fbpx

אנחנו לא עבריינים – בעלי הבארים הגאים מודאגים מפעילות המשטרה נגד חיי הלילה

פעילות האכיפה המוגברת של משטרת ת"א נגד חיי הלילה בעיר מדאיגה מאוד את בעלי הבארים והליינים מהקהילה, שחוששים מהתגברות המגמה שתוביל לסגירת עסקים ופגיעה בחיי הלילה הקהילתיים | "אם לא נקום ונילחם בזה, נמצא את עצמנו במציאות שיהיה קשה לשנותה בעתיד"
מסיבות
צילום: pixabay | cc0

יציאה בתל אביב הייתה מאז ומתמיד בילוי לא צפוי – יכולת לדעת איך הערב יתחיל אבל לא היה לך מושג איך הוא יגמר. בדרך כלל המסיבות, העיר והאנשים הפתיעו לטובה והעניקו לערב סיום חיובי, אבל בחודשים האחרונים המשפט הזה מקבל משמעות מבאסת, כשעוד ועוד מסיבות ומועדונים נסגרים על ידי המשטרה.

הפעילות של המשטרה נגד חיי הלילה פוגעת גם בחיי הלילה של הקהילה הגאה, שהם חלק בלתי נפרד מהמארג של העיר, ומדאיגה מאוד את בעלי הבארים והליינים מהקהילה, שחוששים מהתגברות המגמה.

בשבועות האחרונים נסגר הלימה בר במהלך מסיבה בטענה של רעש מופרז הנוגד את התקנות העירוניות. במהלך פיזור המסיבה החרימה המשטרה ציוד סאונד ועצרה את מנהל המשמרת. בביקור המשטרתי שנערך השבוע בלימה בר, שוב סגרה המשטרה את המסיבה, פינתה את המבלים, ועצרה אחד אחד ממנהלי המקום אל מול המבלים.

“מדיניות המשטרה משפיעה עלינו כבר כמה חודשים לא מעט, אך בחודש האחרון ישנה עליית מדרגה חריפה”, מסביר רועי בן טובים מבעלי הלימה בר, “לפני שלושה שבועות הגיעה קבוצת שוטרים בשתי ניידות וסגרה את המקום בטענה שיש רעש חריג, החרימו ציוד ועיכבו לחקירה בתחנת המשטרה את מנהל המשמרת, שם זכה לקבל רישום פלילי. מיותר לציין שהכל היה תקיף ואלים. ביום שני השבוע, הגיעה קבוצה נוספת של שוטרים ועשתה אותו דבר, הפעם לקחה את המנהל באזיקים לתחנת המשטרה, כאילו מדובר בעבריין מסוכן הדורש ניטרול. כמה דקות לאחר המקרה, הגיע אלינו פוסט גזעני בו אחד השכנים המתגורר כ-50 מטרים מאיתנו מאיים שיעשה הכל כדי להרע לנו ואף לסגור את המקום בגלל רעש מהרחוב של אנשים מתחת לחלונו, כך שאין שום קשר לרעש מהלימה ובטח שלא היה צורך בהחרמת ציוד ואכיפה חסרת רחמים נגד מנהלי המקום – שאינם אחראיים על עוברי אורח ברחוב. זו ראיה מובהקת בה ניתן להסיק כי המשטרה לא בודקת לעומק את התלונות של האזרחים וישר תוקפת את אנשי חיי הלילה”.

רועי בן טובים ועמי יחזקאל | צילום: פייסבוק לימה בר

לתחושה כי מדובר בעילות לא מבוססות שותפים גם בעלי ליין הסקייליין, שאחרי 80 ארועים ללא כל תלונה, החל בשבועות האחרונים לקבל ביקורים של שוטרים.

“המוצ”שים של סקייליין במלונות בראון קיימים כבר למעלה משנה וחצי”, מסביר רפאל ז’אן, מבעלי הסקייליין, “כל הרעיון של הארוע הוא ארוע לקהל בוגר בווליום שמאפשר לדבר ולשמוע אחד את השני כאשר בחצות הארוע מסתיים, מובן שאין לנו כל כוונה להשמיע מוזיקה גבוהה גם עבור השכנים וגם עבור הבליינים שלנו. ב-80 הארועים שעשינו על גג המלון בשעות המוקדמות של ערבי שבת הכל עבד נפלא, לפעמים אפילו השכנים באו לבלות והציגו את עצמם בשמחה. רק בחודש וחצי האחרון החלו התנכלויות מצד המשטרה, חלקן מתבססות על תלונה משכנה אחת שדורשת שקט מוחלט ברחובות (“אני רוצה לשמוע את הצרצרים ברחוב” אמרה כשניסינו להגיע איתה להבנות ובפעם אחרת רמזה על סלידתה מהקהילה הגאה) ולפעמים המשטרה מגיעה ללא כל תלונה. כמובן זו זכותם לשמור על החוק אבל אנחנו לא עבריינים, אנחנו עובדים קשה עבור כמה שעות של הנאה למאות אנשים שמתארחים אצלנו בעיר שמתגאה בהיותה “עיר ללא הפסקה”.

תחושה של מאבק שמתנהל בין הצדדים

בעלי הליינים מאוחדים בדעתם, שגם אם ישנן תלונות, הן לא נבדקות כראוי ובצורה מקצועית על ידי המשטרה, ולפעמים מספיקה תלונה אחת כדי לסגור את המסיבה, גם אם היא תלושה לחלוטין מהמציאות.

“צריך להבין – לצד הרצון לשמור על חוקי העיר, גם אנחנו גרים בעיר ומבינים את הרגישות לשכנים”, מסביר רפאל, “עם זאת, ישנם אנשים שיערימו קשיים ותלונות גם ממניע של כסף, ממניע של להט”בופוביה או ממניע של נקם. תפקיד המשטרה הוא לוודא שאכן חלה הפרה של הסדר אך הם מגיעים ללא מד דציבלים, ללא ידיעת החוק, בשעות שבהן מותר להפעיל מוזיקה ועל כן הם לא תמיד יכולים לבצע את עבודתם כראוי”.

“עושה רושם שאין פה שום דרך להגן ולשמור על האזרחים”, מוסיף בן טובים, “אנו רק רוצים לציין, שאנו גם אזרחי ישראל. משלמי מיסים ומשרתים בצבא ובמילואים, בדיוק כמו האזרח המתלונן. באיזו רשות המשטרה מסווגת אותנו כאזרחים סוג ב’ ומתייחסת לתלונות אזרחים אחרים כעובדה? האם המשטרה קיבלה סמכות של רשות שופטת השנה? אנחנו חיים בתקופה מסוכנת מאוד לדמוקרטיה ולחופש שלנו, אם לא נקום ונילחם בזה, נמצא את עצמנו במציאות שיהיה קשה לשנותה בעתיד”.

עוד בנושא:  רשימה קווירית למועצת העיר ת"א

סקייליין | צילום: פייסבוק

גם אריאלה לנדא מבית אריאלה הבר מרגישה שמדובר בעליית מדרגה מסוכנת לחופש של בעלי העסקים ושל הבליינים.

“זה לא רק נגד מקומות הבילוי בתל אביב אלא בכל הארץ ונגד התרבות בכלל”, אומרת אריאלה, “אם בעבר ליינים ומסיבות של מוזיקת טראנס סבלו מהתעמרות של שנים בשל התדמית השלילית, הרי שעכשיו כל התרבות במדינה במגמת חניקה. פסטיבלים של מוזיקה אלקטרונית מגוונת ואף רוק נסגרים זה אחר זה, ובדרך כלל מאוד קרוב ליום פתיחת הארוע וכך בעצם המשטרה פוגעת פגיעה כלכלית וישירה במפיקים שנותרים ללא כל יכולת לבטל השקעות מבעוד מועד ומותירה אותם בחוסר יכולת כלכלית להפיק עוד ארועים. שלא לדבר על הבליינים שזכותם לרקוד בדרכם שלהם נשללת מהם”.

במשטרה טוענים כי הביקורים נערכים במסגרת ביקורות בתחום רשיון העסק ותפוסת קהל, אך בעלי הליינים והבארים מרגישים שלא מדובר בסתם עוד מבצע אכיפה שגרתי.

“בעלי עסקים סובלים וסבלו מנחת זרועם של רשויות כאלה ואחרות כל הזמן, ובזמן האחרון פי כמה וכמה ובאמתלות שונות ומשונות,”, אומרת אריאלה, “הוראה שכנראה הגיע מגבוה, כלומר מעל למפכ”ל, מסיבה פוליטית ומלאת אגו שנועדה להראות לחולדאי ה”מורד” מי הבוס ולתל אביבים שאין דבר כזה חופש ומדינה, ובפרט מדינת הלכה, היא מעל לכל. מנסים לכופף אותנו יפי הנפש, ה”שמאלנים”, ולפוצץ לנו את הבועה. לסגור עסק במיידי יכולה רק המשטרה ולכן השימוש במשטרה הוא אפקטיבי והם יכולים להמציא אמתלות שונות, כמו לשתול סמים, מקרה שכבר קרה והוכח, תלונה על רעש, למרות הם לא באים עם מד דציבלים אלא פועלים על פי שמיעה, או תפוסת מקום, שעדיין נקבעת על פי החוק מימי תקופת המנדט לערך על פי מטר מרובע לאדם, ללא ספק אדם גדול מימדים. כלכלית ואזורית יש נטייה למתחמים כי למה שלא נשים את כולם בגטו ושם נפקח על כולם וניתן ליזם להרוויח. ראו מתחם נמל יפו, שרונה או הנמל”.

אריאלה לנדא | צילום: פייסבוק

בר ה-DTM החדש בפלורנטין הוקם בעיצומה של עונת הגאווה, וכבר מתמודד, מלבד כל האתגרים של עסק חדש, גם עם המדיניות החדשה של המשטרה.

“כבעל עסק חדש בחיי הלילה של תל אביב, אני לא יודע מה היה קודם לכן אבל מרגיש תחושה של מאבק שמתנהל בין הצדדים”, אומר ניר נוי מבעלי ה-DTM, “זה מפתיע אותי, סביר שמשטרת ישראל תהיה שותפה ליצירת תחושת הבטחון של בעלי עסקים מצד אחד ולהט״בים מצד שני. ה-DTM פתוח שישה ימים בשבוע ומשמש בית לקהילה הגאה, תחושת הבטחון של הלקוחות חשובה יותר מכל, אעשה את כל שידרש כדי לשמור על כך”.

אנחנו לא רוצים לעבור על החוק, אנחנו רוצים לשמור עליו

בסוף השבוע האחרון הגיעה המשטרה אל מועדון האלפאבית, שבו התקיימה מסיבה של הליין פאג, וסגרה את המסיבה. לטענת הבעלים, שוטרים לא נכנסו לתוך הרחבה המרכזית ולא נערכו חיפושים על גופם של מבלים למציאת סמים כפי שקרה בפשיטות קודמות על מועדונים בעיר.

האלפא והפאג נמנעים מלהעביר ביקורת על המשטרה. “זו לא מחאה, זו לא מלחמה וזה לא מה אסור או מה מותר”, אומרים המפיקים, “אנחנו עדיין לא מבקשים הכרה כמוסד תרבות או תמיכה כלכלית, לא מחפשים לשנות את המדינה או להדביק כותרות שליליות למשטרה, לעירייה ולמדינה שלנו. אנחנו לא רוצים לעבור על החוק, אנחנו רוצים לשמור עליו. אין לנו רצון להפיל חומות או לבנותן. אנחנו רוצים לבנות גשרים, גשרים של תקשורת והבנה, כאלו שיאפשרו לכולם להתגאות בנו בזמן שאנחנו עושים את הדבר שעושה לנו הכי טוב בעולם, את הדבר שגורם לנו לאהוב אחד את השניה, לשים בצד את כל הקשיים האינדיבידואליים ולפרוק יחד הכל אל תוך רחבות מלאות קסם, מלאות אנרגיה ומוסיקה שנוצרת על ידינו ועל ידי חברינו מכל העולם. אנחנו רק רוצים לחוות ביחד איתכם את המכנה המשותף הכי רחב שקיים, כיף והנאה, להאדיר את הטוב שיש בקהילה שלנו מבלי לנסות למצוא את הרע באחר”.

בתגובה על סגירת המסיבה החליטו האלפא והפאג לקיים רייב ענק באומן 17, שיתקיים ביום חמישי ה-22.8. “סגרו לנו את המועדון, בדיוק ברגע השיא של המסיבה הטובה ביותר שהייתה לנו ואנחנו באמת רוצים להאמין שסגרו אותה כדי להגן עלינו. לכן, מכאן, אנו רק מתכוונים לגדול ולהתחזק יחד אתכם, בבטחה, באהבה, ללא קיבעון מחשבתי ועם 100 אחוז פתיחות”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן