fbpx

אנטישמיות וטרנספוביה בגרמניה הנאצית

ד"ר מגנוס הירשפלד היה פורץ דרך בהתייחסותו לטרנסקסואליות. "המכון לחקר מיניות" שהקים בברלין, נסגר לאחר פשיטת הנאצים, שרדפו את הרופאים והמטופלים בו | "המכון (היפה) שלנו נסגר באופן רשמי. חלק ניכר מספריי ומכתביי הועלו באש ונשרפו. אני מצרף למכתב שלי תמונות מהעיתונות שיוכלו להמחיש את אשר אירע"
שריפתספרים

מעטים יודעים כי התמונות המפורסמות של שריפת הספרים בגרמניה הנאצית הן למעשה ספרים מתוך Institut für Sexualwissenschaft, המכון לחקר המיניות בברלין. המכון נוסד בידי ד”ר מגנוס הירשפלד, והיה הגוף הראשון בעולם שנועד לחקור את המיניות.

ד”ר מגנוס הירשפלד היה רופא יהודי-גרמני, פעיל פוליטי וחלוץ בחקר המגדר והמיניות. ב-1897 הוא ייסד בברלין ארגון לזכויות אדם ששם לו למטרה להביא להכרה בזכויות הומוסקסואלים ולסביות. הוא טען לקיומו של “מין שלישי”, שבו כלל הומוסקסואלים, טרנסקסואלים ואינטרסקסואלים. הירשלפד ועמיתיו ניסו גם לשנות את הגזרות שהיו קבועות בחוק הגרמני עבור ציבור זה. התייחסותו לטרנסקסואליות הייתה פורצת דרך. יש הטוענים שהוא זה שטבע את המונח transvestism, אשר כיום נחשב למעליב ובמקומו משמש המונח “קרוסדרסר”. ד”ר מגנוס אף הגדיר את עצמו כטרנסג’נדר בנוסף לזהותו כהומוסקסואל.

ב-1919 הקים את “המכון לחקר המיניות” בברלין, שהיה הגוף הראשון בעולם שנועד לחקור את המיניות. שם איפשר למטופליו לקבל תמיכה וטיפול בכל הקשור למיניות שונה. במכון זה התבצע תחת השגחתו ב-1920 הניתוח הראשון עבור מטופלת MTF.

9 ביוני 1933, פריס

ג’ורג’ סילווסטר יקירי,

תודה לך על מילותיך החמות.
סבלי רב ואיני חש בטוב.
המכון (היפה) שלנו נסגר באופן רשמי. חלק ניכר מספריי ומכתביי הועלו באש ונשרפו. אני מצרף למכתב שלי תמונות מהעיתונות שיוכלו להמחיש את אשר אירע.

חברך הוותיק והנאמן, מגנוס הירשפלד

במילים אלו מתאר ד”ר מגנוס הירשפלד את הפשיטה האלימה על “המכון לחקר המיניות” שהתרחשה ב-6 במאי 1933 בגרמניה, לחברו בארצות הברית, ג’ורג’ סילווסטר, המשורר והסופר, עמו התייעץ גם בדבר אפשרות להגר לניו יורק. באותו מכתב סיפר לו כי גם ספריו שלו נשרפו בשרפת הספרים בכיכר האופרה. בליל הפשיטה פרצו הנאצים למכון, עצרו רופאים ומטופלים ששהו בו, שרפו כל ספר או מסמך שמצאו במקום, ולקחו רשימת שמות של אנשים שלאחר מכן הוצאו להורג.

במהלך השנים פרסם הירשלפד ספרים ומאמרים רבים בנוגע למיניות, קרוסדרסריות וטרנסקסואליות שאותם הוא ביסס על המטופלות והמטופלים הרבים שביקרו במרפאתו. הירשפלד חיזק באמצעות כתביו את טענתו שנטייה מינית וזהות מגדרית הן תכונות מולדות ואינן מעידות על סטייה שיש למשטר או להעלים בכפייה.

עוד בנושא:  מנטע ועד כריסטינה - כל מה שמחכה לכם באירועי יורו פרייד במלטה

בשנת 1928 ייסד עם עמיתים מארצות הברית, רוסיה, אנגליה, ושוויץ את ה-WLSR, The World League for Sexual Reform, עמותה שניסחה מסמך עקרונות בינלאומי שעניינו המרכזי קריאה להכרה ולשיווין עבור כל המינים.

בין השנים 1932-1930 ערך הירשפלד מסע ברחבי העולם במטרה להפיץ את הידע הרב שרכש בנוגע למיניות ומגדר. במסעו זה ביקר גם בחיפה אשר בפלשתינה דאז. באמצעות אישיות דומיננטית ורטוריקה כובשת הוא סחף אחריו קהל רב של תומכים נלהבים.

עם התחזקותה של התנועה הפשסיטית בגרמניה, פעילותו של ד”ר הירשפלד הוגדרה כחתירה תחת המשטר הנאצי הקורא להכחדתם של הטרנסקסואלים, הקרוסדרסרים וההומואים מהחברה באופן גורף. הירשפלד ועמיתיו נרדפו על ידי פעילים נאצים, והישיבות במכון הופרעו על ידי התפרצויות למקום וירי מכוון לעבר מטופלים ואנשי צוות. הירשפלד עצמו הוצג כיהודי המנסה לדרדר את מוסר העם הגרמני.

בשנת 1933, לאחר פציעה שכמעט והביאה למותו, עזב הירשפלד את גרמניה וגלה לצרפת, שם ניסה ללא הצלחה לפתוח מכון חדש לחקר המיניות. הוא הצליח להעביר חלק מכתביו למוציא לאור בשווייץ וכך הציל חלק מאלפי המאמרים שכתב במהלך השנים.

בשנת 1935, ביום הולדתו ה-67, נפטר ד”ר מגנוס הירשפלד מהתקף לב.


פורסם לראשונה באתר GoGay

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן