fbpx

איזו רשת חברתית הכי טובה לעסק שלך?

עולם הדיגיטל מתפוצץ מריבוי של רשתות חברתיות, כל אחת מושכת אליה סוגים מסוימים של קהלי יעד. לא כל רשת מתאימה בדיוק לכל עסק; אז איך תדעו איזו הכי טובה לעסק שלכם? | אבי סנטו בעל חברת הייעוץ וההדרכה אבי סנטו ניו מדיה סקול יעשה לכם סדר בבאלגן
רשתחברתית
pexels | cc0

איזו רשת חברתית הכי טובה לשיווק העסק שלכם? בכמה רשתות חברתיות צריך להיות נוכחים כדי שזה יהיה אפקטיבי? שאלות אלו ואחרות ממשיכות להציק לבעלי עסקים רבים, שלא תמיד מודעים להבדלים בין המדיות החברתיות – ובעיקר באיזו רשת הכי כדאי להשתמש בהתאם לסוג הקמפיין שלכם.

כבר עכשיו חשוב לציין שבכל רשת חברתית יש שתי דרכים עיקרית לפרסם וחשיפה – אחת בצורה אורגנית ובחינם, והשנייה בתשלום דרך מערכת הפרסום המובנית בכל רשת. במאמר זה לא ניכנס להבדלים, ונדבר על חשיפה ברשתות באופן כללי.

המידע אודות מספר המשתמשים מבוסס בעיקר על אתר Statista וכן על כמה מקורות נוספים.

פייסבוק

הרשת החברתית הראשונה בעולם, וגם הגדולה ביותר מאז היווסדה ב-2004. כיום עומדת על 2.74 מיליארד משתמשים, ומהווה כר פורה במיוחד לצורכי השיווק והפרסום של החברות הגדולות בעולם, לצד עשרות מיליוני עסקים קטנים. אומנם פייסבוק פונה לכל גיל, אבל נכון להיום מושכת בעיקר גילאים בוגרים יותר – כאשר גילאי העשרה ומטה פונים יותר ויותר לחלופות כגון אינסטגרם, טיקטוק ועוד.

אופי הפעילות בפייסבוק סובב בעיקר סביב אינספור קבוצות במגוון נושאים שונים, לצד צפייה בסרטונים קצרים יחסית והתעדכנות במה חדש. פייסבוק היא לא רק הרשת החברתית הגדולה בעולם, אלא גם בישראל – עם יותר מ-4 מיליון משתמשים. אבל גם אם יש לכם עמוד עסקי בפייסבוק (כמו לכל עסק כמעט), כיום החשיפה האורגנית שלו כמעט אפסית – ולכן רוב התועלת השיווקית בפייסבוק תגיע בהכרח מפרסום ממומן.

יתרונות משמעותיים נוספים לעסק שנמצא בפייסבוק: חיבור לשתי האפליקציות המובילות בעולם למסרים מיידיים, וכן האפשרות להקים חנות אונליין למכירת מוצרים ישירות מכל אחד מהפרופילים הללו. כמו כן יתרון גדול נוסף של פייסבוק הוא הכוח הטמון בקבוצות שלה, שנכון להיום מהווים פוטנציאל עצום ועדיין בלתי מנוצל במלואו לחשיפה, פרסום ושיווק.

החוכמה בפייסבוק היא לדעת להגיע בדיוק לקהלים המדויקים לכם, ולא לפנות למיליונים בכל הארץ. עדיף לפנות ל-10,000 איש הכי רלוונטיים לכם, מאשר למיליון איש שמהם לא ייצא לכם כלום. כמו כן חשוב להגדיר מראש מה התועלת שאתם רוצים להפיק מפייסבוק. להגדיל את כמות הלייקים בדף זה כבר לא זה, וכיום צריך להיות מדויקים יותר כדי להפיק תועלת אמיתית לעסק (לידים, רישומים לניוזלטר / לאירוע, מכירות ועוד).

יוטיוב

אומנם הוא מוגדר כמנוע החיפוש השני בגודלו בעולם אחרי גוגל, אבל למעשה יוטיוב הוא גם סוג של רשת חברתית ייעודית בתחום הווידאו, שכובש את העולם. עם 2.29 מיליארד משתמשים נכון להיום, ברור בהחלט מדוע יוטיוב הוא אחד האתרים הפופולריים ביותר כיום בקרב כל הגילאים והמגדרים.

אופי הפעילות ביוטיוב הוא בעיקר צריכה של סרטונים ארוכים יחסית, בהשוואה לפייסבוק למשל. מעבר לצריכת מוזיקה, שהיא הגדולה ביותר ברשת הזו, אנשים פונים ליוטיוב גם כדי להשכיל וללמוד אודות תחומי ידע וכן מוצרים ושירותים טרם קנייה. כאן בדיוק גם העסק שלכם יכול להשתלב בחוכמה: הכירו את קהל היעד שלכם, מה מציק לו ומה הוא מחפש, ותוכלו לתת לכך מענה באמצעות סרטוני יוטיוב מתוצרתכם.

לא רק שזה ימתג אתכם כבעלי מקצוע מומחים בתחומכם, ואף יביא בשלב כלשהו גם פניות מלקוחות חדשים – אלא שתוכלו להשתמש בכל הסרטונים שלכם לקידום גם בגוגל, גם באתר שלכם (הטמעת סרטון) וגם בצורה ממומנת. מעבר לכך, כל סרטון שהעליתם ליוטיוב יכול לשמש אתכם לקידום צולב גם בפייסבוק, באינסטגרם ועוד. שווה!

אינסטגרם

הרשת החברתית הראשונה בעולם שכולה קודש לתמונות, למרות שאחר כך הגיעו גם הסרטונים, הסטוריז ועוד. נכון להיום מעל 1.2 מיליארד משתמשים קיימים באינסטגרם, והיא מתאימה בעיקר לעסקים שמוכרים מוצרים ו/או עוסקים בתחומים ויזואליים יותר (כאלה שמאפשרים פרסום תמונות וסרטונים).

כמו כן אינסטגרם היא ביתם העיקרי של המפורסמים והמשפיענים, הן בארץ והן בחו”ל. בניגוד לפייסבוק הוותיקה, אינסטגרם מושכת יותר גילאים צעירים ויש לה תדמית יותר תוססת ודינמית. אין זה פלא שכיום מודדים פופולריות של מפורסמים כגון רונאלדו וגל גדות בהתאם למספר העוקבים שלהם באינסטגרם, ולא בפייסבוק.

אופי הפעילות באינסטגרם הוא בעיקר צפייה בתמונות, בסרטונים קצרים ובסטוריז – מה שבהכרח מכתיב את פורמט התכנים שעליכם להעלות. היתרונות העסקיים של אינסטגרם תלויים בעיקר ביכולת שלכם להעביר מסרים בצורה ויזואלית – תמונות, סרטונים, סטוריז ועוד. בנוסף, כל מי שמוכר מוצרים יכול להקים חנות באינסטגרם ו/או לתייג מוצרים בתמונות ובסרטונים שהוא מעלה. בצורה כזו משתמשי הרשת נחשפים למוצרים של העסק ויכולים אף לרכוש אותם בכמה קליקים, ישירות מהפלטפורמה עצמה.

לינקדאין

הרשת החברתית העסקית הגדולה (וכנראה היחידה) בעולם, עם מעל 740 מיליון משתמשים רשומים נכון להיום. אם פעם כל מה שיכולנו לעשות כדי להתקבל לעבודה הוא לכתוב קורות חיים, לינקדאין שינתה את המצב הזה אחת ולתמיד.

אופי הפעילות בלינקדאין סובב בעיקר סביב קבוצות התוכן והפידים האישיים, בהם מתקיימות רוב האינטראקציות: תגובות, לייקים, שיתופים ועוד. הפלטפורמה מיועדת בעיקר לשיווק B2B, כלומר עסקים המוכרים שירותים ומוצרים לעסקים אחרים (ולא ללקוחות פרטיים). כמו כן הרשת מיועדת לחיפוש מועמדים לעבודה (עבור מעסיקים) וכן לאיתור חברות המחפשות עובדים (עבור מחפשי עבודה). מי שמעוניין למכור מוצרי אלקטרוניקה או ביגוד, לא ימצא תועלת ברשת הזו.

מכיוון שכל משתמש מפרט כמה שניתן אודות תפקידיו בעבר ובהווה, וכן אודות יכולותיו המקצועיות והשכלתו – אפשרויות הפילוח המתקדמות של לינקדאין מאפשרות לפרסם בדייקנות רבה בהשוואה לרשתות חברתיות אחרות. לדוגמה, לא כל אחד בפייסבוק כותב מהו תפקידו והיכן הוא עובד; בעוד שבלינקדאין זה בדיוק המצב.

טיקטוק

רשת חברתית חדשה יחסית שהוקמה על ידי חברת בייטדאנס הסינית, וכיום מונה מעל 689 מיליון משתמשים. טיקטוק היא בעצם הגרסה הבינלאומית של אפליקציית Douyin הסינית, לאחר שהתמזגה ב-2018 עם אפליקציית מיוזיקלי הידועה.

אופי הפעילות בטיקטוק הוא יצירת סרטונים קצרים של כמה דקות בלבד, בעיקר לצורכי פנאי ושעשוע. מכיוון שכך היא מושכת בעיקר קהל צעיר ודינמי, שחי את עולם המסכים והאינטראקציה הדיגיטלית. טיקטוק מתאים את התכנים בפיד לכל משתמש בנפרד, ואם פועלים בצורה נכונה (בעיקר חיקויים ופרשנויות על תכנים של אחרים) קל יחסית להגיע לאלפי צפיות בכל סרטון.

גם עסקים יודעים כיצד לנצל את הבמה הטיקטוקית להעברת תכנים מעניינים, כגון הדרכות קצרות והסברים – שבסופו של דבר מביאים להם חשיפה ואף מכירות. אם תיצרו סרטון ויראלי ומעניין, הוא יגיע לפיד הייחודי שנקרא For You ויזכה אתכם בחשיפה משמעותית.

סנאפצ’ט

אפליקציה ייעודית לצעירים שהוקמה בסוף שנת 2011, ובמקור יועדה לעריכת תמונות עם אפקטים מיוחדים, מצחיקים ומרגשים. בדומה לטיקטוק, גם סנאפצ’ט מושכת אליה בעיקר את בני הדור הצעיר – המהווים רוב מבין חצי מיליארד משתמשי האפליקציה.

אופי הפעילות בסנפצ’ט נע בעיקר סביב יצירה והפצה של תמונות. כדי לשווק את עצמכם בסנפצ’ט מוטב לצפות בכמה שיותר תמונות וסרטונים בפיד שלכם, כדי להבין מה הראש ואיך פועלים שם. אגב: מרגע שתוכן כלשהו עולה לפרסום בסנפצ’ט, הוא מתקיים במשך זמן מוגבל בלבד – ובסוף נעלם לחלוטין. קחו זאת בחשבון.

פינטרסט

בדומה לאינסטגרם גם פה מדובר ברשת חברתית ויזואלית של תמונות, אבל בפינטרסט הרוב מתוך 442 מיליון המשתמשים הם בעצם נשים (ביחס של 80 ל-20 בערך). נקודות דמיון נוספות בין אינסטגרם לפינטרסט – שתיהן הוקמו ב-2010 ושתיהן מתאימות בעיקר לעסקים הקשורים לוויז’ואל (אבל לא רק).

מתוך הנאמר לעיל ניתן להבין שרוב תחומי העניין המוצגים בפינטרסט, יהיו בהתאם לרוב הנשי השולט – נקודה למחשבה עבור עסקים שרוצים לפעול ברשת הזו. אופי הפעילות בפינטרסט נע סביב יצירת לוחות ויזואליים בתחומי עניין שונים, כאשר בכל לוח אתם יכולים להצמיד תמונות רלוונטית (Pin = להצמיד ללוח, Interest = תחום עניין).

נקודות חשובות לשיווק יעיל בפינטרסט: צילום איכותי של המוצרים שלכם, יצירת לוחות עניין אטרקטיביים (למשל אוספי מתכונים או אוספי תמונות של טיולים), וכן מעקב אחרי משתמשים אחרים ויצירת אינטראקציה איתם (לייקים, תוגובת וכו’).

טוויטר

אחת מהרשתות החברתיות הוותיקות בעולם לצד פייסבוק, שהחלה את דרכה בפורמט של הודעות טקסט מוגבלות ל-140 תווים. מאז כבר נשברה ההגבלה וכיום טוויטר מאפשרת להעלות יותר תוכן וסרטונים.

כבר על ההתחלה חשוב לציין שטוויטר לא ממש פופולרית בישראל; זאת בניגוד לארצות הברית, שם היא מהווה רשת חברתית עיקרית לא פחות מפייסבוק (ואף יותר). לפיכך כדאי לחשוב היטב האם שווה לכם להשקיע זמן ומשאבים בטוויטר, בייחוד אם כל הקהל שלכם הוא ישראלי.

אופי הפעילות בטוויטר מתנהל כמו בהודעות טקסט, עם אפשרות לשלב גם תמונות וסרטונים. בין 353 מיליון משתמשיה תוכלו למצוא בעיקר מפורסמים, עיתונאים, אנשי ציבור ופוליטיקאים שמשתמשים בה כצינור פרסומי נוסף לדעותיהם – ולכן היא כנראה פחות תתאים לקהלים צעירים. אם תחברו בין טוויטר לפייסבוק, תוכלו לחסוך לעצמכם זמן – כל פוסט שיתפרסם בפייסבוק, יפורסם אוטומטית גם בטוויטר.

קלאבהאוס

אחת הרשתות החברתיות הצעירות והמצליחות ביותר נכון להיום, עם למעלה מ-10 מיליון משתמשים שנצברו תוך שנה וקצת. אופי הפעילות בקלאבהאוס מבוסס אך ורק על שיחות קוליות בחדרי שיחה (צ’טים) – ללא תמונות, סרטונים או פוסטים טקסטואלים. המקום היחיד שבו אפשר לכתוב הוא בפרופיל האישי שלכם.

בהתחלה קלאבהאוס הייתה נגישה רק למשתמשי אייפון ורק לפי הזמנה אישית. כיום האפליקציה זמינה גם למשתמשי אנדרואיד, אבל עדיין על בסיס הזמנה אישית – מה שגורם לה להיות אקסקלוסיבית במיוחד. כל אחד יכול להצטרף לחדרי שיחה במגוון נושאים, אבל כדי לדבר (לעלות לבמה) תצטרכו “להרים יד” ולחכות לאישור ממנהל/ החדר. מעבר לכך כל אחד יכול לפתוח חדרי שיחה משלו, אבל החוכמה היא להביא לשם מספיק אנשים כדי שיהיה מעניין.

חשוב לציין ששום שיחה לא נשמרת בקלאבהאוס, ונמחקת לעולמי עד בסיום הפעילות בחדר. החוכמה בקלאבהאוס היא להפוך את עצמכם למומחים בתחומכם, על ידי השתתפות בשיחות בתחומים הרלוונטיים לעסק. ככל שתעלו לבמה ותדברו יותר, כך תסחפו אחריכם יותר עוקבים ותוכלו להיות אוטוריטה מקצועית בתחומכם; פתרון מצוין בהחלט לשיווק ופרסום של העסק.


אבל רגע, עוד לא סיימנו…

יש עוד הרבה רשתות חברתיות נוספות בהן אפשר להשתמש למטרותיכם העסקיות

בין אם אתם עסק בעל “התו הגאה” או עסק אחר שתומך בלהט”בים – כדאי לכם להכיר את כל הרשתות החברתיות בהן תוכלו לקדם את העסקים שלכם. אבי סנטו ניו מדיה עושה לכם סדר בבלגן, עם הדרכות וקורסים ייעודיים בהתאמה אישית לעסק שלכם. למידע והזמנות: avisanto.co.il

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן