fbpx

הדינוזאורים – המסע הכאוב של ההתמודדות עם מחלת האיידס בתקופתה הראשונה

הצלם חן שובל מציג סדרת דיוקנאות מצולמים של שורדים ושורדות שנדבקו בנגיף ה-HIV בשנות ה-80 וה-90 והצליחו לבנות מחדש את חייהם - הדינוזאורים | "דעות קדומות וגזענות הן עדיין בבחינת מחלה חברתית הזקוקה לטיפול"
דינוזאורים2
צילום: חן שובל

בקרב האנשים החיים עם HIV ישנו כינוי מיוחד לאלו שנדבקו בנגיף ה-HIV בשנות ה-80 וה-90, שרדו והצליחו לבנות מחדש את חייהם – הדינוזאורים.

אותם דינוזאורים עברו תקופה ארוכה של פחדים, שנאת חינם והדחה חברתית קשה, החושפת את הבורות של חברה חסרת סובלנות עם דעות קדומות וללא חמלה, כבוד לזולת, לשונה ולאחר. כיום, עם התקדמות הרפואה וטיפול נכון, המחלה כבר אינה סופנית וקטלנית כפי שהיתה, אולם הסטיגמות, הדעות הקדומות ושנאת החינם עדיין קיימים ככח משחית בחברה שלנו בכל רובד של הקיום שלנו כאן ועכשיו.

הצלם חן שובל (chen_shuval@) דינוזאור בעצמו, מציג בתערוכה אישית ומיוחדת את המסע הכאוב של ההתמודדות עם מחלת האיידס בתקופתה הראשונה. בסדרת דיוקנאות מצולמים של שורדים ושורדות, חן שובל מצליח להביא את האישיות של כל אחד מהדינוזאורים ברגישות אין סופית וכישרון רב, שמזמינים את כולנו לזכור, עם מסר של חמלה ואהבת אדם.

צילום: חן שובל

“כשהייתי בן 26, שכבתי בבית החולים רועד מקור וקודח מחום ורופאים שנכנסים ויוצאים ומתמחה אחת שנשארת ומחזיקה לי את היד. אמרו שנשארו לי עוד עשר שנים לחיות. וכשראיתי את המוות, הבנתי את החיים וידעתי שאני מוכרח להתחייב לרגע הזה – כדי שלא אשכח. כי התובנות וההבטחות שהבטחתי לעצמי בימים ההם, הן אלה שהניעו וכיוונו אותי מאז, עיצבו את חיי ושמרו עליהם שיהיו מה שהם נועדו להיות. עשר השנים שהוקצבו עברו ועברו עוד עשר ואני נבהלתי דווקא כשראיתי שהחיים משכיחים ממני את המוות ואת הרגע ההוא.

לפני שנה עזבתי את העבודה, פתחתי את קופות החיסכון והגדרתי לעצמי שנה לחפש ולמצוא שוב את מה שידעתי פעם. קראתי לחברים שלי מאז, אלה שנשארו חיים מבין כל אלה שזמנם הוקצב, והם באו. כל אחד ואחת מהחיים המלאים שבנו לעצמם אחרי שפגה תקופת ההקצבה, התיישבו על הכיסא ואני צילמתי. ותוך כדי המפגשים ובעבודה שביניהם, מצאתי את שחיפשתי. את הזיכרונות ואת ההבטחות והסיבות. את המשמעות ואת הגאווה. התהליך שלי נהיה גם שלהם ושוב חזרנו לעשות היסטוריה ולשנות את העולם. לעמוד ביחד זקופים אל מול כולם ולהגיד – אנחנו כאן. עדיין. דינוזאורים”.

עוד בנושא:  נערה בת 18 נורתה למוות בגליל על רקע נטייתה המינית

צילום: חן שובל

התערוכה היא הפגנת כוח של השורדים ותזכורת שהשנאה כלפי השונה, האחר, דעות קדומות וגזענות הן עדיין בבחינת מחלה חברתית הזקוקה לטיפול. התערוכה חשובה גם כתזכורת להתמודדות הרואית על זכויות רפואיות, משפטיות ומוסריות כאשר הדינוזאורים של חן שובל היו החלוצים והנבחנים של תרופות וטיפולים שקידמו את הרפואה שבתוך עשרים שנה הפכה את המחלה מקטלנית לכרונית בעלת טיפול.

“ידענו אז בדיוק מה אנחנו הולכים לעשות בשנים שנשארו לנו – לשנות את העולם. ביחד עשינו היסטוריה, שאף אחד לא רצה לשמוע ממנה אז ואף אחד לא מדבר עליה גם היום, למרות שהשפיעה על החיים של כולם (קופות חולים, פסקי דין לעבודה, חברות ביטוח, כללי האתיקה, רפואת שיניים, תכניות חינוך, התנהלות רוקחים ורופאים ועוד ועוד)”.

התערוכה הינה אירוע יום האיידס העולמי של “ארגון החיים עם HIV” עמותה של אנשים החיים עם HIV ששמה לה למטרה לייצג את אלה החיים עם הנגיף בישראל, לדאוג למעמדם, זכויותיהם ורווחתם, וליצור קהילה חיובית תומכת, ולקדם את המודעות לסטטוס האנדיטקטבל -נשא מטופל בתרופות הקוקטייל – אינו מדבק. לתערוכה ולאירוע נתנו חסות חברת התרופות GILEAD ועיריית תל אביב.

דינוזאורים – תערוכת צילומים של חן שובל | שבת 1.12 החל משעה 20:00 | בית הבאר, דרך שלמה 6 ת”א

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן