fbpx

רוב האנשים שיש להם כלמידיה כלל לא יודעים זאת

ד"ר רותי גופן מסבירה על הזיהום, על התסמינים ועל הסיבוכים האפשריים. "יחסי מין מוגנים עם קונדום מונעים את מרבית מקרי ההדבקה בכלמידיה הן אצל נשים והן אצל גברים"
clamydia
Pathology: Histology: Pap SmearKat MasbackCC BY-SA 2.0

בשבועות האחרונים הגיעו למרפאת ככר הבימה מספר נשים וגברים שאובחנו כסובלים מכלמידיה (Chlamydia trachomatis), זיהום שעובר ביחסי מין, הפוגע בעיקר בא.נשים צעירים ופעילים מינית.

למרות שלזיהום יש  טיפול פשוט, א.נשים רבים אינם מטופלים ואף אינם יודעים שיש להם כלמידיה, זאת בשל העובדה שבחלק גדול ממקרי ההדבקה בכלמידיה אין תסמינים.

כלמידיה בנשים

ההדבקה היא בדרך כלל בנרתיק, אולם יכולה להיות הדבקה גם של פי הטבעת או של הלוע. בקרב נשים, קבוצת הסיכון העיקרית היא נשים הטרוסקסואליות צעירות ופעילות מינית. במקרים נדירים גם נשים המקיימות יחסי מין עם נשים עלולות להידבק משום שהחיידק יכול לעבור מאישה לאישה על צעצועי המין.

מה התסמינים?
חיידק הכלמידיה יכול לגרום להפרשה מהנרתיק, לדימום נרתיקי, לכאבים במחזור, לכאבים בעת יחסי מין, לתכיפות במתן שתן, לחום ולכאבי בטן. אם יש הדבקה של פי הטבעת יהיו כאבים ביציאות, דימום, הפרשה או שלשול. בהדבקה של הלוע עלולה להתפתח דלקת גרון. אולם חשוב לזכור שברוב מקרי הכלמידיה בנשים אין תסמינים כלל והאישה אינה יודעת על נוכחות החיידק.

מה הסיבוכים האפשריים?
בעקבות כלמידיה אצל נשים עלולה להתפתח דלקת ברחם ובחצוצרות. הדלקת עלולה לגרום בעתיד לפגיעה בפוריות, לחסימה של חצוצרה או להריון מחוץ לרחם. לכן חשוב מאוד לאבחן ולטפל בזיהום ולמנוע את הסיבוכים האפשריים.

כיצד מאבחנים?
ברוב המקרים אין תסמינים והאבחנה נעשית אצל רופא.ת המשפחה על סמך בדיקת שתן למחלות שמועברות ביחסי מין. בנשים צעירות ופעילות מינית ללא פרטנר קבוע מומלץ לערוך בדיקת שתן כזו לפחות פעם בשנה. כאשר מתפתחת מחלה עם תסמינים היא תאובחן בדרך כלל על ידי רופאת נשים על סמך תרבית מצוואר הרחם. במקרה שחושדים בהדבקה של הלוע או של פי הטבעת – האבחנה על סמך דגימה מהאזור.

כלמידיה בגברים

גברים המקיימים יחסי מין עם גברים נמצאים בסיכון יתר להדבקה בכלמידיה וכן גברים הטרוסקסואלים פעילים מינית ללא פרטנרית קבועה.

מה התסמינים?
הפרשה מאיבר המין, צריבה בעת מתן שתן, ובשכיחות נמוכה יותר – כאב ונפיחות באשכים. במקרים של הדבקה של פי הטבעת יופיעו כאבים והפרשה מפי הטבעת. הדבקה אפשרית גם בלוע בעקבות יחסים אורליים, במקרה כזה עלולה להתפתח דלקת גרון. גם בגברים הזיהום יכול להיות ללא תסמינים. הסיבוכים בגברים נדירים.

עוד בנושא:  המחזמר שיקגו מגיע למרכז ענב ואתם יכולים לזכות בכרטיס זוגי

כיצד מאבחנים?
בדרך כלל האבחנה על סמך בדיקת PCR של דגימת שתן או דגימה מהרקטום. ניתן לבצע גם בדיקת PCR של הלוע.

האם ניתן למנוע הדבקה בכלמידיה?

בהחלט! יחסי מין מוגנים עם קונדום מונעים את מרבית מקרי ההדבקה הן אצל נשים והן אצל גברים.

בעת שימוש בצעצועי מין מומלץ לא להעביר את הצעצוע בין הפרטנרים.ות. במידה ובכל זאת רוצים להעביר, יש לשטוף את הצעצוע במים חמימים וסבון לפני ההעברה.

לאנשים צעירים ופעילים מינית, בדגש על קבוצות הסיכון: גברים המקיימים יחסי מין עם גברים ונשים הטרוסקסואליות צעירות פעילות מינית וללא פרטנר קבוע, מומלץ לערוך בדיקה תקופתית לכלמידיה כדי לשלול את נוכחות החיידק גם ללא תסמינים ולטפל במקרה הצורך. בדיקה תקופתית של א.נשים ללא תסמינים וטיפול במקרה הצורך מונעים הדבקה של אנשים נוספים בחיידק.

מהו הטיפול?

במרבית המקרים הטיפול בכלמידיה הוא פשוט מאוד: אנטיביוטיקה בשם אזניל (זטו) במנה חד פעמית. יש ליטול ארבעה כדורים בבת אחת (בכל כדור 250 מ”ג). חשוב לטפל גם בפרטנר או בפרטנרית בגלל הסיכוי הגבוה שגם להם יש כלמידיה. בשבוע שלאחר נטילת הטיפול מומלץ להימנע מיחסי מין או לקיים יחסים מוגנים בלבד, כי עדיין עלולים להעביר את החיידק. אם היו תסמינים, הם יחלפו בהדרגה וכעבור שבוע החיידק נעלם מהגוף. מומלץ לחזור על בדיקה לנוכחות כלמידיה כעבור מספר שבועות כדי לוודא שהטיפול הצליח.

לעיתים רחוקות יש צורך בטיפול באנטיביוטיקה בשם דוקסילין ואז משך הטיפול ארוך יותר (שבוע או שלושה שבועות, לפני הנחיית הרופא.ה המטפל.ת). טיפול בדוקסילין ניתן כאשר הזיהום בכלמידיה הוא בפי הטבעת, או כאשר ישנו חשד שמדובר במחלה שמכונה Lymphogranuloma venereum (או בקיצור LGV) אשר ניגרמת על ידי שני זנים ספציפיים של כלמידיה.


הכותבת ד”ר רותי גופן היא יו”רית משותפת של החברה לרפואת להט”ב בהסתדרות הרפואית ורופאת משפחה במרפאת כיכר הבימה של מכבי שירותי בריאות הפונה לקהילת הלהט”ב

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן