fbpx

משרד המשפטים הגיש תיקון לחוק הפונדקאות – כן לנשים יחידניות, לא לגברים וזוגות גאים

משרד המשפטים הציג את עמדתו בנושא תיקון חוק הפונדקאות לועדת הבריאות והבהיר: "לא נאפשר הליך פונדקאות לגברים וזוגות מאותו המין. הקושי שלהם להביא ילדים לעולם הוא לא כשל רפואי" | יו"ר הועדה אלי אלאלוף הודיע כי ינסה לקדם מול הקואליציה את הכנסת האבות הגאים לחוק
 Knesset Committee | UK in Israel  | CC BY-NC 2.0
 Knesset Committee | UK in Israel CC BY-NC 2.0

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת דנה הבוקר בהרחבת חוק הפונדקאות כך שיחול גם על נשים שאינן נשואות, גברים יחידנים וזוגות חד מיניים.

הדיון נערך לאחר שהחוק המפלה הגיע לדיון בבג”צ. שופטי בג”צ בחרו לדחות את ההכרעה ולהעניק למדינה ארכה של חצי שנה על מנת להשלים את תהליכי החקיקה, תוך שהם מביעים את מורת רוחו מהחוק המפלה.

הצעת החוק שהוצגה לועדה על ידי נציגת משרד המשפטים בוועדה, עו”ד מצדה מצלאוי, מתעלמת מהביקורת של בג”צ וקובעת באופן מפורש כי חוק הפונדקאות יורחב כך שיתיר גם לנשים יחידניות אך לא יוחל על גברים יחידנים ועל זוגות גברים.

“מבחינת הממשלה אין מחלוקת שיש שונות רלוונטית בין נשים וגברים”, הסבירה נציגת משרד המשפטים, “תכלית החוק במקור הייתה לתת מענה מאוד מצומצם לנשים שלא יכולות להרות בגלל כשל רפואי. לגבי גברים יחידנים או גברים בזוגיות חד מינית – הקושי שלהם להביא ילדים לעולם הוא לא כשל רפואי. נוכח הרגישות שיש להליכי פונדקאות הם צריכים להיות מצומצמים ומוגבלים רק לנשים בעלות בעיות רפואיות”.

משרד המשפטים המשיך וסיפק תירוצים נוספים להחלטה למנוע פונדקאות מזוגות גברים: “לפתיחת שוק הפונדקאות לאוכלוסיות נוספות יש השלכות מאוד קשות. תהיה עליה אדירה בפונדקאות. מספר הנשים שמוכנות להיות פונדקאיות הוא מצומצם והביקוש הוא אדיר. אם יפתחו את ההליך גם עבור גברים זה יבוא על חשבון אנשים אחרים. יש חשש שהביקוש יביא לעליה אדירה במחיר ההליך, ויגרום לכך שנשנים שלא מתאימות להליך יבקשו להיות פונדקאיות. יש גם חשש להעברת כספים מתחת לשולחן. החששות הם כבדים ולכן המחוקק ביקש לפתוח את האפשרות הזו למספר מאוד מצומצם של אנשים”.

איתי פנקס, שהגיש יחד עם בן זוגו את העתירה לבג”צ, נאם בפני הועדה ואמר: “הכנסת רוצה לחוקק פסקת התגברות כדי שבג”צ לא יחליט במקומה, אבל אתם שולחים אותנו חזרה לבג”צ כי אתם מסרבים להחליט בענייננו ולתת לנו צדק ושוויון. יש לנו רוב בעם ורוב בכנסת. השיוויון לא מגיע בגלל סחטנות של אנשים כמו מוטי יוגב. רכבת השוויון ללהט”בים יצאה לדרך. המאבק ימשיך ברחוב וכן, גם בבית המשפט העליון. מבקשים שרק תקבלו כבר החלטה כדי שנוכל לקבל את מה שמגיע לנו במקום אחר”.

עודד פריד, מהפורום למדיניות ציבורית של האגודה למען הלהט”ב, נאם אף הוא בפני הועדה והציג את הנושא כפי שהוא נתפס על ידי אותם האנשים שהמדינה מבקשת למנוע מהם את הזכות להיות הורים: “אני גבר הומו שרוצה ילדים. זה הכי פשוט שיש”, אמר פריד, “כיום, אין לי אפשרות להיות הורה. אין לי אפשרות לאמץ ילד. אין לי אפשרות לפנות לפונדקאות. החוק קיים כבר 20 שנה, מתי יגיע החוק שיעניק גם לי שיווין ויאפשר לי להיות הורה בישראל? כמה זמן עוד אאלץ להמתין? יש פה אפליה. האם היינו מוכנים לחוק שהיה מעניק זכות לחינוך בחינם לנשים ולא לגברים? אין שונות רלוונטית בין גברים ונשים. אני רק מבקש סיכוי להקים משפחה במדינת ישראל”.

לא יהיה דבר כזה בישראל

שרת הבריאות לשעבר, ח”כ יעל גרמן (יש עתיד) התרעמה על העמדה שהציגו משרד המשפטים והבריאות, והזכירה לנוכחים כי חוק הפונדקאות הכולל גם פונדקאות לגברים וזוגות חד מיניים כבר עבר בכנסת ובממשלה, מה שמחזק את הטענה כי העמדה שהציג היום משרד המשפטים היא עמדה פוליטית ולא עמדה מקצועית.

“הממשלה הצביעה בעבר בעד התרת ההליך לגברים. העמדה של משרד המשפטים היא עמדה פוליטית. הנימוקים שהם מביאים הם תירוץ. על כל הקשיים אפשר להתגבר. בואו לא נכסה את האמת – יש פה קבוצה קטנה מהאוכלוסייה שקובעת לכולם. לא יכולה להיות אפליה בין גברים ונשים בחוק”.

עוד בנושא:  על רקע גל הטרנספוביה: התחדשות בהנהגה של הארגונים הטרנסיים

תומכים נוספים בהחלת זוגות מאותו המין שנכחו בועדה היו איציק שמולי, מירב בן ארי, וכן מיכל בירן ומאיר כהן שהצהירו כי לא יתמכו בחוק שלא מסיים את האפליה. יו”ר הוועדה, ח”כ אלי אלאלוף, הסביר כי גם הוא תומך בהחלת החוק על גברים יחידניים וזוגות חד מיניים, אך ביקש להצביע על נוסח הצעת החוק שמתירה את ההליך רק עבור נשים יחידניות. עוד הוסיף אלאלוף כי זוגות גאים לא צריכים להמשיך להתנהג כ”גנבים בלילה” ולהתגנב לכל מיני הצעות חוק אלא פשוט להלחם על העקרון של מדיניות להכרה בזוגות גאים, והצהיר כי יתמוך במדיניות כזו.

ח”כ מוטי יוגב (הבית היהודי) הסביר מדוע לדעתו אין לאפשר לגברים לפנות להליך פונדקאות בישראל. “אין שוויון בין המגדרים. יש לגבר תפקיד טבעי. יש אינטרס גדול להתחשב בנשים שלא יכולות להרות, אבל אין דרך טבעית לגברים להוליד ילדים. זה לא מוסרי ולא יהודי. לגברים אין זכות להרות. אם בטובת הילד עסקינן, אז אסור ליצור מצב מראש שבו תינוק נולד ללא אימא. לא יהיה דבר כזה בישראל”.

בסיום הדיון הוחלט כי ההצבעה על הצעת החוק המתוקנת תדחה לישיבת הועדה הבאה. במקביל הודיעו יו”ר הוועדה וחברת הכנסת בן ארי כי יעשו מאמצים לקדם את עניין תיקון החוק מול הקואליציה כך שיכלול גם אבות גאים.

כרוניקה של מנגנון רוע

חברי הקהילה הגאה שנכחו בדיונים הגיבו בחריפות על החלטת משרד המשפטים ועל הנימוקים שהועלו על מנת להצדיקה.

אודי לדרגור מעמותת אבות גאים הביע את אכזבתו הגדולה מהממשלה, שבחרה פעם נוספת להפלות אוכלוסייה שלמה. “אחרי אינסוף דחיות שביקשה הממשלה לדיון נוסף ואז עוד דיון אצל ראש הממשלה ושר הבריאות בפועל, אצל סגן שר הבריאות ואצל היועץ המשפטי לממשלה, גם היום ניצחו – בינתיים – כוחות החושך והאופל. ראש הממשלה, בגיבוי היועץ המשפטי, החליט להמשיך את האפליה נגד גברים בחוק הפונדקאות. הצעת תיקון החוק, לפיה רק נשים יחידניות יתווספו למעגל הזכאים לתהליך פונדקאות, תקודם על-ידי הממשלה, ללא מתן זכות שווה לגברים.

יש כאן כרוניקה של מנגנון רוע: סגן שר הבריאות סוחט את הממשלה כדי לשמור על שלמות הקואליציה ומתנגד למתן שוויון לגברים בגישה לפונדקאות –> ראש הממשלה, שפוחד מהצל של עצמו ובעיקר מהדתיים המאיימים על הקואליציה שלו, נכנע ומתנגד לפונדקאות לגברים –> מנדנבליט, שכבר הוכיח כמה הוא מפחד מראש הממשלה שמינה אותו, מתקפל גם הוא – למרות שטוען שדעתו האישית הפוכה – ומגן על האפליה שמעמיקים ומנציחים ליצמן ונתניהו –> כולם שולחים יועצים משפטיים זוטרים ממשרדי הבריאות והמשפטים להגן על עמדות השרים שלהם בפני ועדת הבריאות והרווחה בכנסת. ולתפארת מדינת ישראל.

אין ספק שבספר דברי הימים של ממשלת החושך והאימה היום, תיזכר הממשלה הזו כממשלה שלא פיספסה הזדמנות לפספס הזדמנות. עוד אפליה, עוד חוסר-צדק, עוד חוסר-שיוויון. הפסדנו היום במערכה אבל אין לי ספק שננצח במלחמה. כעת, עינינו נשואות לבג”צ, שאולי יחליט סוף-סוף להציל את השלטון הנוכחי שלנו מעצמו”.

“צריך לשים סוף לאפליה בחוק הפונדקאות”, מסר עודד פריד לאתר WDG, “לא יעלה על הדעת שגם כשכבר מביאים תיקון לחוק ומרחיבים את הנגישות לפונדקאות גם לנשים יחדניות ימשיכו להפלות את הגברים היחידניים והזוגות בני אותו המין. אני לא מתרשם מהטיעונים שהציגו משרד המשפטים ומשרד הבריאות וטענתם שיש כאן שיקולים מקצועיים, הרי אלה אותם משרדים שלפני 4 שנים תמכו בחוק הפונדקאות שהביאה יעל גרמן. העיקרון המרכזי והמוביל צריך להיות ערך השוויון ועליו נמשיך להיאבק בכל זירה אפשרית”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן