fbpx

“בבה” מספר את סיפורה של קהילת הטרנסג’נדרס בישראל הרבה לפני דנה אינטרנשיונל

סרטם של אילן פלד ויאיר קידר המספר את סיפורה של ראשונת הטרנסג'נדריות בישראל, יוקרן בהקרנת בכורה עולמית בערב הגאלה של ה-TLVfest. "חשבתי שיהיה נכון שבאירוע חשוב כמו ערב הגאלה החגיגי נציג סרט ששופך אור על ההיסטוריה שלנו"
bebe
צילום: יחצ yes דוקו

ביום שלישי, ה-10 בינואר, יתקיים ערב הגאלה של פסטיבל הבינלאומי לקולנוע גאה ה- TLVfest. במסגרת הערב החגיגי, שנועד לגיוס כספים לקראת הפסטיבל, יוקרן בהקרנת בכורה עולמית סרטם החדש של אילן פלד ויאיר קדר – בֶּבֶּה, מתוך טרילוגיית הביוגרפיות המוקומנטריות של yes דוקו – נעלמות.

סיפור חייה המטלטל של בֶּבֶּה, ראשונת הטרנסג’נדריות בישראל, עובר דרך כל תלאות המאה ה-20, את סיפורה חושפות דמויות יקרות ואייקוניות מקהילת הטרנסג’נדרס בישראל: גילה גולדשטיין, ננסי שניידר, ישראלה סטפני לב וגם צדי צרפתי. זהו בעצם סיפורן של נשים ונערות טרנסג’נדריות בשנות ה-60 עד ה-80, כשבארץ אפילו לא ידעו מה זה. סיפור מרגש, מטלטל וחשוב מאוד.

“בבה הוא יצירה מוקומנטרית אבל היא בעצם מספרת את סיפורה של קהילת הטרנסג’נדרס בישראל הרבה לפני דנה אינטרנשיונל”, מסביר יאיר הוכנר, מנהל ה-TLVfest את ההחלטה להקרין את הסרט בערב הגאלה, “המורשת וההיסטוריה של הקהילה הלהט”בית בארץ נשכחת ואין כמעט עשייה קולנועית תיעודית או עלילתי בנושא ולכן חשבתי שיהיה נכון שבאירוע חשוב שזוכה להמון יחסי ציבור כמו ערב הגאלה החגיגי שבו אנחנו מגייסים כסף לקיומו של הפסטיבל נציג סרט ששופך אור על ההיסטוריה שלנו”.

האם לפסטיבל יש עמדה או העדפה בנוגע להצבעה לנושא השנתי של המצעד?
“מבחינה פרקטית הכי קל יהיה לעשות תוכנית על ההיסטוריה והמורשת של הקהילה. בעקרון ננסה לזרום עם כל נושא שיבחר בתקווהה ויהיו סרטים ראויים. יש קריטריונים של מועצת הקולנוע שאנחנו חייבים לעמוד בהם כדי שנוכל לקבל תקציב לפסטיבל 2018. כמו סרטים מפסטיבלים חשובים: קאן, ברלין, ונציה, סאנדנס, טרייבקה וכדומה, סרטים בני שנה ופחות, חייבים לעמוד בהם אחרת זה ישפיע מבחינה תקציבית על הפסטיבל. כמובן לא נקרין סרטים רק בגלל הנושא שלהם, הסרטים חייבים להיות טובים. השנה יהיה פוקוס מלכות דראג עם סרטים ואורחות מעבר לזה לא יכול לפרט כרגע”.

הרבה לפני דנה אינטרנשיונל | צילום: יחצ yes דוקו

איך נבחרים הסרטים לפסטיבל?
“יש 3 ועדות שונות שצופות במאות הסרטים שמגיעים אלינו. ועדה של 4 חברים וחברות מקהילת הטרנסג’נדרס, ועדה של 5 חברות מהקהילה הלסבית ו-ועדה של 5 חברים מקהילת הגייז. בוועדות יש ייצוגים לגילאים ומגזרים שונים בתוך הקהילה. הועדות ממליצות לי מה כדאי לראות ואני צופה בחומרים, ואז ביחד מחליטים. יוצאי דופן הם סרטים מפסטיבלי קולנוע גדולים כמו פסטיבל הבינלאומי בברלין שמקיים את תחרות ה Teddy לקולנוע קווירי בפברואר. אני טס אליו ומשם אני מביא את הסרטים הכי חדשים. יש גם המון מקרים שסרטים שנמצאים בעריכה וחברות הפצה או המפיקים שולחים לי לינק לצפייה לפני שהסרט בכלל גמור. לדוגמה סרט שיציג בפברואר הקרוב בברלין ראיתי גרסה לא גמורה שלו כבר בספטמבר התאהבתי ושריינתי, כל כך שמחתי שהוא התקבל לפסטיבל כל כך חשוב כמו ברלין. העובדה שמפיצים ויוצרים פונים אלינו רק מוכיחה כמה הפסטיבל שלנו בתל אביב הפך לאחד האירועים הקולנועים המדוברים בעולם”.

העובדה שמפיצים ויוצרים פונים אלינו רק מוכיחה כמה הפסטיבל שלנו בתל אביב הפך לאחד האירועים הקולנועים המדוברים בעולם

מה גורם לך להמשיך לעשות את הפסטיבל שנה אחר שנה?
“הפסטיבל זה הילד שלי, ילד מופרע ולעיתים קשה להשתלט עליו, ותמיד מציקים לו ומתעללים בו כל מיני גורמים מבחוץ (מועצת הקולנוע, הנהלת הסינמטק, לפעמים בעירייה וסתם אנשים רעים) אבל הוא הילד שלי, אני אוהב אותו ונלחם איתו ועליו. קשה לעזוב אותו בגיל כל כך צעיר שהוא רק מתחיל להתבסס. בתקופת זמן קצרה הוא הפך לשם דבר בעולם, לא סתם מגיעים להתארח אצלנו כל כך הרבה נשות ואנשי קולנוע מובילים מהעולם”.

עוד בנושא:  עשתה היסטוריה: שילה ויינברג היא חברת המועצה הטרנסית הראשונה בישראל
הפסטיבל הוא הילד שלי | צילום: עמי הוכנר

מה הרגע שהכי מרגש אותך בפסטיבל?
“שאני מצליח לסגור סרט שאני ממש אוהב או אורח/ת שאני ממש מעריץ. בפסטיבל האחרון כולם התלהבו מאלן קאמינג מ”האשהה הטובה”. אני נשפכתי מגיה לאב גיבורת הסרט התיעודי “קיקי” שהגיעה לפסטיבל מיד אחרי שהסרט זכה בפסטיבל ברלין ומהבמאי לורנצו ויגאס שזכה באריה הזהב בונציה על הסרט “מרחוק”.

מה יספק אותך שיקרה עם הפסטיבל? מה החזון?
“יספק אותי עם נצליח להתבסס כלכלית, זה הדבר הכי חשוב, שלא נהיה תלויים בחסדים של שום גוף, אבל זאת ממש פנטזיה פרועה.
בשביל זה אנחנו זקוקים לכמה שיותר תרומות. החזון שלי הוא להמשיך להצליח להביא סרטים מעולים ואורחים חשובים מחו”ל עם שמות יותר לוהטים ומובילים מעולם הקולנוע והתרבות. הייתי רוצה לראות בקהל הצופים לא רק את חברות וחברי הקהילה אלא גם סטרייטים שיגיעו לצפות בסרטים להט”בים איכותיים ומבדרים בלי לפחד מסטיגמות קדומות. פנינו השנה למעל ל 100 יישובים ברחבי הארץ כדי להציג את סרטי הפסטיבל רק בודדים חזרו אלינו ומרביתם ענו בשלילה, הייתי רוצה שזה ישתנה”.

מה מתוכנן לערב ההשקה של הפסטיבל?
בין 20:00 ל- 21:00 יתקיים קוקטייל חגיגי למוזמנים ורוכשי כרטיסים בלבד.בחסות יקב בנימינה, אלרן יין, שפגאט, Touch, בירה מלכה. זיו גבאי תתקלט ותהפוך את הסינמטק למקום חי, יהיה שטיח אדום ובכלל יהיה כיף.

בשעה 21:00 יתקיים טקס חגיגי בהנחיית השחקנית זוכת פרס האופיר, מורן רוזנבלט (חתונה מנייר, תפוחים מן המדבר) במהלכו יוגרלו פרסים מתנת 24 רופי, מלון קוקו, מלון Lily & Bloom, שקפק ומנוי לסינמטק תל אביב.

אירוע גיוס כספים חגיגי לפסטיבל הבינלאומי לקולנוע גאה | 10.1.2017 סינמטק תל אביב | רכישת כרטיסים בטלפון 03-6060800 שלוחה 9 או דרך אתר הסינמטק

 

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן