fbpx

“אם להט”בים רוצים בית פוליטי הם צריכים לקחת עליו אחריות”. אמרי קלמן בראיון פרישה

יממה לפני שהמירוץ לתפקיד יו"ר מרצ מסתיים, מסביר אמרי קלמן מדוע החליט לרוץ ומדוע בחר לפרוש, מי לדעתו צריך להבחר ליו"ר מרצ ואיך על היו"ר הנבחר לפעול לקידום זכויות הלהט"ב | "נכון לקרוא לקהילה למקד את כוחה מאחורי המועמד הגאה בעל הסיכוי הגבוה ביותר לנצח"
imri_kalmann

אמרי קלמן, יו”ר סניף מרצ ת”א ויו”ר אגודת הלהט”ב בעבר, הודיע כי הוא פורש מהמירוץ לתפקיד יו”ר מרצ. אחרי שנים של עשייה ציבורית גאה, יש לו כמה רעיונות מקוריים לקידום נושאים להט”בים, שהוא מקווה שיאומצו על ידי המועמד.ת הנבחר.ת ועל ידי כל פעיל ופעילה בקהילה.

מה הסיפור של אימרי קלמן?
אני חולם בגדול ואני אוהב לאתגר את עצמי. אני מביט רחוק, אפילו רחוק מאד ושומר על ערנות לכל סימן קטן בדרך. עובר אורח, שיר ברדיו, חלום שחלמתי בלילה. אני מדבר על הפחדים שלי בכדי שלא יפריעו לי בדרך. באופן כללי אני מאד אוהב לדבר על מה שאני חושב ומרגיש, בסופו של דבר קוראים לי אימרי. קיבלתי את הציווי שההורים שלי נתנו לי ואני משתדל לומר כמה שיותר, בלשון נקבה אפילו טוב יותר. שם המשפחה שלי מסמל את החלק השני שחשוב לי בחיים, לחיות אותם בקלות. הדרך היא התוצאה, וההוכחה לכך הן התוצאות שהבאתי עד היום, שעומדות במבחן הזמן והאתגרים.

כיצד קיבלת את ההחלטה לרוץ לתפקיד יו”ר מרצ?
מרצ נמצאת בצומת מכריע, של להיות או לחדול. השנים האחרונות הביאו את המפלגה לשפל, המחייב אותה לשינוי דרמטי בכדי להימנע משקיעה סופית של הספינה. את ההחלטה להתמודד לראשות המפלגה קיבלתי כשהבנתי שמספר החברים המצביעים בבחירות לוועד המנהל של אגודת הלהט”ב כמעט זהה למספר האנשים שבחרו את גלאון לראשות המפלגה, במסגרת הבחירות שנעשו בתוך ועידת המפלגה. ההתמודדות הייתה נראית כמו משימה אפשרית, שאתגרה אותי. החלטתי שאציע את עצמי לתפקיד, מתוך הבנה שהניסיון שרכשתי בשיקום ספינות שוקעות, ההיכרות העמוקה והארוכה שלי עם מרצ והרוח החדשנית שאביא, ימצאו חן בעיני הציבור הבוחר.

מדוע החלטת על פרישה?
תחושת האחריות על הקהילה הלהט”בית, על מרצ ועל החברה הישראלית הניעה אותי מלכתחילה. התנועה אותה יזמתי והובלתי בשנה האחרונה התמקדה בצורך של הקהילה הגאה לייצר מנהיגים להט”בים נבחרים בתוך מרצ. הבנתי שעבור כך נכון לקרוא לקהילה למקד את כוחה מאחורי המועמד הגאה בעל הסיכוי הגבוה ביותר לנצח. האחריות שלי כלפי מרצ תמומש במידה ויו”ר המפלגה הבא יפרק את המחנאות והעסקנות שפגעה במפלגה במשך זמן רב כל כך והגעתי למסקנה שהמועמדות שלי עלולה להקל על העסקנים לנצח שוב. המירוץ הזה לראשות מרצ הוכיח שהשמאל הישראלי כמהה למנהיגים מזרחיים שיובילו את מרצ. בהקשר זה, אין ביכולתי להציע את הגיוון החשוב הזה, שגם אני רוצה לראות.

הקמפיין שלך הציג רעיונות יצירתיים שעד היום לא שמענו. יש לך רעיון כזה גם להשגת זכויות לקהילה הגאה?
כן, התראיינתי בנושא בעבר. בנוגע לפונדקאות, הגיע הזמן שהקהילה תשתמש בכוח הכלכלי והתקשורתי שלה בכדי לדרוש מחברות הביטוח מימון להליך בחו”ל, עד שיאושר בארץ. מאבק האימוץ שהאגודה אימצה לחיקה בקיץ האחרון צריך להישאר בכותרות עד לשינוי המדיניות. בעיני נישואים גאים נמצאים במרחק נגיעה מאיתנו. הרשויות המקומיות ברחבי הארץ צריכות להוביל את המהפכה של נישואים אזרחיים. עלינו לוודא שבבחירות המוניציפאליות הקרובות יבחרו כמה שיותר חברי מועצות וראשי ערים שמתכוונים להשיא להט”בים בבתי העירייה ולהעניק להם את הזכויות המקומיות, שהן הרלוונטיות ביותר לחיי היום יום. את הקפיצה המשמעותית ביותר במאבקה של הקהילה הגאה להכרה, קבלה ושוויון אנחנו עושים בכל פעם שאנחנו מייצרים שיתופי פעולה עם מיעוטים נוספים בישראל ולוקחים אחריות ציבורית על תיקון אפלייה בנגישות, גזענות וגילנות.

מה לדעתך האחריות של מרצ למצב בו בכנסת הנוכחית לא עבר אף חוק בעד להט”ב?
ההשפעה של סיעת מרצ על חקיקה בכנסת חשובה אך זניחה, בשל גודלה ומיקומה באופוזיציה, באופן שמרגיש כבר כמעט נצחי. אין למרצ יכולת להשפיע על חקיקה למען זכויות להט”ב במציאות הקואליציונית הנוכחית אבל יש לה יכולת לפעול בדרכים אחרות, והיא גם עושה זאת. דוגמא טובה לכך היא חה”כ רוזין שפועלת בדרכים יצירתיות של תיווך והפעלת לחץ במקרי הצורך. חבר הכנסת החשוב ביותר במרצ שיכול להשפיע באופן מיידי על השיח הציבורי בישראל הוא ח”כ פריג׳. הוא חבר קרוב של הקהילה הגאה בתוך מרצ והבשיל הרגע שיוביל שיח ציבורי רחב בנושא, בערבית.

עוד בנושא:  בג"צ קבע פה אחד: "זוגות להט"בים יכולים לאמץ ילדים"

איך אתה רואה את המקום של מרצ כבית פוליטי ללהט”בים, בתקופה בה יש תאים והתארגנויות פוליטיות בכל המפלגות, וח”כ מהקהילה בימין?
מרצ היא ביתם של מי שבוחרים שתהיה ביתם. לפני כשנה, נעמי סרוסי, ענת ניר ואני קראנו באופן פומבי ללהט”בים להתפקד למרצ כדי שנוכל לקבוע את מקומינו במפלגה באופן עצמאי. בזכות מהלך זה נבחרו מעל ל-30 חברי ועידה להט”בים ובחודשים האחרונים אנחנו עדים להכרזתם של פעילי קהילה נוספים על כוונתם להתמודד לתפקידים במפלגה. אם להט”בים רוצים בית פוליטי הם צריכים לקחת עליו אחריות. לא אסכים לקבל מדיניות במרצ שבה להט”ב תורן מקבל כסא כדי לקשט את הרשימה והוא משוחרר כאשר אין בו צורך יותר. אני לא רואה את מרצ כמפלגה להט”בית, אלא מפלגה גאה, שבה הערכים הגאים באים לידי ביטוי בעשייה של המנהיגים המוצלחים ביותר ע”פ בחירת הציבור.

מהם הנושאים החשובים ביותר לעסוק בהם בזירה הלהט”בית בעיניך?
חיזוק הקשרים של ארגוני הקהילה בישראל עם מקבילות בעולם, הפחתת השימוש בסמים בקרב חברי הקהילה, הגברת השיח על HIV במקביל להגברת מפלס הביטחון של חיוביים, מציאת פתרון ישים ומיידי לרישום נישואים גאים, הפחתת העלויות של הליכי פונדקאות, הכרה ממסדית בהורות להט“בית בתהליך אימוץ ותרומת זרע וחיזוק מעמדו של המצעד הירושלמי כאירוע לאומי מרכזי.

איך הקהילה היום יכולה לשפר את מצבה? איזה מהלכים כדאי לה לנקוט?
להתפקד למפלגות, להתמודד לתפקידים פוליטיים ולבחור באבי בוסקילה לראשות מרצ.

מה עמדתך בנוגע להזנחת סוגיות להט”ביות ע”י ח”כים לטובת סוגיות בוערות אחרות או משמעת קואליציונית?
אני שמח מאד שח”כ שפועל להקלה באחזקת נשק לא מקדם זכויות להט”ב. אם זה היה קורה הייתי מבין שהמאבק לזכויות הלהט”ב איבד את דרכו המוסרית והוא מבוסס על אינטרסים סקטוריאליים בלבד. צר לי שח”כ ערכי ומוצלח כמו איציק שמולי לא רואה בקידום זכויות להט”ב ערך חשוב כמו קידום מעמדם של ציבורי שוליים אחרים, אותם פועל לחזק. אבל למען האמת אני לא עסוק כל כך בשיפוט של פעילותם של אחרים, הייתי מעדיף לעשות את זה בעצמי.

מה מבחינתך ייחשב להצלחה בבחירות ליו”ר מרצ?
שבסופ”ש הקרוב הקהילה הגאה תחגוג את ההישג ההיסטורי של יו”ר מפלגה הומו ראשון בישראל.

מהי המשימה הראשונה שאתה ממליץ ליו”ר המפלגה הנבחר לעשות?
אמליץ לנבחר לשנות את מדיניות המפלגה המזלזלת בזכותם של חבריה לפרטיות. הקמפיינים של חלק מהמועמדים בבחירות הנוכחיות ביזו את שמה של מרצ ופגעו באנשים היקרים לה ביותר, בעבור פרסום מניפולטיבי ומטריד. חוק הספאם חייב להכיל בראש ובראשונה הפצה של מסרים פוליטיים.

איזו תוצאה תגרום לך להרגיש שמרצ בידיים טובות?
ארגיש שמרצ בידיים טובות במידה והיו”ר הנבחר יקבל את התמיכה והסיוע הנדרשים לו בכדי להצליח במשימה המורכבת. ידיים טובות יותר יהיו במידה והוא ישכיל למסד מודל של שותפות אמיתית בין יו”ר המפלגה ויו”רית הסיעה שתבחר להחליף את גילאון.

האם תנסה לרוץ שוב בעתיד?
לעמוד ולהסתכל מהצד זה לא אני. אני לא בנוי לאופוזיציה והייתי רוצה לשרת את הציבור מעמדה בעלת השפעה ועשייה ממשית. הבחירה להכנס לזירה הפוליטית נעשתה ואני עומד מאחוריה. לפני כחצי שנה ניצחתי את המירוץ הפוליטי הראשון שלי בתמיכה רחבה והפעם סיימתי אותו בתמיכה שלי במועמד אחר. אני צובר ניסיון, מרחיב את מעגלי ההיכרות איתי ומרכיב צוות מנצח. ריצות אני עושה בחד”כ.

מה הדבר הבא?
לאט לאט.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן