משפחות גאות מודיעין”. בפיקניק עצמו יש שלל פעילויות המיועדות לילדים והורים כאחד: כגון הרקדה וג’ימבורי.

עמית רוב-שאנן מעמותת “אבות גאים”, מדגיש שמטרת האירוע היא הגדלת הנראות העולמית של המשפחות האלטרנטיביות והגברת המודעות הציבורית והפוליטית לגבי הצורך ביחס שוויוני והכרה בכל סוגי המשפחות, כולל המשפחות בהן קיימות שונות מגדרית ו/או שונות בנטייה המינית.

“באירוע האחרון שקיימנו השתתפו למעלה מ-120 משפחות,שהם כ-450 הורים וילדים. אני שמח לראות שההיענות השנה גבוהה וזה מראה על מגמת עליה. האירוע מהווה הזדמנות להורים להטב”קים וילדיהם לחגוג את הקהילתיות, המשפחתיות וגם את השונות ביחד, ומסמל את הסולידריות ביניהם”.

במסגרת האירוע מצוין גם היום הבינלאומי לשוויון המשפחות הגאות (IFED) המתקיים במקביל בעשרות ערים בסוף השבוע הראשון של חודש מאי. המוטו העולמי של האירוע השנה הוא Love makes a family.

אם מסתכלים מסביב, אפשר לראות בקלות כיצד המוטו הזה מתקיים בהיקף נרחב בקרב חברי הקהילה הגאה בישראל. הרי רק לפני עשר שנים, הרבה מהמושגים שקשורים למשפחות חד מיניות או לפונדקאות היו בגדר טאבו. ואילו כיום, יותר ויותר ילדים גדלים במשפחות להטב”קיות.

“התרגשנו מאוד לראות את משפחות הקהילה בפיקניק הראשון שאנו עורכים בגן מאיר יחד עם ארגוני המשפחות הגאות”, אמרו במרכז הגאה, “האירוע הוא חלק ממגוון רחב של אירועים הנותנים מענה לכל הקבוצות במהלך אירועי הגאווה ובכלל, המרכז הגאה גאה להיות בית עבור כל הקבוצות בקהילה לאורך כל השנה”.

עוד בנושא:  בין שתי המלחמות: עולים להטב"ק ממדינות פוסט-סובייטיות

אנחנו גדלים ומשנים סדרי עולם

ארז ברון

מושג המשפחה משתנה כל הזמן והנראות של המשפחות הגאות והאלטרנטיביות, לצד משפחות בעלות המבנה המסורתי, הופכת לנפוצה ושכיחה יותר. עם זאת, ולמרות 40 שנה של מחקרים מדעיים המוכיחים כי ילדים למשפחות אלו גדלים ממש כמו ילדים הגדלים עם הורים ממין שונה, לעיתים קרובות החברה עדיין מתייחסת למשפחות אלה בספקנות ובדיעות קדומות. במדינות מסוימות, נהנות המשפחות הגאות משוויון זכויות ומהכרה חברתית, אך במדינות אחרות, ילדים והורים נתקלים באפליה קשה ובאיום תמידי של אלימות.

“אין ספק שעצם הפיקניק הוא ההוכחה לשינוי”, מסביר ארז ברון, אב לשתי בנות ומנהל המחלקה הישראלית של מרפאת orm, “יותר ויותר משפחות גאות בקונסטלציות שונות: פונדקאות כזוג, פונדקאות יחידים, הורות משותפת, הורות לסבית. והקשת הזאת, שלצערי מתמקדת בינתיים באיזור המרכז, אך מתחיל “לזלוג” לשאר המדינה, יצרה מצב שאף אחד לא יכול להתעלם ממנו – אנחנו רוצים להקים משפחות, רוצים ילדים ואנחנו נעשה זאת כך או אחרת. עכשיו צריך לדאוג שהמדינה תיצור שוויון ותסדיר גם את הפתרונות הקיימים, תוציא את כל המתווכים מהתמונה ותאפשר לכולם להיות הורים. כמובן שזה רק מאבק אחד מתוך המון מאבקים של הקהילה, אבל אין ספק שהנראות פה – שלמרות הכל ולמרות הקשיים ולמרות המחיר, אנחנו גדלים ומשנים סדרי עולם, זה השינוי! פעם היו בעיקר פתרונות של הורות משותפת, אך מאז שיש אפשרות לפונדקאות חו”ל – האפשרות לא לשלב גורמים מחוץ לזוגיות (ע”ע אישה או גבר נוסף) הפכה את הפתרון לנגיש, למרות המחיר הכלכלי. ואני גאה לקחת חלק בשינוי הזה, גם כאבא בעצמי וגם כמנהל מחלקה במרפאה שכבר עזרה למעל 220 זוגות להגשים את חלומם ולהפוך למשפחות”.

דבריו החשובים של ארז גרמו לי להבין כי יש עוד תקווה והיכן שיש תקווה, יש גם חיים חדשים. בשיחה עם זוג חבריי לגבי תוכניותיהם המשותפות לעתיד, הם הבהירו לי כי כרגע הם מסתפקים בסטטוס הנוכחי שלהם כזוג נשוי ללא ילדים. שמחתי לגלות אפוא שכמוני גם המחשבה של הרחבת הקן המשפחתי וגידול ילדים עברה בקרבם. “כל דבר בעתו וכשיגיע הרגע ניתן להם את כל האהבה הדרושה”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן