fbpx

נישואים גאים בדנמרק ב-3 צעדים

החתונה בדרך? כדי שתוכלו להירשם כנשואים במשרד הפנים, תצטרכו להירשם לנישואים בחו"ל. בקופנהגן בירת דנמרק תוכלו לעשות זאת בצורה פשוטה ומהירה, ואנחנו כאן כדי להסביר לכם איך זה עובד, שלב אחר שלב
צילום: גלית סבג
צילום: גלית סבג

זהו, החלטנו להינשא, וכעת מגיעה השאלה הגדולה – היכן ואיך עושים את זה? בישראל ניתן כמובן לקיים את מסיבת החתונה, אך כדי שהמדינה תכיר בנישואים אזרחיים להט”ביים, צריך לערוך אותם מחוץ לגבולות ישראל.

ניתן להינשא במדינות רבות, לרבות: ארצות הברית, קנדה, אנגליה ורבות ממדינות אירופה, ולאחר הנישואים בחו”ל ניתן להירשם במשרד הפנים כנשואים. תהליך הרישום שונה ממדינה למדינה ודורש הכנה מראש של בקשות ומסמכים, וכן עמידה בתנאים הפרוצדורליים לרישום לנישואים על-פי חוקי המדינה. לכן מומלץ לבחור מדינה הדוברת אנגלית, כך שתרגום המסמכים וההתנהלות עד הטקס ובמהלכו יהיו פשוטים יותר.

נישואים חד מיניים בדנמרק – תהליך מסודר, ידידותי ומהיר

אחד היעדים הידידותיים ביותר למבקשים להינשא הוא מדינת דנמרק. דנמרק מציעה הליך רישום נישואין הכולל לא מעט פרוצדורות, אך הוא בכל זאת מסודר ודורש מכם או מכן לשהות מעט מאוד זמן במדינה לפני טקס הנישואים עצמו ולאחריו (עניין של שלושה–ארבעה ימים). כך עובד התהליך, שלב אחר שלב:

שלב 1: מילוי בקשה לרישום נישואין, כולל צירוף מסמכים אישיים
תהליך הרישום מתחיל במילוי בקשה לרישום נישואין על גבי טופס רשמי של משרד החתונות הדני. את הטופס הזה מקבלים מהעירייה שבה רוצים להינשא.

אל הבקשה יש לצרף מסמכים רשמיים ומקוריים המעידים על מקום הלידה שלכם או שלכן (תעודת לידה), וסטטוס האזרחות והנישואין של כל אחד או אחת מכם (תמצית רישום ממשרד הפנים). המסמכים חייבים להיות בתוקף של עד שלושה חודשים לפחות. על המסמכים להיות מתורגמים לאנגלית וחתומים על ידי נוטריון.

את טופס הבקשה המלא שולחים אל משרד החתונות הדני, בצירוף אגרה ובקשה לתאריך מועדף לעריכת הטקס. משרד החתונות הדני, כמו כל משרד ממשלתי, עובר על הבקשות בעיון, ואישור הבקשה לוקח בין שלושה לחמישה שבועות. ניתן ליצור קשר טלפוני עם משרד החתונות רק שלושה ימים בשבוע, שעתיים בכל יום. כל התקשורת נעשית באנגלית.

תוכלו לשלוח את הטופס והמסמכים בעצמכם, או לחילופין להיעזר בעורך-דין שינהל עבורכם את התהליך הביורוקטי מול משרד החתונות הדני. אם בחרתם להיעזר בשירותיו של עורך-דין, כדאי לבחור בעו”ד בעל ניסיון בתחום זה, אשר ילווה אתכם לאורך כל התהליך, יכוון אתכם עם מי לדבר ויעזור לכם לעבור את התהליך בקלות. כך תוכלו להתרכז בהתרגשות לקראת נישואיכם – ולהשאיר לו את הטיפול בענייני הרישום.

שלב 2: טסים לדנמרק לעריכת טקס הנישואים
בקשתכם לרישום לנישואים אושרה! לאחר ההתרגשות הראשונית, תצטרכו לבחור היכן לערוך את הטקס. האפשרות הפשוטה ביותר היא לערוך את הטקס בבניין העירייה בעיר קופנהגן, אך אם תרצו, תוכלו להינשא גם באתרים ובאולמות אחרים בכל רחבי המדינה. אם החלטתם להינשא במקום שאינו העירייה, תצטרכו לעדכן את העירייה איפה ייערך טקס הנישואים.

עוד בנושא:  אז מה רואים ביום כיפור? המלצות צפייה לחגי תשפ"ד

יש להגיע לדנמרק יום לפני התאריך שבו ייערך הטקס ולאשר מול העירייה שבה הנכם נרשמים לנישואים את הגעתכם ואת מספר האורחים שאתם מבקשים להזמין לטקס. משרד החתונות יספק שני עדים לטקס עצמו, אך ניתן להביא אורחים.

ביום הטקס יש להגיע כמה דקות לפני השעה שנקבעה. חשוב לדעת שמשרד החתונות הדני קובע עבורכם או עבורכן תאריך ושעה יחד עם כמה זוגות נוספים, ולכן תצטרכו לחכות מחוץ לחדר שבו נערך הטקס, עד שתיקראו פנימה. את הטקס עורך פקיד בכיר במשרד החתונות והוא מאפשר החלפת טבעות במהלך הטקס. את הטקס ניתן לערוך באנגלית, בדנית או בצרפתית – לבחירתכם ולבחירתכן.

שלב 3: מחתימים את תעודות הנישואים
לאחר הטקס או ביום העבודה הבא, תצטרכו לפנות למשרד הלגליזציה הדני כדי לקבל חתימת אפוסטיל על גבי תעודות הנישואין – כדי שיהיה ניתן לרשום את הנישואין במדינת ישראל. האפוסטיל הוא הדרך החוקית שבה ניתן לאמת מסמך הניתן על-ידי רשות מוסמכת של המדינה. חתימת האפוסטיל כרוכה בתשלום אגרה נוספת, וחשוב לדעת שללא החתימה לא יוכרו תעודות הנישואין בישראל או בכל מדינה אחרת מחוץ לדנמרק.

תעודות הנישואין נכתבות בשפה האנגלית ולכן אין צורך לתרגם אותן לעברית עם ההגעה לארץ על מנת להירשם כנשואים במדינת ישראל, וכך נחסך מכם או מכן לשלם עבור תרגום נוסף.

דנמרק מקיימת מספר רב מאוד של טקסי נישואין בשנה והחתונות בה נערכות בכל יום בשבוע, כולל שישי, שבת וראשון. כדאי לדעת שהתהליך עצמו עלול להתארך מאוד אם הבקשה אינה מלאה וערוכה כדין ולפי הכללים הביורוקרטיים המדויקים. כמו כן, אם לא צורפו כלל המסמכים הרלוונטיים כנדרש – הבקשה תידחה.

שיהיה במזל, ונאחל ליום שבו נוכל להינשא ככל אזרחי ישראל – כאן במדינת ישראל.


כותב המאמר, עו”ד ארתור שני, בעל משרד עו”ד המתמחה בענייני משפחה וקהילת הלהט”ב. לשעבר יו”ר ועדת ביקורת ומנהל המחלקה המשפטית של אגודת הלהט”ב. תודה מיוחדת לעדי גנני על העזרה בהכנת הכתבה.

אין במאמר משום יעוץ משפטי, והמאמר אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי אישי ופרטני.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

5 תגובות

  1. אשר הגב

    עשינו זאת בארה״ב. בן זוגי (אזרח ישראלי עם דרכון אמריקאי) ואנ היינו בביקור אצל בתו של בן זוגי בעיירה בקרבת בוסטון. בוקר אחד יצאנו להליכה ברחוב הראשי וראינו את משרד העירייה, נכנסנו מסקרנות כדי לשאול את מזכירת העירייה. היא אמרה בפשטות תביאו דרכונים או תעודה מזהה באנגלית , 25$. למחרת נכנסנו מלאנו טופס שילמנו קיבלנו אישור זמני ולאחר שבוע רישיון הנישואים הגיע בדואר. אני מניח שלא תמיד זה חלק ופשוט. המפגש עם הפקידה במשרד הפנים באשדוד הייתה חוויה מתקנת, ועל זה בפעם אחרת.

  2. אדר הגב

    הי, אנחנו התחתנו בדנמרק לפני שנה ופרסמנו מדריך מפורט כולל קישורים, עלויות, דגשים וטיפים. מוזמנים לקרוא.

  3. שלום הגב

    היי ,
    אנחנו רצינו יעד יותר חם ומדליק ,לאחר חיפושים עשינו זאת בליסבון שבפורטוגל.
    עזרה לנו עו”ד מאיה לנקר ירדני

  4. נועם הגב

    החלום להתחתן בדנמרק
    מ2019 מחכות לעזרה

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן