חברת “ספלאש” עם התו הגאה | צילום: יח״צ
מגזר העסקים הקטנים והבינוניים בישראל מעסיק מעל 1.83 מיליון משרות, המהווה 60% מכלל המשרות, ומייצר כ- 52% מהתוצר במגזר העסקי. אלו עסקים שאנו פוגשים בכל יום בחיינו: מהמכולת השכונתית בה אנו קונים, דרך בית הקפה אליו אנו יוצאים וחנות הבגדים בה אנו קונים, וכלה בצלם שאנו מזמינים לאירוע חשוב בחיינו. לאור עובדות אלו ניתן להבין מדוע בוחרת האגודה למען הלהט”ב בישראל להקדיש משאבים לעבודה עם המגזר הזה: ככל שהמודעות לקהילה ולצרכיה גדל בקרב בעלי עסקים, כך הדבר מחולל שינוי חשוב בחיי קהילה בפרט והחברה הישראלית בכלל.
פעילות האגודה מתחלקת לשני תחומים עיקריים, מסביר אוהד חיזקי, מנכ”ל האגודה למען הלהט”ב: הראשון הוא מדיניות ציבורית והשני הוא שירותי פרט ומיצוי זכויות; שני תחומים המקבלים ביטוי בפעילות של מחלקת אחריות תאגידית בארגון. “מחלקת אחריות תאגידית באגודה היא התפתחות שהתרחשה באוגוסט 2018 בעקבות פרויקט התו הגאה שיצא לדרך במרץ 2017”, הוא מספר, “דרך פעילות המחלקה שמנו לעצמנו מטרה לחבר כמה שיותר עסקים אל המאבק הגאה וליצור שותפויות חדשות עם המגזר העסקי”.
נכנסים לפרטים הקטנים
“התו הגאה מסמן עסקים התומכים בקהילה הגאה”, אומר אוראל שיינין, מנהל מחלקת אחריות תאגידית באגודה. “כאשר עסק מצטרף לתו הגאה הוא נהנה ממספר דברים. ראשית, הוא נכנס לרשימת העסקים התומכים בקהילה, המתפרסמת באתר האגודה ובמקביל באפליקציית איזי. כך נחשף העסק לחברי וחברות הקהילה הבוחרים לצרוך את שירותיהם מעסקים התומכים במאבק באופן ברור. הצטרפות לתו משמעותית גם עבור לקוחות וגם עבור עובדים פוטנציאליים: יש לא מעט אנשים שיחפשו לעבוד בסביבת עבודה מכילה, בה הם לא ירגישו מופלים על רקע זהות מינית ו/או מגדרית. שנית, בזכות שיתוף פעולה עם איזי, עסק המצטרף לתו הגאה מקבל הטבה כספית למען פרסום ממוקד באפליקציה”.
ההצטרפות לתו הגאה מבוססת על אישור תקנון התו על ידי בעלי העסק. זהו מהלך הצהרתי בעיקרו, אליו נלווה מודל פעולה שהעסק יכול לקחת בו חלק. לעסקים ישנם מודלים שונים של התנהלות, ואנו שמים דגש על שלושה תחומים בפעילות העסק – סביבת עבודה, נתינת שירות ללקוחות, ופרסום ושיווק. “אנו מאמינים כי יישום שיטות עבודה למען גיוון והכלה עבור הקהילה הגאה בתחומים אלה, יביא לקידום העסק. לרוב זה דורש להיכנס לפרטים הקטנים שבעל עסק לא בהכרח מודע להם. למשל, כיצד מנסחים את הטופס לקבלת עובד, באיזו שפה לפנות ללקוחות פוטנציאליים בפרסום ואילו מוצרים ושירותים יכולים להיות יותר רלבנטיים ומותאמים לצרכי הקהילה הגאה”.
אתר האגודה מחלק את העסקים החתומים על התו הגאה למספר קטגוריות: מסעדות וברים, תיירות ומלונאות, כושר וטיפוח, אופנה ועיצוב ועסקים אחרים. מדובר ברשימה ארוכה ומגוונת הכוללת, בין השאר, את מרכז איינגאר יוגה, הולמס פלייס, רשת מלונות אטלס, רשת מלונות בראון, המסעדות בשרונה מרקט, דיזנגוף סנטר, ובנק הזרע של אסף הרופא.
סביבה מגוונת ומכילה
אחד המהלכים המשמעותיים של המחלקה הוא בעבודה עם אחת מרשתות בתי המלון המובילות בישראל. ארז קנלו, רכז השותפיות במחלקה החל תהליך עם מנהלת משאבי אנוש להבנה והטמעה של שינויים בשלושת תחומי הפעילות. “יצרנו עבורם מסמך הנותן מענה הוליסטי לשלושת התחומים הללו, והרשת צפויה להיות הראשונה בישראל שתעשה מהלך כזה”, אומר שיינין.
במקביל פועלת המחלקה עם חברת התחבורה הציבורית “קווים”. שיינין: “לחברה חסרים נהגים והם מתעניינים בפרויקט השמה משותף. במסגרת הרעיון המתגבש, אנו נציע לחברי קהילה המתקשים להשתלב בשוק העבודה, לקבל הכשרה מקצועית ולהשתלב בעבודה בחברה. כך קווים גם תקבל את כוח האדם לו היא זקוקה וגם תזכה לגיוון במקום העבודה”.
ב-30 ביוני תקיים האגודה יום עיון ראשון מסוגו, הפונה לעסקים קטנים ובינוניים. יום זה יתמקד ביצירת סביבה עסקית מגוונת ומכילה. “אנחנו מזמינים אתכם, עסקים קטנים ובינוניים”, אומר שיינין, “ללמוד איך לגרום לעובדים ולעובדות שלכם להרגיש שייכים יותר לסביבת העבודה, להגדיל את קהל הלקוחות שלכם, והכל דרך מספר צעדים פשוטים”.