fbpx

חברות-קדישא: לא נמנע קבורה זוגית מלהט”בים

בעקבות תחקיר חדשות 2 שחשף כי חברות קדישא מסרבות לקבור הומואים, התקיים דיון מיוחד בועדה לביקורת המדינה. יו"ר הוועדה קארין אלהרר: "הכוונות המצוינות לא תמיד יורדות לדרגי השטח"

חברות-קדישא אינן מונעות, ולא יימנעו גם בעתיד, חלקה זוגית מזוג להט”בים, כך הבטיחו היום (שני) נציגי מנהלי החברות ומשרד הדתות, בוועדה לביקורת המדינה.

יו”ר הוועדה, ח”כ קארין אלהרר (יש עתיד) הדגישה בדיון בנושא, כי “תחקיר מזעזע חשף תופעת אפליה בקבורת להט”בים, שלא כובדה בקשתם לקבורה ככל האדם. למרות החוק המפורש, גופים רשמיים מפרים חוקים וזכויות אדם, שלא מאפשרים קבורה זוגית. על חברות-קדישא לכבד את בקשות הנפטרים הלהט”בים, אך אם לא – יש להגביר את האכיפה והפיקוח”. לדבריה, “בדיון הובהרו ההנחיות בנושא, אך הכוונות המצוינות לא תמיד יורדות לדרגי השטח”, והבטיחה כי תמשיך ותעקוב אחרי פרסום מוקד פניות הציבור של משרד הדתות.

ח”כ יעל גרמן (יש עתיד), יוזמת הדיון, הדגישה כי מדובר “בקהילה המופלת ביותר, חוקית ומעשית. מטרידה עצם העובדה שהקבורה במדינת ישראל נתונה רק בידי חברות-קדישא, שהם גופים פרטיים – ולא מוכנים למכור חלקה זוגית לזוג נשוי, בני אותו המין”.

אורית מסמי, סמנכ”לית פורום מנהלי חברות קדישא, הסבירה כי חברות קדישא שהן עמותות, אחראיות על כ-70% מהקבורה בארץ – ומעטות משויכות למועצה הדתית המקומית. “לא נתקלנו בתופעה או במקרים כאלו, וההוראה היא חד-משמעית לקבור כל אדם. לא נתקלנו בבקשה לקבר זוגי מצד זוג להט”בים, אך אם תגיע בקשה כזו – היא תכובד. המקרים שהובאו בכתבה הן של חברות קדישא של המועצה המקומית, והן מיעוט שלא כלול בפורום הזה”.

אפרים עמר, מרכז אגף הקבורה במשרד הדתות, אישר דברים אלו, והוסיף כי למוקד הפניות של המשרד לא הגיעה תלונה כזו, “והמקרים שנחשפו בכתבה, בראש העין ובעתלית, ייבדקו – כדי שלא יישנו”.

קרן שירוני, מנהלת פניות הציבור במשרד, הוסיפה כי נציגי החברה-קדישא שנחשפו בכתבה זומנו למשרד, וחודדו בפניהם הנהלים האוסרים אפליה.

ח”כ מיכאל מלכיאלי (ש”ס) הדגיש את כוח האדם המועט המטפל בפניות הציבור במשרד הדתות בעיקר בענייני קבורה והלוויה, מול כמות גדולה של פניות ובקשות-למידע, ואילו לדברי איתן ברושי (המחנה הציוני) “הבעיה אינה הנהלים אלא מי שיפעלו בניגוד לנהלים, וללא גינוי וענישה לאלו, התופעה תימשך”.

עוד בנושא:  מצע לדיון - הרשימה השווה מזמינה אתכן לגבש את מצע המפלגה

לדברי עודד פריד, יו”ר הפורום למדיניות ציבורית, “רגע הפטירה הוא אישי וקשה לכל אדם, ובאותה העת – הוא לא צריך לעסוק בבירוקרטיה ולהזדקק לבית המשפט להבטיח את זכויותיו”.

עמרי קורנלנד, כתב חדשות ערוץ 2, הדגיש כי בכתבה הובאו רק נציגי שלוש חברות-קדישא, אך תשובה זהה התקבלה משבע-שמונה חברות. “אין תלונות, כי אנשים מעדיפים להסתיר את נטייתם”, אמר וסיפר על חוסר-היענות לבקשת אמירת “קדיש” על בן-זוג.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן