fbpx

השינוי המשמעותי מתרחש בזירה המשפטית

עורכי הספר "זכויות הקהילה הגאה בישראל" יעניקו פרס על תרומה ייחודית לקידום זכויות הקהילה הגאה  לנשיא (בדימוס) בית המשפט העליון אהרון ברק
אהרון ברק | צילום: אתר פרס א.מ.ת | CC BY-SA 3.0
אהרון ברק | צילום: אתר פרס א.מ.ת | CC BY-SA 3.0

בעוד הפוליטיקאים בישראל מתמהמהים בכל הנוגע לחקיקה לטובת הקהילה הלהט”בית בישראל, דווקא בית המשפט הישראלי נחשב מתקדם ויצר לאורך השנים שורה של תקדימים שאפשרו לקהילה להגן על זכויותיה.

“זכויות הקהילה הגאה בישראל: משפט, נטייה מינית וזהות מגדרית” הינו ספר חדש הסוקר לראשונה את תולדות הפסיקה הישראלית, החל משנות ה-30 של המאה שעברה, בסוגיות הנוגעות לקהילה ומציע נקודת מבט רחבה ומעמיקה על תמונת המצב בישראל 2016, בתקופה בה עומדות על סף הכרעה משפטית סוגיות דוגמת חוק הפונדקאות.

עורכי הספר הם פרופ’ אלון הראל ראש הקתדרה למשפט פלילי באוניברסיטה העברית, יניב לושינסקי ועינב מורגנשטרן – שניהם בוגרי הפקולטה למשפטים בעברית.

הספר עוסק בפרספקטיבות דתיות והיסטוריות מזוויות שונות הנוגעות לקהילת הלהט״ב, דוגמת זוגיות ונישואין, הורות, זקנה, גירושין, ירושה, פונדקאות, הורות משותפת, הסכמי ממון, אפליה על רקע נטיה מינית, אלימות מינית בתוך הקהילה, אאוטינג בתקופת הרשתות החברתיות, סוגיית שינוי המין בתעודת הזהות לקהילה הטרנסית,  היחס לפליטים להט”בים בישראל ומעמד הקהילה במשפט הפלילי.

“בעשורים האחרונים מתגלה הזירה המשפטית במדינת ישראל כאחת הזירות המרכזיות בהן מתחולל השינוי המשמעותי ביותר בכל הנוגע לזכויות הקהילה הגאה”, מציינים עורכי הספר, “אם לא נדע להשתמש באפיק הזה בצורה המיטבית, נעמוד במקום. זו הייתה המטרה מאחורי כתיבת הספר: להכשיר את הדור הבא של המשפטנים והמשפטניות בישראל ולעודדם לעשות שימוש מושכל וחכם בבית המשפט, במיוחד נוכח המגמות המדאיגות להן אנו עדים בשיח הציבורי בישראל לאחרונה. הוצאת הספר היא מבחינתנו תזכורת ואף התחייבות לכך שאנו, משפטנים מהקהילה הגאה ומחוצה לה, נמשיך להעלות את השיח המשפטי בנושא, לעמוד על המשמר ולעשות הכל על מנת למנוע פגיעה בזכויותינו ולא לחדול עד להשגת שוויון זכויות מלא. כעורכים, היה לנו חשוב שבעשייה החשובה הזו יקחו חלק שותפים רבים מכל קצוות הקשת שמרכיבה את הקהילה הגאה על מנת שנוכל לתת לקולות שונים ומגוונים להביע את דעתם בסוגיות שעל סדר היום”

פרופ' אלון הראל יניב לושינסקי ועינב מורגנשטרן | צילום: @applejustine
פרופ’ אלון הראל יניב לושינסקי ועינב מורגנשטרן | צילום: @applejustine

בין כותבי המאמרים בספר: נשיא העליון לשעבר אהרון ברק, השופט דורי ספיבק, המשנה לסניגור הציבורי הראשי ד”ר חגית לרנאו, פרופ’ ברק מדינה, נשיא המרכז האקדמי למשפט ועסקים פרופ’ משה כהן אליה, פרופ’ תמר גדרון, פרופ’ פנחס שיפמן, אורית קמיר, הרשמת רויטל טרנר, פרופ’ דוד קרצמר, עו”ד מיכל עדן, פרופ’ אייל גרוס, חנה ספרן, פרופ’ מיכאל בירנהק, פרופ’ צבי טריגר, ד”ר עופר נורדהיימר-מור, פרופ’ ירון בן נאה, עו”ד יהודית מייזלס, עו”ד עירא הדר, פרופ’ איסי דורון, ד”ר רות זפרן, ד”ר אמיר פז פוקס, ד”ר גל וגנר קולסקו, ד”ר שגית מור, ד”ר בנימין בלום, עו”ד נטע פטריק ואחרים.

עוד בנושא:  הקלה להורים גאים - משרד הפנים יירשום את ההורות הגאה ללא פנייה מצד ההורים

עוד במהלך ארוע ההשקה, יקבל נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרון ברק, אות הוקרה על תרומתו המיוחדת למען הקהילה הגאה בישראל במסגרת מערכת המשפט.

ברק היה היועץ המשפטי לממשלה הראשון שנועד כבר ב-1976 עם ראשי האגודה למען הלהט”ב בישראל – ארגון הגג של הקהילה הגאה, שנה בלבד לאחר שהוקמה. בהמשך, כשופט, היה אחראי לכמה מהפסיקות התקדימיות שעיגנו את זכויות הקהילה ובהן בג”צ ירוס-חקק בו עמד הנשיא ברק בראש ההרכב שאישר לבנות הזוג טל ואביטל ירוס חקק לאמץ זו את ילדיה של זו בנימוקים של טובת הילד ובג”צ דנילוביץ’ בו שאסר על אפלייה מטעמי נטייה מינית בזכויות והטבות במקום עבודה ובכלל זה כלפי בני הזוג של העובדים.
בנוסף, פסיקותיו של ברק הפכו לבסיס המשפטי עליו עיגנו לאורך השנים בתי המשפט בישראל פסיקות והחלטות שונות, בהן ניתן למנות את ההכרה בכך שהסכם קיבוצי המעניק הטבה רק לזוגות הטרוסקסואלים מפלה בצורה פסולה להט”בים, נטילת סמכויותיהם של פקידי רשות האוכלוסין וההגירה להכרה בתוקף נישואי להט”ב בחו”ל, הענקת זכויות פנסיוניות לבני זוג להט”בים, הכרה בזוגיות להט”בית לעניין חוק מניעת אלימות במשפחה ולעניין חוק בית המשפט לענייני משפחה ועוד.

יום ראשון,05.6.16 | בשעה 19:30 | מרכז עינב לתרבות בתל אביב

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן