fbpx

“אם אתה משורר נחשב כמו אבן גבירול, אתה חייב לכתוב שירי אהבה לגברים”

מסיפורי אהבה חד מינית בתלמוד ועד לשירי אהבה שכתב אבן גבירול לגברים. כנס 'לימודי ערבה' מציע הצצה לפינות הגאות של התרבות היהודית
ספריתורה
Christopher Rose |  CC BY-NC 2.0

בסוף השבוע הקרוב יאספו בלב ליבו של המדבר מאות אנשים לחוויית לימוד המתמודדת עם סוגיות היסוד של הזהות היהודית, הציונית והישראלית.

אל כנס ‘לימוד ערבה’, המתקיים זו השנה התשיעית, יגיעו דוברים ומרצים מן השורה הראשונה להרצות במגוון בתחומים הנוגעים לתרבות יהודית, חברה ישראלית ואקטואליה. בין השאר יוכלו משתתפי הכנס ליהנות מהרצאות בנושאים להט”בים, ולגלות כיצד נראתה מיניות להט”בית בספרד המוסלמית כפי שהיא משתקפת בשיריהם ההומו-ארוטיים של אבן גבירול, שמואל הנגיד ומשה אבן עזרא, ומהי עמדת התלמוד בנושא מגדר.

“לא מספיק אנשים יודעים אבל באנדלוסיה (ספרד תחת הכיבוש הערבי בימי הביניים) נכתבו הרבה שירי אהבה חד-מיניים”, מסביר ערן כהן-גבע, ממארגני מצעד הגאווה האלטרנטיבי, שיעביר בכנס הרצאה בנושא מיניות להט”בית בספרד המוסלמית, “עד השנים האחרונות המחקר ניסה להתחמק מזה, ורק בשנים האחרונות מכירים בזה. השירה העברית בתקופה הזו היא חיקוי של השירה הערבית – וזו הייתה קונבנציה מחייבת. אם אתה משורר נחשב כמו אבן גבירול, אבן עזרא ושמואל הנגיד אתה חייב לכתוב שירי אהבה לגברים”.

מעולם לא שמענו על כך, איך עד עכשיו הצליחו להתחמק מהפרשנות הזו?
“היה נוח לפרש אחרת אבל יש כל כך הרבה שירים מהתרבות היהודית שלא מאפשרים להגיד לדוגמה ש”אבן גבירול היה סוטה” או ש”אי אפשר להתייחס אליו ברצינות בתור מייצג תרבות נורמטיבית”, כי מדובר באחד המשוררים המרכזיים בתרבות היהודית. רואים שירי אהבה חד-מיניים, והם לא הומוסקסואליים אלא חלק בלתי נפרד מהתקופה. עוד לפני התקופה הוויקטוריאנית אהבה חד-מינית הייתה נורמה רק שהייתה לה מסגרת אחרת, של יחסי מרות ששלטו באותה תקופה. יש כאן ניפוץ של סטיגמה נושנה על השירה היהודית ועל ימי הביניים”.

הרצאה נוספת בנושא היא הרצאתה של תרצה פוסקלינסקי-שחורי, יוצרת ומבקרת מקורות יהודיים, שתעביר הרצאה בנושא עמדת התלמוד בנושאי מגדר.

“בקריאה כנה ואמיצה, ניתן למצוא את התלמוד מכיר באהבתם של ריש לקיש השודד החסון ורבי יוחנן יפה התואר”, חושפת שחורי סיפור אחד מתוך התלמוד המתאר אהבה מאותו המין, “הסיפור השקספיראי כמעט, בו מסרב האחד לשוחח עם השני, מסורב הקשר מת מגעגוע ומיד אחריו מת הרב קשה העורף. התלמוד משתמש במילות קוד כמו “חלשה דעתו”, ובקצרה, כדרכו, מתאר דרמה איומה “עמד וקרע בגדיו, ובכה ואמר: היכן אתה בן לקיש! היכן אתה בן לקיש! והיה צועק עד שנטרפה עליו דעתו. ביקשו עליו חכמים רחמים, ומת” שלוש מאות שנה נאסף ונערך התלמוד. במאות 3-6. אף על פיכן-נשארו סיפורי מסכת בבא מציעא מקוטעים, כרוכים זה בזה, מוצבים במקומות “לא הגיוניים”. על ידי עיון מעמיק בעריכת הסיפורים השונים, אפשר לקרוא אותו קריאה כנה ולחשוף את כוונת העורכים ובעיקר את המסר שלהם בענייני מעבר ממגדר למגדר”.

עוד בנושא:  דנה אינטרנשיונל בשיתוף מלכי ומלכות הדראג בישראל קוראים להחזרת החטופים עכשיו

כנס לימוד ערבה מתקיים זו השנה התשיעית ביישוב ספיר שבערבה. הכנס הנו חווית לימוד המאפשרת התעמקות בארון הספרים היהודי לאו דווקא בהיבט הדתי, אלא בתור כלי לשיח פלורליסטי. פרט להרצאות, לבאי הכנס צפויה גם השתתפות בסדנאות, סרטים ולימוד חוויתי ב’חברותא’ – אותה מסורת ביהדות המבוססת על ניסיון בן אלפי שנות לימוד בבתי מדרש. כנס ‘לימוד ערבה’ נועד לאפשר שיח משותף של אנשים ממגזרים שונים מכל הארץ, ומפגש עם טובי הדוברים במהלך יומיים באווירה מיוחדת בתוך נוף מדברי קסום.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן