fbpx

מדגראסי ועד ארתור – הנראות הלהט”בית בסדרות הנוער

מסיפורי יציאה מהארון, דרך זוגות חד מיניים ועד לדמויות א-בינאריות, סדרות הילדים והנוער משפרות ומשכללות את הנראות הלהט"בית ומחנכות את הדור הצעיר לקבלה והכלה | "רצינו להראות לילדים ולנוער שזו לא דרמה להיות להט"ב, ושהעולם לא יקרוס אם הם יוציאו את המילים האלו מהפה"
Skam בושה

שוק התוכן הטלוויזיוני בכלל והמיועד לנוער בפרט עובר בשנים האחרונות תהליך, שלא לומר מהפך, בכל הנוגע לנראות הלהט”בית שהוא כולל בתוכניותיו.

אחת מן הסדרות שניתן להכתיר אותן כמובילות מהפך זה, הינה “דגראסי: הדור הבא”. הסדרה, אחת מתוך חמשת הסדרות העיקריות בזכיון הטלוויזיוני הקנדי “דגראסי” (לאחר שזוג סדרות דרמת נעורים ‘חטיבת הביניים דגראסי’ ו’תיכון דגראסי’ נחלו הצלחה רבה) שודרה לראשונה בשנת 2001 ברשת הטלוויזיה “CTV”, ולאחר מכן בערוצים “Teen Nick” ו”ניקלודיאון”, והמשיכה את דרכה של סדרת הנוער, ‘חטיבת הביניים דגראסי’, אשר בעונה הראשונה החלה לעסוק בלהט”ב, אך במידה מועטה.

דגראסי הציגה לראשונה סצנות יציאה מהארון בפני חברים והורים (מרקו יוצא מהארון בפני אמו, ובעונה לאחר מכן בפניו אביו על אף אמירותיו ההומופוביות הידועות) סצנות המציגות אהבה בין זוגות חד מיניים (פייג’ ובת זוגתה אלכס מתנשקות).

גם בסדרת הזיכיון האחרונה של דגראסי, “דגראסי: הכיתה הבאה”, שהופקה בידי “נטפליקס” לאחר רכישת הזכויות, הוצגה דמות אשר יוצאת מהארון בפני חברתה בתור א-בינארית בעונה הרביעית (והאחרונה) של הסדרה לצד זוגיות פוליאמורית בין שלוש דמויות (זיג, אסמה ופרנקי).

דגראסי הכיתה הבאה | צילום: באדיבות נטפליקס

לאחר שהסדרה המצליחה החלה לסדוק את הטאבו אודות עיסוק בדמויות להט”ביות שונות, סדרות נוספות החלו לשלב דמויות להט”ביות בהפקותיהן. כך, הסדרה המצליחה של רשת ABC, “משפחה מודרנית”, אשר ירדה מהאוויר בשנה שעברה לאחר 11 עונות, שילבה בתוכה מן העונה הראשונה זוג הורים חד מיני (מיטשל וכרמון) אשר אימץ תינוקת מוויטנאם (וחלק מן הפרק הראשון אף עוסק בניסיונות ההסתרה של מיטשל בהסתרת אימוץ התינוקת ממשפחתו, בעוד בן זוגו מזמין את משפחתו לארוחת קבלת התינוקת). זאת ועוד, לאורך הסדרה מוצגות דמויות להט”ביות וזוגות חד מיניים נוספים.

גם סדרת הטלוויזיה המצליחה של רשת “FOX”, “גלי” (Glee) העוסקת במקהלת מופעים של תיכון (הידועה גם כ’מועדון Glee’) עוסקת, בין היתר, בהתמודדות במערכות יחסים ואכזבות לצד ניצחונות ושמירה על קשרים חברתיים לצד רצונם העז להפוך לפופולריים. הסדרה נותנת ייצוג לדמויות שונות, ביניהן נער מצוקה, דמויות ממוצא אסיאתי ואפרו-אמריקאי ודמויות להט”ביות שונות. כך, “Glee” החלה להציג דמויות גאות שונות על המסך וליוותה אותן לאורך הסדרה. בטור של ג’ון תומאס במגזין היומי האינטרנטי “Slate”, נכתב כי “אני לגמרי מבין את התיאוריה הטוענת כי Glee עשתה רבות ע”מ לנרמל את ההומוסקסואליות יותר מאשר כל סדרת טלוויזיה אחרת בהיסטוריה […] לאחר שש עונות שבני ובנות נוער והמשפחות שלהם מרחבי העולם צפו בסלונם בסדרת הדרמה ההורמונלית הזו, אשר מציגה בתוכה, בין היתר, יציאה מן הארון, התאהבויות חד מיניות וא-בינאריות.”

Glee | צילום: TYLER GOLDEN/FOX

באיחור קל, גם “ערוץ דיסני”, שחטף ביקורת לא פעם אודות השמרנות בה הוא דוגל, החליט להצטרף והציג לראשונה בסיטקום האמריקאי המצליח, “גוד לאק צ’ארלי”, זוג לסבי בתור האמהות של אחת מן חברותיה של צ’ארלי. אודות סצנה זו נכתב באתר “TV Guide”,”במהלך העלילה, ההורים של צ’ארלי (אמי ובוב דיקן), קבעו פגישת-משחק בשביל צ’ארלי עם אחת מחברותיה לגן. כאשר הילדה הגיעה, משפחת דיקן ראתה של חברתה של צ’ארלי יש זוג אמהות. זה בסדר, אך סיטואציה זו עמדה למבחן כאשר אמא של צ’ארלי שוחחה עם אחת מאמותיה של חברתה, בעוד האמא השנייה נתקעה בהאזנה לסיפוריו המשמימים של בוב.”

לצד זאת, אחת מן הסדרות אשר שינו את כללי המשחק אודות יחסי מין בין גברים, הייתה “SKAM” (“בושה”), דרמת נעורים נורווגית העוסקת בחיי הנערים מבית ספר בנורווגיה. הסדרה מתחקה בכל עונה אחר דמות ראשית חדשה, ועוסקת בכל פעם בנושא שונה. בעונתה השלישית הסדרה עסקה לראשונה בזוג להט”בי, איזק ואוון (Isak & Even), ולאורך העונה ליוותה את הדמות הראשית בהתמודדות עם בעיות ושאלות העוסקות באהבה, זהות מינית, מערכות יחסים, בעיות נפשיות ועוד. סדרה זו, בשונה משאר הסדרות שציינו, הציגה לראשונה סצנות של קיום יחסי מין חד מיניים (בכפוף לגבולות הצנזורה לסדרות נעורים, אם כי יש שיגידו שהסצנות הינן מהבוטות שהוצגו בתוכניות נוער), וכך גם בסדרות אחות אשר הופקו ברחבי העולם (“SKAM France”, “Druck” ועוד), רוב ההפקות בחרו להקדיש את העונה השלישית לעיסוק בדמות להט”בית, כפי שעשתה ההפקה הראשית הנורווגית.

Skam |  צילום: צילום מסך “Skam”

בראיון עם זוג השחקנים בהפקה הראשית הנורווגית של “Skam” (Tarjei Sandvik Moe ו-Henrik Holm) למגזין “Interview Magazine”, השחקן שגילם את דמותו של איזק (Trajei), אמר כי “פגשתי אנשים סטרייטים [לאחר שידור הסדרה] והם אמרו לי ‘כשראיתי את איזק ואוון מתנשקים לראשונה, אני חשבתי שזה היה מגעיל. לאחר שצפיתי בזה [שוב] והבנתי את הדמויות, הבנתי שזה לא מגעיל. הם פשוט אוהבים זה את זה כמו שאר הזוגות. אז מצאת אנשים ונשים הומופובים אשר דעתם השתנתה בעקבות הסדרה? כן. הם הפסיקו להיות הומופובים בגלל שהם ראו שזה לא דבר רע [להיות גיי].”

עוד בנושא:  צובעות את העולם - סדרת חוברות צביעה על נשים פורצות דרך

ראיון זה מציג בצורה המיטבית ביותר את הכוח העצום הטמון בכוחות הטלוויזיה בשינוי חשיבה ודרך חיים. בזכות דמות להט”בית אחת וזוגיות חד מינית אשר הוצגה על המרקע, דעתם של רבים השתנתה לטובה.

הצגת דמויות להט”ביות בסדרות נוער ישראליות החלה עם סוף העשור הראשון של שנות ה-2000, כאשר לקראת סיום העונה הראשונה של הסדרה “תיכון השיר שלנו” (yes) מתגלה זהותו המינית של יונתן לנדרמן כהומוסקסואל, והוא אף מתאהב בגלבוע ומביע רצון להיות עמו בזוגיות, אך גלבוע איננו מביע עניין. גם בעונתה השנייה של הסדרה, העלילה ממשיכה לעקוב אחר יונתן בחיפוש אחר מערכת יחסים עם נער אחר.

גם בהפקה המצליחה של ערוץ הילדים, “גאליס”, אשר עוסקת במחנה קיץ ששמו גאליס ומביאה את הרפתקאות ילדי המחנה, בעונה האחרונה שולבה דמות להט”בית, ליאון, אשר הציגה, לראשונה, דמות גאה מוחצנת בסדרת נוער. על אף שליאון היה בארון במהלך הסדרה, אחד מרגעי השיא של דמותו היה כאשר התמודד מול אביו שאיננו קיבל אותו כפי שהוא ורצה להפוך אותו להיות “גבר”.

בשונה מהמקרה של “גאליס” בה לא הייתה יציאה מהארון בצורה ספק ברורה ספק עיקשת, בתוכנית הטלוויזיה “פלאשבק” (אשר גם היא הופקה בידי “ערוץ הילדים”) הוצגה התמודדותו של אביב עם שאלותיו אודות זהותו המינית, ובהמשך אף הוצגה יציאה מהארון בצורה פומבית וברורה.

ארתור | צילום: PBS

שנה וחצי לאחר מכן, ב”ניקלודיאון” החליטו לשלב לראשונה דמות גאה נשית בעונתה השלישית של סדרת הנוער המצליחה “שכונה”. אחת מן הסצנות הזכורות ביותר, הינה הנשיקה בין רחלי לדורי בפרק סיום הסדרה. בראיון ל”Mako”, הסבירו זוג השחקניות (יעל פולמן ותותי ניניו), כ ב-2018 (שנת יציאת העונה השלישית והאחרונה של ‘שכונה’).” והוסיפה, “אני חושבת שמבחינת הכוחות במערכת היחסים הזו היה חשוב להביא צד שהוא יותר בשל (דורי), וצד אחד שהוא יותר מבולבל (רחלי). כשדורי יצאה מהארון בפני אנשים בסדרה, היה ניסיון פשוט להביא פשטות וקלות לדברים בשביל להראות לילדים ונוער, שהעולם לא יקרוס אם הם יוציאו את המילים האלה מהפה, ואני חושבת שמאוד רואים את זה בסצנות.”

בשנים האחרונות, סדרות רבות בערוצי הילדים הפופולריים ברחבי העולם (“דיסני”, “ניקולודיאון”, “קרטון נטוורק”, “PBS Kids” ועוד), החלו לשלב דמויות מפתח להט”ביות. אחד מן המקרים הפופולריים ביותר, היה כאשר הוצג לראשונה בסדרת האנימציה הידועה “ארתור” (של רשת “PBS” האמריקנית) זוגיות חד מינית בין מר עכבר לבן זוגו. פרק זה הביא כבוד רב לסדרה והיא זכתה לתשבוחות רבות (לצד ביקורת מהורים שמרנים) בשל “תקרת הזכוכית” ששברה בשילוב דמויות להט”ביות בסדרת ילדים חינוכית. גם ברשת “ניקלודיאון” החלו לשלב דמויות להט”ביות, בין היתר, בסדרת האנימציה המצליחה מאוד, “הרעשנים”, אשר הוריו של קלייד, חברו הטוב של לינקולן (השחקן הראשי), הינם זוג חד מיני, ואחותו של לינקולן, לונה, הינה לסבית.

הרעשנים | צילום: Nickelodeon

בקיץ אשתקד, שירות הסטרימינג האמריקני “Hulu” הכריזה על סדרה חדשה בשם “באהבה, ויקטור”, אשר מהווה מעין ספין-אוף לסרט המצליח מ-2019 “באהבה, סיימון”, ועוקבת אחר חייו של ויקטור, נער בתיכון אשר עובר לעיר חדשה עם משפחתו ומתמודד עם שינוי מקום מגוריו לצד התעמתות עם משיכתו המינית בניסיון להבין אל מי הוא נמשך. הסדרה, אשר מוגדרת לצפייה מגיל 14 ומעלה, מציגה את התנסויותיו של ויקטור בניסיון לפענח את זהותו המינית (אשר מתגלה בפרק סיום העונה), ובעונה השנייה עוסקת, בין היתר, ביציאתו מן הארון ובזוגיותו עם בן זוגו, בנג’י. העונה השנייה אף מציגה סצנות יחסי מין חד-מיניים, ולמעשה הינה בין הסדרות היחידות אשר מתאימות לנוער בגיל 14 מחד, ומציגה קיום יחסי-מין בכלל וחד מיניים בפרט מאידך. הסדרה כבר חודשה לעונה שנייה (אשר עלתה לשירות הסטרימינג ביוני, וכבר הספיקה להודיע על עונה שלישית אשר בפתח.)

באהבה ויקטור | צילום: Patrick Wymore|  Hulu

אין צל של ספק כי בהיבט של סדרות הטלוויזיה העולמיות והישראליות ישנה עוד כברת דרך ארוכה עד לרגע שבו נוכל לראות שוויון אמיתי על המסך, אך ניתן לראות כי שוק הטלוויזיה העולמי (ואט-אט מתחקה אחריו גם הישראלי) מתחיל לשלב להט”בים בהפקותיו, ואנו צריכים וצריכות לעודד שילוב דמויות להט”ביות אשר יסייעו לנערים ונערות להתמודד ולקבל את נטייתם המינית, לסובבים וסובבות אותם לקבל אותם ואותן כפי שהם ובכך נוכל להוסיף להוריד עוד נדבך מקיר השמרנות, לטובת שוויון, אהבה, קבלה והכלה.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן