צילום: ויקיפדיה | CC BY-SA 2.0
בשבוע שעבר פרסמה אוניברסיטת בר-אילן הודעה כי במהלך חג החנוכה תערוך את כנס “היה רע לתפארת: אוטופיות קוויריות בישראל?”
את הכנס מארגנת המחלקה ללימודי מגדר באוניברסיטה בשיתוף עם האגודה הישראלית לסוציולוגיה, ולוקחים בו חלק חוקרים ממגוון אוניברסיטאות בארץ, בהן אוניברסיטת ת”א, בן גוריון והעברית.
זו השנה השנייה שבאוניברסיטת בר-אילן מתקיים כנס מחקרי אקדמי שעוסק בלהט”ביות וקוויריות, וכבר בשנה שעברה נערכו הפגנות שהגדירו את הכנס הלהט”בי “ניאוף בבר אילן” קראו לרקטור האוניברסיטה, פרופ’ מרים פאוסט לבטלו.
השנה הצטרף למאבק נגד הכנס ארגון ליב”ה, הפועל לחיזוק היהדות בציבוריות הישראלית, ונאבק במשפחות הלהט”ביות.
בסרטון שהוציא הארגון הוצגו ראשי בר-אילן כשהם מתכננים את הכנס כהתחנפות שנועדה לכבוש את לבבות הקהל הליברלי רודף האוניברסיטה, ולסייע להם למחוק את כתם רצח רבין שדבק באוניברסיטה.
“המונח ‘משפחה’ הופך לפאסה”, אמר מנכ”ל ליבה, אורן הניג, “שמו של הכנס ‘אוטופיות קוויריות בישראל מלמד על כך. מדובר בתפיסה הרדיקאלית שאומרת שאין דבר כזה גבר ואין דבר כזה אישה, וכל אחד יעשה מה שליבו ותאוותיו חפצים. הציונות הדתית צריכה לומר שזה לא בבית מדרש שלנו וזה לא חלק מהעולם שלנו. יש אמנם אנשי אקדמיה שמנסים להנחיל את העמדות הללו ובעזרת ההשתקה הלהט”בים לא מאפשרים להביע עמדה אחרת ומה שעולה זה רק המשך דרדור של המוסר”.
בתגובה להתקפות, פרסמו ראשי אוניברסטית בר-אילן מכתב שנשלח אל חברי הסגל האקדמי והמנהלי של האוניברסיטה, בו הביעו תמיכה בקיום הכנס.
“מרכז ליב”ה, שאנשיו מזוהים עם עמדות קיצוניות ומעיד על עצמו כמי שנועד לחזק, לכאורה, את זהותה היהודית של מדינת ישראל, בחר לתקוף את האוניברסיטה וראשיה על עצם קיום הכנס. מדובר בגוף המייצג קומץ אנשים ונוקט באמצעים, שחלקם פסולים, תוך הפצת חלקי מידע וחצאי אמיתות בכדי לייצר מצגי שווא – פייק ניוז – לגבי הכנס ולגבי המתרחש באוניברסיטה.
מרכז ליב”ה מפעיל לחצים שעשויים להתגבר ככל שמועד הכנס מתקרב במטרה לעורר שיח עוים בתקשורת. זו אינה הפעם הראשונה שהם נוהגים כך ודפוס הפעולה שלהם מוכר לנו, אך אין בכוונתנו להכנע למסכת האיומים שנועדה להביא לביטול כנס אקדמי שמטרתו להציג מחקרים בתחום. כידוע, המשימה המרכזית של האקדמיה היא לחקור ולשאול שאלות בכל תחומי הדעת”.
הכנס יתקיים ביום רביעי, ה25.12 ויעסוק בסוגיות להט”ביות שונות במבט אקדמי, בהן – ציוני דרך להט”בים בישראל, הביקור של קוקסינל בת”א, דילמות של פלסטינים להט”בים תחת דיכוי כפול, טקס הקהילה הוהמו-לסבית ביד ושם, הומואים אוהדי אירווייזון כאוטופיה קווירית, אהבה להט”בית ואקטיביזם ועוד.