pexels | cc0
החודשים עוברים ואין מנוח, תחושותינו אינן מרפות. החרדות עולות, מזמן החלו להיחשף, ולצערנו הרב עדיין לא צפו כל התופעות הנפשיות תולדותיהן של מאורעות השביעי באוקטובר. כל העם כולו מייבב וממתין להחזרת החטופים, האומה בשלמותה התגייסה ומתגייסת לכל הנדרש. הן בארץ והן בתפוצות היהודים חשים כאב ומשתתפים בלחימה הממשית ובמאבקים נגד האנטישמיות. השנאה נגד היהודים מתפשטת ומקבלת ביטוי ברחבי המדינות, שונאי ישראל קוראים לקום לתחייה את שדיי העבר וחותרים להטיל עלינו אימה. התעוררנו לזכור כי ישנו אויב ובדרך הזו חדלו ימי התמימות בעידננו. בזדונו התפרסם ארגון טרור אליו משתייכים נוכלים רודפי האנושות, העולם שמע והכיר את שמו. מקולל שמו של הארגון ההוא, אין להוציא אף קורטוב אוויר מן הראות לאומרו. ארור הארגון, ארורים החברים בו, ארורים תומכיו ומהסיי מעשי הרשע, חבורה אחת כולם הם – זרע של עמלק ויורשיו.
הלבבות השבורים מתאבלים, והרוחות החזקות מתעלות ומתלכדות בעת התדהמה. לרגע נדמה כי המריבות הפנימיות והעוינות בחיק עם ישראל נקפאו. ישנם אפילו חכמים מסויימים הטוענים כי כל הלעומתיות נשכחה והלכה לה לטמיון. החכמים המוזכרים האלה מצהירים על סוף הקרע בעם ונשענים על קיום האויב האכזרי המשותף, ואילו אין הדבר נשתמע בלב המשכילים. נבוני הלב אינם מסוגלים לקבל כי התרחש פיוס פתאומי וניסי אם כי לוחשים באוזנינו כי עבור החברה שלנו עוד הדרך ארוכה וכי נדרשים הבנה עמוקה וכבוד הדדי בין חלקי העם על מנת להגיע לקיום יציב בשלווה.
ייתכן לשאול בנקודה הזו מדוע להתעקש ולהבחין בין חכמים לנבוני לב? מה מפריד ביניהם? מדוע לא להשתמש במילים הללו כנרדפות? על פי מסורת ישראל, החכם משנן את משנת אדונו ומורו, נוסיף גם כי אליו לפעמים משתעבד ולפניו משתחווה. מלמדת גם מסורתנו היקרה כי בו בזמן נבון הלב מבין בעצמו ומאיר דעת ביקום. לכן בתקופתנו הקשה חובה להזכיר כי נבוני הלב מאירים שתחושת אחדות בן רגע אנו חשים, אחדות זו איננה חיזיון שווא אלא אחדות אמת על אף שלא תחזיק מעמד לנצח ללא השקעה. נבוני הלב גם מזכירים לנו כי האחדות אינה עולה בקנה אחד עם האחידות אשר החכמים המסוימים שכבר הזכרנו דורשים מעמנו באשר הוא.
מעולם היינו עם אחד, אף פעם לא היה ספק בנושא זה לנבונים. מתמיד נבוני הלב היו קטגוריי השיח המפלג, התנגדו לדברי ההסתה והדמוניזציה אשר הופצו על ידי משרתי אדוני הפיצול. השיח המעורר שנאה והחשש בחיק עם ישראל לא חדר אל תוך דבריהם של נבוני הלב, וגם לא השפיע בתבונת לבבם. הם אף פעם לא עודדו עימותים ולא פזרו ספקות על זהותם היהודית של קרובים ורחוקים. הם לא התנגדו לזכויות אחיהם אפילו כאשר היו הבדלים מהותיים ביניהם. נבוני הלב אף פעם לא קראו בוגד לשום יריב פוליטי, והם תמיד תרמו את חלקם כדת וכדין להבניית חברה צודקת, ממוזגת ומאוזנת יותר. מעל ומעבר דרשו שלום בין חלקי עם ישראל, בנו תבונה והפיצו חוכמה על פי הבנתם בלי לסכסך, החזיקו בחלקת האמת שלהם ובהכרת אי היכולת להשיג את האמת האולטימטיבי. כמה מועטים הם נבוני הלב!
לעת עתה כנגד נבוני הלב נעמדים מקצת חכמים מבקשי עמדה, כפי שכבר צויין. חכמים אלו במשך עשרות שנים מפזרים את זרע הביעות, מסמנים את אלה אשר נחשבים לבוגדים מבחינת אדוניהם, פועלים נגד הכרת הזכויות שלא הולמות את השקפת עולמם על אף שקיום הזכויות הללו איננו פוגע בחייהם, ובכך מחלישים את רוח עם הנצח עד מאד. עד הנה הם ממשיכים להתנהל בדרך הזו והגיע הזמן לומר לחכמים האלה, למבקשי עמדה – שמרו לעצמכם את המסרים אשר נשאלתם להעביר לנו, עזבו אותנו כי אין בנו עינין בזרעי הפילוג אשר אתם מביאים, אל תלחמו נגד זכויות הלהט”ב הרי בעקבותן אתם לא חייבים לשנות את אורח חייכם, כבדו את צבא העם והשאירו מחוץ לשיח הציבורי את האינטרסים הסקטוריאליים בהם נעשה שימוש לשמירת שלטונות וחוסנים בלתי הגיוניים, אל תתריעו נגד אבני החוסן של החברה הישראלית כאשר החלטותיהן מנגדים את השקפת העולם שלכם כי מגן לכבוד כל אדם הן.
החלטת הבג”ץ בנושא אימוץ על ידי זוגות להט”ב עוררה את התגובות המצופות והידועות. מחד שמחתנו המובנת לצד תקוותנו, ומאידך אמירות איומות אשר נשאו בפיהם של פוליטיקאים והרמקולים של אדוני הפיצול. בין התגובות המחרידות ביותר נמצאת הטענה התומכת במחשבה כי היותה מדינת ישראל מכירה בזכויות הלהט”ב מנגד את הזהות היהודית של המדינה. הלב התכווץ לאחר קריאת הכותרת והכתבה, תגובה אחת נותרה והיא לומר בפשטות וביושר – הפסיקו לפגוע ברוח העם, הלבבות שבורות ללא הבדל אורח חיים והרוח חזקה לקדם מדינה מכילה ושומרת על כולנו.
מי ייתן ונהיה בקרבתם של נבוני הלב ונתחכם בעזרת דבריהם ויקויים בנו לטובה ולשלווה, לשלום ולרעות מקרא שכתוב – לב נבון יקנה דעת ואזן חכמים תבקש דעת.
הרב אליהו פרץ, רבה של הקהילה היהודית בנורדלתה – ארגנטינה, לשעבר רבה של קהילת סיני בתל אביב