fbpx

המאפיינים היחודיים של משבר אמצע החיים אצל הומואים

משבר אמצע החיים אצל הומואים - מתי הוא קורה, איך הוא בא לידי ביטוי, והאם יש דבר כזה בכלל? קבוצה חדשה בחסות מרפאת גן מאיר מזמינה הומואים בני 40+ לעשות את הדרך אל אמצע החיים ביחד
man | CC0 1.0
man | CC0 1.0

גונן (שם בדוי) נכנס למרפאה בעיניים כבויות. הוא בן 44, גרפיקאי מוכשר, מתגורר בדירה משלו בתל אביב. חשבון הבנק שלו מסודר, הבריאות ממש בסדר, אבל הוא לא מאושר. יש לו חברים, אבל הוא מרגיש לפעמים בודד, לעיתים משועמם. משהו השתנה, משהו חסר לו. “אני מרגיש כאילו מישהו משך לי את השטיח מתחת לרגליים”, אמר’ “דברים שהדליקו אותי פעם, כבר פחות עושים לי את זה. במועדונים וגם באינטרנט אני מרגיש קצת מגוחך בגיל שלי וגם לא ממש אטרקטיבי ליד כל הצעירים האלה. ובכלל, אני מרגיש קצת תקוע. אני מסתכל על עצמי ותוהה: זהו, זה מה שיש לחיים להציע לי?”

גונן אינו לבד. לפני יותר מחמישים שנה טבע הפסיכואנליטיקאי הקנדי אליוט ז’אק את המושג מעורר המחלוקת “משבר אמצע החיים”, המצביע על תחושת עצב וריקנות המאפיינת גברים במעבר מן הנעורים אל הבגרות. לפעמים זה נחווה כשעמום, לעיתים עולות חרדות או שצפה תחושת בדידות, מושג הזמן מקבל משמעות חדשה (“אם לא עכשיו, אולי לעולם לא?”) ואיתו מתעוררות שאלות על ערך עצמי, סיפוק, הגשמה ומשמעות החיים.

“אצל הומואים, בנוסף למאפיינים הרגילים המשותפים לבני הארבעים פלוס, לשאלות שעולות יש סיבות ומאפיינים ייחודיים”, מסביר אורן קנר, עו”ס קליני ומטפל קבוצתי, “לא תמיד מדובר במשבר. לפעמים זאת קריאת השכמה, הזדמנות לעצור, להתבונן באומץ במה שהיה עד עכשיו ולנסות לדמיין עתיד שונה ולפתוח הזדמנויות חדשות.

מלבד שאלות על ערך עצמי ומשמעות, אנשים שונים מתארים תחושות שונות: יש שמרגישים שאינם אטרקטיביים אחרי גיל 40, אחרים מתארים תחושה של פיספוס, לעיתים צער על שלא הביאו ילדים לעולם, יציאה ‘מאוחרת מדי’ מהארון וחוסר תחושת שייכות לקהילה. יש המתחרטים על מערכות יחסים שלא החזיקו מעמד, או מצרים על כך שלא הצליחו לפתח מערכת אינטימית משמעותית ועוד. לרבים משותפת הפרידה מהפנטזיה על נעורי נצח. אז הם לא מוותרים, הולכים לחדר כושר, אוכלים בריא ומבלים אינספור שעות באתרי היכרות וצ’אטים. אלה לפעמים באמת מספקים רגעי נחמה ועונג זמני, אולם לעיתים מזמנים דווקא חוויות חדשות של דחייה, ניכור ובדידות”.

בדידות וחרדה מאובדן האטרקטיביות המינית

מחקרים מראים כי בדידות וחרדה מאובדן האטרקטיביות המינית הן הסיבות המרכזיות לשימוש מופרז בסמים ואלכוהול אצל הומואים וכן להתנהגויות מיניות מסוכנות. כל אחד וסיפור חייו האישי, על הצלחותיו ואכזבותיו, אבל נראה כי מקורן של לא מעט מהרגשות שמתעוררים אצל הומואים בגילאים 60-40, הוא בסוציאליזציה שלהם בחברה הומופובית. הם התבגרו בתקופה שונה מאוד מתקופתנו בכל הקשור לקבלה, ניראות וזכויות של גייז. באווירה שכזאת, שבה לעיתים קרובות היה עליך להסתיר את מי שאתה, על חוויות הדחייה שהיא זימנה ותחושת האאוטסיידר שהיא כוננה – במשפחה, בבית הספר, בצבא, בחברה הסטרייטית הכללית – התפתחו דפוסים והתנהגויות שונות. למשל, הסתרה של העצמי האמיתי והצגה כלפי חוץ של “עצמי מזויף”, או תקשורת באמצעות מין כהגנה מפני אינטימיות. לא קל לשנות דפוסים אלה ולהשיל אותם, גם לאחר היציאה מהארון, ומתברר שהם ממשיכים להפריע לרבים גם בדרך לאמצע החיים.

“קבוצה היא המקום המתאים ביותר לטפל בכך”, אומר קנר, “זהו מרחב בטוח שמאפשר למשתתפים קודם כל לגלות שהם אינם לבד, ולשתף אחד את השני ללא שיפוטיות. בקבוצה משתחזרות חוויות המוכרות לנו מהעולם שמחוץ לקבוצה, אבל בניגוד לעולם שבחוץ, שיכול להיות מפחיד, אכזרי ומהיר, בקבוצה אפשר להתבונן בחוויות אלו כמו במעבדה, מתחת לזכוכית מגדלת, וללמוד מהן. אפשר לשאול שאלות כלליות על דחייה ומשיכה, תשוקות והחמצות, על משמעות ושייכות ועל יחסים אינטימיים, ואפשר להיעזר במה שקורה בתוך הקבוצה עצמה, ברגשות המתעוררים וביחסים המתפתחים בין משתתפיה, כמגרש משחקים ואתר למידה.

“הכוח העיקרי של הקבוצה הוא בהיותו מרחב קטן ומוגן, שבו אפשר להעז ולפגוש את עצמך כפי שאתה. כי קבוצה היא כמו חדר של מראות, שבו דרך כל אחד מהמשתתפים אתה יכול לפגוש צדדים שונים של עצמך, ולהתנסות בחוויות אשר אולי מפחיד לנסות אותן בשלב זה מחוץ לקבוצה. מעניין, למשל, מה היה מגלה על עצמו בקבוצה אותו גרפיקאי מוכשר שסיפרת לי עליו. יש לי תחושה שהוא היה מופתע”.

בדרך לאמצע החיים בעיר הגדולה

לאחר חג הפסח תיפתח בתל אביב קבוצת התפתחות לגברים הומואים מגיל 40 ומעלה. את הקבוצה ינחה אורן קנר, בעל תואר שני בעבודה סוציאלית קלינית (MSW), מטפל קבוצתי מוסמך ובעל ניסיון רב בהנחיית קבוצות של הומואים.

“המשתתפים מוזמנים למסע אישי-קבוצתי של 12 מפגשים, שבמהלכו נתבונן יחדיו ברגשות ובאתגרים המתעוררים בדרך לאמצע החיים”, מסביר קנר, “באווירה תומכת ובהנחיה מקצועית, נשאל שאלות על אינטימיות ובדידות, מערכות יחסים והורות, משיכה ודחייה, שייכות ומשמעות, פחדים ותקוות”.

הקבוצה תיפגש במרכז תל אביב במשך שלושה חודשים, מדי שבוע בימי חמישי, בין השעות 20:30 ו-22:00. עלות הסדנא 250 ש”ח.  למבוטחי הכללית – 200 ש”ח בלבד.

לפרטים נוספים והרשמה ניתן לפנות למרכז הגאה בטלפון 03-5252896. (לבקש להרשם לסדנא של המרפאה)

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן