fbpx

לידיעת הזמר אייל גולן – מי הייתה קוקסינל ומה עוד יש לך ללמוד ממנה

בתגובתו הספונטנית לבקבוק המים שנזרק לעברו במהלך הופעה באשקלון, השתמש אייל גולן במילה קוקסינל כמילת גנאי שנועדה להקטין את הזורק. הזדמנות מצוינת עבורנו להבין מהיכן הגיעה המילה קוקסינל, וכמה עוצמה מסתתרת מאחורי המילה הזו
גולן נגד קוקסינל
אייל גולן | ז’אקלין שארלוט דיפרנואה | cc0 wikimedia

בקבוק מים שנזרק לעברו של הזמר אייל גולן בהופעתו אמש באשקלון, גרמה לו להתפרץ אל עבר הזורק במילים: “זה שזרק את הבקבוק, אם לא היית ילדה קטנה עם קוקיות, היית בא לשם עכשיו, אחורה פה, ונראה. מי זה זה שזרק את הבקבוק? אם אתה לא ילדה קטנה עם קוקיות בוא נשמה. הרי אתה יודע שאתה קוקסינל, נכון? אז בוא”.

אייל גולן מיהר להתנצל אחרי התגובות שקיבל לאותה פליטת פה. כנראה בעצתו של יועץ תקשורת תל אביבי, שמאלני, יפה נפש, כי אייל גולן הסטרייט המזרחי חמום המוח לא השכיל להבין את זה לבד.

כמה קשה היה לכם לקרוא את המשפט המקומם האחרון? התהפכה לכם הבטן? שילוב של מרכיבי זהות וסטריאוטיפים כמילות גנאי פחות עבר לכם בגרון, נכון?

זה בדיוק מה שהרגשתי שגולן השתמש במילה קוקסינלית כמילת גנאי המבטאת חולשה.

למען הסר הספק, אני לא באמת חושב שאייל גולן פחות טוב כי הוא מזרחי. בכל זאת, כדי להגיע לאן שהוא הגיע בחיים צריך קצת יותר מקול טוב ושירים טובים, שגם אותם יש לאייל גולן בשפע.

אבל יחד עם זאת, הוא לא פחות מוצלח, מוכשר, ראוי או חזק מילדות קטנות עם קוקיות ומנשים טרנסיות. אם יש משהו שנשים טרנסיות הן לא, זה חלשות. הן אולי מוחלשות על ידי החברה, אבל יצא לי להכיר אישית המון נשים טרנסיות שזריקת בקבוק היא לא הסגנון שלהן, ואני בטוח שיש גם כמה “ילדות עם קוקיות” שגולן לא היה רוצה להתעסק איתן.

אז בפעם הבאה כשמישהו משתמש במילה קוקסינל כמילת גנאי, קבלו קצת רקע על מי הייתה קוקסינל באמת, וכמה עוצמה מסתתרת מאחורי המילה הזו.

המילה קוקסינל היא השם הצרפתי של ‘מושית השבע’, הידועה יותר בשם ‘פרת משה רבנו’.

בצרפת של שנות ה-50 בחרה הזמרת והשחקנית הטרנסית, ז’אקלין שארלוט דיפרנואה, להשתמש בשם קוקסינלה כשם הבמה שלה. שמאז דבק בכל הטרנסיות.

הקהילה הטרנסית, והטרנסיות בפרט, סובלת המון מנידוי ודחיה חברתית. להבדיל מנטייה מינית או יהדות שלא באים לידי ביטוי בחיצוניות של האדם, דיספוריה מגדרית לרוב קשה יותר להסתרה, במיוחד בשלבים הראשונים של ההתאמה המגדרית.

עוד בנושא:  הפולמוס

זו אחת הסיבות שטרנסיות סובלות המון מהטרדות, הצקות ואלימות פיזית ומילולית, כמו גם אפליה בקבלה לעבודה ועד לדחייה משפחתית.

טרנסיות נאלצות לעבור תהליכים פיזיים ונפשיים שדורשים תעצומות נפש רבות, שרובנו כנראה לא היינו עומדים בהם, ויש לנו עוד המון מה ללמוד מהן.

זו רק סיבה אחת לכבד ולהוקיר אותן, (בהודו הטרנסיות נחשבות לקדושות, אני רק אומר).

אני שמח שבעזרת המדיה והמודעות שקיימת היום, החליט אייל גולן להתנצל די מהר. ושמועות שרצות אפילו רומזות שהוא מתכוון לתרום לארגוני הטרנסים כדי לכפר על פליטת הפה המביכה.

אני לא שופט את אייל גולן (יותר מדי) כי לא אני הייתי על הבמה וקיבלתי בקבוק לפנים. יש בזה אלמנט משפיל וכואב פיזית. יחד עם זאת, גם גולן חייב להבין שחייבים להפסיק השתמש במילים הומו או קוקסינלית כמילת גנאי. בכלל אני ממליץ פשוט לקרוא לאנשים בשמם הפרטי וזהו.

כולנו מבינים שבשנת 2024 יש דברים שלא אומרים. יש עדיין מילים שמצליחות לעבור בגרון, חלקן יותר וחלקן פחות, אבל יש מילים שהן כבר ממש חונקות.

גולן יכול היה פשוט לומר: “מי שזרק את הבקבוק שירים את היד, לא יקרה כלום, רק אם היה לך מספיק אומץ לזרוק אז שיהיה לך מספיק אומץ להרים את היד”. הזורק כמובן לא היה מרים את היד, מתוך פחדנות ואולי גם רגשות אשם וחרטה, והמסר שפחדנות ובריונות היא עניין אינדיבידואלי היה עובר טוב יותר. גם התגובה עצמה הייתה מחמיאה יותר לגולן, בדיוק כמו שהיא הייתה מחמיאה לכל זמר אחר.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן