fbpx

אגודת קלינאי התקשורת השיקה קוד אתי מעודכן – הכולל התייחסות לזהות וביטוי מגדרי

במסגרת השקת כללי הקוד המעודכן, הוחלף לראשונה המושג מיגדר בזהות וביטוי מגדרי | "השינוי ממשיך לבטא את שימת המטופל ועולמו במרכז והעלאת מודעות לנושא אשר עדיין רבים לא מספיק מכירים אותו"
ביתספר
pixabay | cc0

אגודת קלינאי התקשורת בישראל השיקה את הקוד האתי המעודכן של חבריה. במסגרת כללי הקוד המעודכן, שהחליף את הקוד האתי משנת 2014, הוחלף לראשונה המושג מיגדר בזהות וביטוי מגדרי. 

בעדכון הקוד האתי של קלינאי התקשורת (2019) נערך שינוי באחד הסעיפים: “על קלינאי התקשורת להעמיד את המטופל וטובתו במרכז עשייתו המקצועית. להימנע מאפליה בגין גזע, דת, לאום, זהות וביטוי מגדרי, גיל, השתייכות פוליטית, העדפה מינית, מעמד חברתי, מוגבלות נפשית או פיזית וכיוצא באלה”.

“עבודתם המקצועית של קלינאי התקשורת מזמנת מצבים המעוררים קונפליקטים ערכיים, בהם נדרשים קלינאי התקשורת לשקול היטב ערכים מוסריים שונים ולהכריע ביניהם”, מסבירים באגודת קלינאי התקשורת, “לפיכך, מוטל על קלינאי התקשורת להעמיק את הידע המקצועי שלהם על ידי למידה מתמשכת, לטפח ערנות ורגישות ערכית, לפתח ולשכלל כלים ודפוסים אישיים של בחינת דילמות מוסריות והליכים של קבלת החלטות במצבי קונפליקט, ולהיות בקיאים בכללי האתיקה המקצועית. בעדכון של הקוד האתי התייחסנו לחובות המוסריות של קלינאי התקשורת והדגשנו עקרונות שבאו לידי ביטוי חלקי בלבד בקוד הקודם”.

מהי משמעות השינוי מבחינתכם כמטפלים?
“השינוי בקוד (תוספת “זהות וביטוי מגדרי” “מוגבלות נפשית או פיזית”) תואם תהליכים ותמורות החלים בחברה הישראלית כחברה ליברלית, ומבטא שינויים באופן בו אנשים, יחידים או קבוצות, מגדירים ומתארים את עצמם”, מסבירה ד”ר אסנת סגל, יו”ר האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת, “השינוי בקוד אינו צפוי ליצור הבדל ביחס של קלינאי התקשורת כלפי המטופלים. גם בנוסח הקודם של הקוד האתי, קלינאי התקשורת נדרשו להתייחס בכבוד והתייחסו בכבוד אל המטופלים, אל תפיסות עולמם ואל בחירותיהם וכיבדו כל אדם באשר הוא אדם. יחד עם זאת, השינוי בקוד האתי ממשיך לבטא את שימת המטופל ועולמו במרכז, חילול שינוי תפיסתי והעלאת מודעות לנושא אשר עדיין רבים לא מספיק מכירים אותו”.

ומהי משמעות השינוי מבחינת המטופלים?
“הקוד האתי והחוק הן שתי מערכות נורמטיביות שתפקידן לכוון את קלינאי התקשורת להתנהגות הראויה המצופה ממנו. יחד עם זאת, מדובר בשתי מערכות שיש להן תפקיד שונה לחלוטין. החוק משרטט את המינימום הנדרש מהתנהגותו של איש המקצוע, בעוד שאתיקה משרטטת את האידאל של ההתנהגות הראויה אליו איש המקצוע צריך לשאוף.

כאשר החוק מתבונן על מעשיו של איש המקצוע, הוא בוחן אותם, שופט אותם ומטיל עונשים במידה שאיש המקצוע עבר על החוק. האתיקה, לעומת זאת, מתבוננת על מעשיו של איש המקצוע ותפקידה לחנך אותו ולכוון אותו להתנהגות ראויה יותר בפעם הבאה שייתקל במצב דומה.

לקוד האתי, כשהוא לעצמו, אין כוח משפטי. ניתן לעגן אותו או חלקים ממנו בחוק דרך המלצה לשר הבריאות ועדכון הסעיפים הנוגעים לאתיקה המקצועית בחוק מקצועות הבריאות. יחד עם זאת, אנו סבורים שיש מקום לשמר את האתיקה המקצועית כמחנכת ולא כעונשת”.

האם יש לקוד האתי ערך משפטי? כיצד והיכן ניתן להתלונם במקרה שנתקלים בהפרה?
“המטרה הראשונית של הקוד האתי היא חינוכית. כאשר מטופלים או אנשי מקצוע נתקלים בהפרה של הקוד האתי, ניתן לפנות אל האגודה של קלינאי התקשורת דרך האתר של האגודה, שם ייערך בירור עם איש המקצוע ותינתן הדרכה כיצד ראוי לנהוג במקרים עתידיים”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן