fbpx

ההיסטוריה רצופה באנשים ש”המירו” את זהותם כדי להציל את עצמם

לאורך ההיסטוריה בחרו להט"בים רבים להסתיר או להתכחש לזהותם על מנת להנצל, וכך עד היום | גם היהודים נדרשו במהלך ההיסטוריה להמיר את זהותם על מנת לשרוד - במאה ה-15 דרשו המלכים הקתולים מיהודי קסטיליה ואראגון להמיר את דתם. שם משפחתו של השר פרץ מעיד שאבות אבותיו בספרד, בחרו להגן על זהותם ולבחור במנוסה. בחרו שלא להאנס
איזבלהופרדיננד
איזבלה מקסטיליה ופרדיננד מאראגון

אז שר החינוך שלנו בוגר טיפולי המרה, מקסים.

למען האמת, אתחיל בכך שבאופן מפתיע, אני מקבל את הנחותיו של הרב פרץ. אני מאמין שאדם שמחליט להמיר את נפשו, זהותו או נטייתו, כי עבורו, זו הדרך היחידה להציל את עצמו, יצליח בכך. כוח הרצון האנושי הוא כוח עוצמתי, סוג של זרע מכוח הבריאה שאלוהים נטע באדם, שמתפרץ ומתעצם במצב הישרדותי.

לא מפתיע שהרב פרץ ראה בהמרת נטייתו כצורך הישרדותי. אפשר לנחש את נקודת המוצא והסביבה בה התחנך. והוא לא היחיד. להט”בים לאורך ההיסטוריה ועדיין בהווה, גדלים למציאות שבה בחירה בזהות הזו דינה נידוי או נישול. הבחירה בין המשיכה הפנימית למין או מגדר, לבין המשפחה או הכבוד היא בחירה טראגית.

מהמקום שממנו הרב פרץ שואב את ערכיו, נפוצה תבנית המחשבה שהבחירה במשיכה המינית או הרומנטית נוגדת את האמונה באלוהים, הקדושה שבאמונות. אלא שהשנים האחרונות הביאו לשינוי עמוק בשדות האלה. יותר ויותר מאמינות ומאמינים, גם באורתודוקסיה, מקבלים את האפשרות של שילוב האמונה והמשיכה.

בארצות הברית, בה ריכוז היהודים הגבוה בעולם אחרי ישראל, זרמים שונים של היהדות, כמו גם של הנצרות האדוקה, מבינים כי הנטייה החד-מינית גם היא בין בריאותיו של השם והיא מתפתחת תחת קורת גג של בתי כנסת גאים ותפילות בנוסח גאה. ברחבי העולם כולו, רבים ורבות יותר, מתחנכים למציאות בה שמורה להם חופש הבחירה.

המרות של הומוסקסואליות היא איננה דבר חדש, ההיסטוריה שלנו רצופה בכאלה. להט”בים “זכו” ביכולת לבחור בהסתרה או הכחשה, בניגוד למיעוטים אחרים כמו שחורים או בעלי מוגבלויות, שלא יכלו להסתיר את שונותם. גם המרות של יהודים מוכרת לנו היטב. גל ההמרות של יהודים הגיע לשיא במאה ה-15 בספרד. ככל הנראה מדובר במאות אלפי יהודים שהמירו את דתם לנצרות הקתולית.

מהמקום שממנו הרב פרץ שואב את ערכיו, נפוצה תבנית המחשבה שהבחירה במשיכה המינית או הרומנטית נוגדת את האמונה באלוהים, הקדושה שבאמונות. אלא שהשנים האחרונות הביאו לשינוי עמוק בשדות האלה. יותר ויותר מאמינות ומאמינים, גם באורתודוקסיה, מקבלים את האפשרות של שילוב האמונה והמשיכה

הזכרון הקולקטיבי הדליל של העם היהודי היושב בציון מתמקד בגירוש האכזרי ומכנה את אלה שבחרו להמנע ממנו, בתמורה לוויתור על היהדות; “אנוסים”. אנוסים כמטבע לשון של אונס, כאילו שלא היתה להם ברירה אחרת. לברוח או להמיר את הדת, דילמה טראגית. שם משפחתו של השר מעיד שאבות אבותיו בספרד, בחרו להגן על זהותם ולבחור במנוסה. בחרו שלא להאנס.

עוד בנושא:  הפולמוס

בתוך הדברים הרבים שנאמרים בנושא, לדעתי אין טעם לנהל דיון ציבורי על איסור או התרה של טיפולי המרה. הטיפולים האלה יכולים לקרות בכל מקום, מול מטפלים מכל הסוגים, מול חברים, בני משפחה או אפילו בשקט בשקט, בבית, מול סרטוני יוטיוב רבים. ודאי שאין טעם לעסוק בהשתקת דעות בדיון, זה או אחר, זו לא דרכנו.

הסוגיה החשובה בסיפור היא לא משפט השדה לרפי פרץ, אלא סימן האזהרה המהבהב. ההיסטוריה היא המראה הטובה ביותר שעומדת לרשותנו כדי לנחש את העתיד לבוא. היהודים המומרים של ספרד היו קברניטי הגירוש. המומרים, ביניהם גם שרים בממשל, הם אלה שעודדו את המלכה איזבלה והמלך פרדיננד, המכונים המלכים הקתולים, לפרסם את הצו האכזרי.

האם אדם שלקח על עצמו את המשימה של להמיר אנשים מאמונתם או נטייתם יכול שלא להיות בעל ניסיון המרה בעצמו? האם יכול סטרייט להדריך קבוצות בארגון הנוער הגאה? מה תהיה ההשפעה של שר ממיר או שר מומר על מלוכת נתניהו? ואיך ינהג הקולגה במשרד המשפטים? העתיד הקרוב יציף שאלות רבות ויזמן אתגרים רבים לקהילה הגאה והציבור הדתי. זה הזמן לאחד שורות, לצמצם מאבקים פנימיים ולפעול באופן אסטרטגי, במקום אמוציונאלי.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן