גם בעידן של קבלה והכלה, מין ומשקל עדיין נתפסים כנושאים בעלי גבולות ברורים שאסור לחצות אותם, והפרזה באחד מהשניים, או בשניהם יחד, נתפסת כמדד לחוסר שליטה עצמית.
האמן ג’יימס אנסוורת’ מבקש לקרוא תיגר על התפיסות הללו, ולעקר את השיפוטיות האוטומטית אל מול דימויי גוף גדולים ומיניים.
בתערוכתו המוצגת בימים אלה בגלרית רו ארט בתל אביב, הנקראת Girth and Mirth, (כשם הכינוי המשמש לתיאור קהילת הדובים), או בעברית – “דובים עליזים”, אנסוורת’ מציג שתי סדרות עבודות חדשות.
האחת היא קולאז’ים המבוססים על תצלומים מתוך מגזינים אירוטיים הומוסקסואליים של גברים גדולי גוף, שעל פני השטח שלהם מפזר אנסוורת’ דימויי פרחים ופירות – דימויים גדולים וצבעוניים, מלבבים ומפתים, אשר מילולית משמשים גם כינויי גנאי באנגלית לגברים הומואים, המייחסים להם נשיות כתכונה נלעגת (“fruit”, “pansies”).
סדרת עבודות נוספת המוצגת בתערוכה היא סדרת רישומים גרוטסקית בעפרון על נייר המבוססת על דימויי המגזינים ומפתחת אותם באמצעות הרחבתם לזירות אחרות של תרבות חזותית פופולרית.
עבודותיו של אנסוורת’ מכוונות את חיציהן לכלכלת הריסונים המודרנית, המשרטטת גבולות ברורים ודכאניים בכל הנוגע למין ולמשקל גם יחד. שתי הזירות הללו – מין ומשקל – שהתרבות מתייחסת אליהן כאל מדדים לשליטה עצמית, מאותגרים ממילא בדימויי הבסיס שאנסוורת’ משתמש בהם (תצלומים אירוטיים ופורנוגרפיים מתוך מגזיני נישה). האמן ממשיך ומגזים ומרחיב אותם באופן שמנכיח אותם בגדול, הופך את היוצרות ועוקר את העוקץ מן המבט השיפוטי המוסכם, האוטומטי. אופן הפעולה המורכב של אנסוורת’ אינו מותיר אבן אחת הפוכה בכל מה שנוגע למשמעות האמיתית, הדכאנית, של המשטרים החזותיים העוטפים אותנו, אבל גם מציע אפשרות חדשה, חגיגית, חופשית, מתפקעת, ומלאת חיים.
קולאז’ פרחים Bulk Male 38, קולאז’, 28×21.5 ס”מ, 2017
קולאז’ פרחים Bulk Male 30, קולאז’, 28×21.5 ס”מ, 2017
בכל עבודותיו משתמש אנסוורת’ בתיאורים ישירים, מוגזמים ועזי מבע של סצינות גופניות בשילוב אלמנטים מתוך תרבות חזותית פופולרית – כאלה הקשורים בצרכנות וקפיטליזם, בגוף, מוות ומיניות, ובתת-תרבויות כמו קומיקס, סרטים מצוירים, ג’אנק פוד ופורנוגרפיה.
ד”ר ג’ייסון ווייטסל, מרצה ללימודי נשים ומגדר באוניברסיטת פייס (Pace), החוקר, בין השאר גברים וגבריוּת, גוף/גופניות, לימודי שמנוּת (Fat Studies) ולימודי מיניות וקוויר, עסק באחד ממאמריו באופן שבו עבודותיו של אנסוורת’ מהוות אמצעי להתנגדות פוליטית, או ליצירת דיון-נגד קווירי.
ווייטסל טוען כי באמצעות הדגש ששם האמן על דימויים מוקצים בחברה הכללית ובקהילה ההומוסקסואלית המיינסטרימית גם יחד, והטכניקות בהן הוא משתמש, הוא מעמת את הצופה עם מצבים פתיינים ומעוררים לנוכח דימויים בלתי מקובלים. ווייטסל כתב לאחרונה מחקר אתנוגרפי שהתפרסם תחת הכותרת “גברים הומוסקסואלים שמנים: דובים, עליזים, והפוליטיקה של הסטיגמה” (הוצאת NYU, 2014). מחקרו הנוכחי מתמקד ב – “Prime Timers”, שמטרתם לתמוך בגברים הומוסקסואלים וביסקסואלים מבוגרים.
קולאז’ פרחים Bulk Male 26, קולאז’, 28×21.5 ס”מ, 2017
ג’יימס אנסוורת’ למד אמנות בבית הספר ווינצ’סטר לאמנות וברויאל קולג’ אוף ארט. לאחר סיום לימודיו, השתלם בהדפס ברויאל אקדמי אוף ארט. הוא השתתף בתכניות שהות באנגליה, צרפת וצ’כיה. עבודותיו הוצגו במוזיאונים באנגליה, קנדה וארצות הברית. שני ספרי הרישום הראשונים שלו הודפסו בשש מהדורות עד כה, והוא קיבל 3 צוי מניעה מ VIACOM. סרטיו שהועלו ל – Youtube זכו ליותר ממליון צפיות. בשנה שעברה הוא קיבל את מלגת מועצת האמנות האנגלית לחקור את מקורות תנועת ה – Girth and Mirth בארצות הברית.
אנסוורת’ חוקר את ההיסטוריה של ההדפס הפופולרי ממקורותיו במאה ה – 15 ועד ספרי קומיקס, פורנוגרפיה וחומרים מודפסים אחרים מהמאה ה – 21. הוא מתעניין במיוחד בגרוטסק (ובשילובים אחרים של אלמנטים בלתי הולמים), בקרניבלסק ובהיפוך (inversion). הוא מביע את התמות הללו באמצעות דימויים של גופים שמנים/קווירים. אנסוורת’ עובד בעיקר ברישום, קולאז’, הכנת תלבושות, צילום ודימוי נע. הוא משתמש במנעד סוגי המדיה הללו להצגת רוחו של ההדפס הפופולרי. הומור ומיניות הם אלמנטים חשובים בעבודתו, הבוחנת את מעגל החיים הגרוטסקי של לידה, מין ומוות.
תערוכת דובים עליזים | עד ה-6.1.18 | גלריה רו ארט – שביל המרץ 3, תל אביב
תגובה אחת
דובים זה הכי סקסי שיש!