fbpx

הספריה הגאה בירושלים – להנגיש ולתמוך בתרבות הלהט”בית

נדב שוורץ, שאוסף ספרים גאים מאז שיצא מהארון, החליט להעמיד את האוסף שלו לרשות הציבור ולהקים ספריה גאה שתאפשר לאנשים להשאיל ספרים גאים מוכרים ונדירים | "חשוב לי שאנשים יכירו כמה שיותר ספרים. נראות זה סופר חשוב"
הספריההגאה2

מאז ומתמיד הייתה הספרות הלהט”בית חלק בלתי נפרד מהעולם התרבותי של הקהילה הגאה – מספרי שירה ורומנים שליוו את תהליכי היציאה מהארון של הקהילה, דרך ספרי מחקר שליוו את המהפכה הקווירית ועד לספרי הילדים המסמלים את קבלתן של המשפחות הגאות לקונצנזוס הישראלי.

בכל שנה יוצאים יותר ויותר ספרים להט”בים, אך למרות הפריחה, את רובם לא ניתן למצוא בחנויות ובספריות, שממעטות להחזיק בספרים הללו מסיבות רבות.

נדב שוורץ, שאוסף ספרים גאים מאז שיצא מהארון, החליט להעמיד את האוסף שלו לרשות הציבור ולהקים ספריה גאה, שתאפשר לאנשים להשאיל ספרים גאים מוכרים ונדירים.

“יצאתי מהארון בגיל יחסית מאוחר”, מספר נדב, “בתור בוגר ישיבה שהיה עסוק בלמידה בעיקר מספרים, לא חיפשתי עיתונים או חס וחלילה אינטרנט כדי ללמוד מהם על להט”ביות, אלא ספרים. באופן אירוני את הספרים חיפשתי באינטרנט, ואת הספרים האלה התחלתי לקנות. “את שאהבה נפשי”, “ינטל בחור הישיבה”, אפילו הלכתי להשקה של הספר “עם אלוהים ועם אנשים” של הרב סטיב גרינברג. לאט לאט קניתי עוד ספר פה ועוד ספר שם. ידעתי שזה הופך לאוסף כשהלכתי לחנות יד שניה בירושלים, שם המוכר הציג לי קופסא של ספרי להט”ב שהוא ארז ביחד ופשוט קניתי את כולם. מאז פתחתי רשימת אקסל ורשמתי כל ספר שקניתי או שאני מחפש. אני חושב שכיום יש לי את אוסף הספרים הלהט”בים בעברית הגדול ביותר בארץ”.

וקראת את כולם?
“כולם שואלים אותי את זה. לא, יש בספריה כרגע 295 ספרים, עוד לא קראתי את כולם”.

תמיד היה לך אוסף?
“האמת שלא, האוסף היחיד שהיה לי היה בעצם האוסף של אח שלי. הוא אסף פחיות שתייה היו לו קרוב ל500 פחיות והוא החליט שנמאס לו מהם ואז אני לקחתי אותם שנה אחרי זה נפטרתי מהם, ניסיתי לקבל עליהם את הפיקדון אבל לא נגבה עליהם פיקדון. חבל, יכלתי להרוויח הרבה כסף. אבל אני מגיע ממשפחה של אספנים, סבא שלי ע”ה אסף בולים אמא שלי אוסף גלויות אני אוסף ספרים גאים”.

מה גרם לך להפוך את האוסף הפרטי שלך לספריה?
“עכשיו עם הקורונה והקיצוצים התחלתי לחשוב איך אוכל להמשיך לפתח את הספריה? התקשרו אלי מחנות ספרים לגבי ספר נדיר על לסביות שחיפשתי וביקשו עליו 600 ש”ח, היה לי ברור שאני לא הולך לקנות אותו עכשיו, אבל גם ספרים יותר זולים קשה לקנות. חשבתי שאם אגבה “דמי שימוש” בספריה זה יהיה מצב של WIN WIN – אני אוכל להשתמש בכסף לקנות עוד ספרים, אנשים יוכלו לדעת שמה שיש בהיצע אלו ספרים להט”בים ומצד שני אנשים יוכלו להשאיל ספרים בתחושת ביטחון שלא שופטים אותם, וזה גם יותר זול מלקנות עוד ועוד ספרים. כך גם אוכל לקנות ספרים שמוצעים למכירה בהדסטארט וכך לתמוך ביצירה חדשה, בקיצור כולם מרווחים.

בנוסף, אני חושב שעצם הנגשת הידע הוא חשוב בגלל זה יש פה גם ספרי מחקר וגם קריאה, כמה שיותר, יותר טוב. זו גם הסיבה שבגללה פתחתי עמוד פייסבוק לספריה, חשוב לי שאנשים יכירו כמה שיותר ספרים. נראות זה סופר חשוב.

יש ברשימה גם ספרות נוער וילדים?
“אני לא יודע כמה ילדים יהיו מנויים לספרים אבל שוב נראות זה דבר חשוב, ולכן גם ספרי ילדים ונוער חשובים, גם לילדים עצמם אבל גם למשפחות הלהט”ביות. ספרות נוער חסרה הכי הרבה, כרגע בעברית קיימים לא מעט ספרי ילדים והמון ספרי מבוגרים, ובאמצע יש חלל עם בערך שלושה או ארבעה ספרים, שרק אחד מהם, עד כמה שידוע לי, ספרות מקור בעברית. זה לא שספרות מחו”ל לא טובה, אבל אנשים צריכים למצוא את עצמם גם בספרים.

בקטגורית ספרי הילדים מחו”ל דווקא יש לי כמה באנגלית, כמו הספר המצויין על טרנס* דרך משל של צבעים, או הספר שמנחה תוכנית הטלוויזיה ג’ון אוליבר  כתב רק כדי לעצבן את סגן נשיא ארה”ב מייק פנס, שידוע בתור מתנגד לשוויון זכויות ללהט”ב”

עוד בנושא:  האם אותם גברים סטרייטים או לא?

איזה ספרים מעניינים יש לך?
“יש לי ספר שירה הומואי שהודפס בשנת תש”ג, 5 שנים לפני קום המדינה. או הספר “הדווקאים” שהודפס באופן מחתרתי בשנות ה60, אותו קניתי במכירה פומבית. הספר על יהדות והומולסביות מוכר, אבל הצלחתי לקנות גם את הספר על יהדות וטרנסג’נדריות, ואני מחכה שיכתבו ספר על יהדות וא-בינריות, שקיים בתור ספר פנטזיה, רק בלי החלק על היהדות, שנקרא “צד שמאל של החושך”. יש ספר עם דמות א-מינית “כל לב הוא דלת”, וכמובן ספרים על ביסים. בכלל אני מנסה למצוא כמה שיותר ייצוגים וגם בז’אנרים שונים, כמו ספר המתח/אקשן של לי צ’יילד שרק תוך כדי הקריאה גליתי שהוא עוסק ביחס הצבא להומואים תחת מדיניות “don’t ask don’t tell”. יש ספר שחיפשתי אחריו שנים אחרי שבמקרה מישהו ציין אותו בתגובה לכתבה בYNET, ספר המספר על מישהו שהצליח לשנות את הנטיה המינית שלו בעזרת הקבלה, מצאתי אותו וקראתי אותו בשבת אחת, ספר מצחיק מאוד. ולסיום חוברת הסברה בערבית על להט”בים למורים שהוציאה אלקאוס”.

אם באמת חיפושים של שנים, יש לך ספר שאתה פשוט לא מצליח למצוא?
“מדהים בעיניי שאני כל הזמן לומד על עוד ספרים שלא הכרתי קודם, ואני לא מדבר רק על הוצאות חדשות אלא על ספרים ישנים שצריך לחפור כדי למצוא איזכורים שלהם. יש שני ספרים שאני מחפש מלא זמן ולא מצליח למצוא, “כרת” של אילן שיינפלד, ו”כמו דג מחוץ למים” של ססיליה צוקים. אולי בזכות הכתבה הזו מי שיש להם אותם יפנו אלי”.

ומי שרוצה להצטרף לספריה?
“מוזמנים לחפש אותה בפייסבוק ולדבר איתי. אפשר גם לתרום ספרים להט”בים לרווחת הירושלמים, ולתמוך בתרבות להט”בית. בישראל יוצאים כמעט 8000 ספרים בשנה, שזה המון. אם אחוז הספרים הלהט”בים היה לפי האחוז שלנו באוכלוסיה היינו במצב מדהים. אנחנו צריכים עוד ספרות להט”בית, והלוואי שנצליח להנגיש אותה כמה שיותר. אולי נגיע למצב של מפגשי סופרים ומפגשי קריאה, שווה לעקוב”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן