fbpx

מה מצפה לנו במושב החורף של הכנסת?

אימוץ על ידי זוגות מאותו המין, שינוי סעיף המין בתעודת הזהות, אפליה בחוק הפונדקאות וסוגיות בחינוך, רווחה, בריאות, כלכלה ופנים. הפורום למדיניות ציבורית באגודה למען הלהט"ב מתכונן למושב החורף של הכנסת וגם אתם יכולים להשפיע על קבלת ההחלטות
עודד בכנסת2

מושב החורף של הכנסת נפתח השבוע – 120 חברי וחברות הכנסת חזרו מהפגרה לקראת חמישה חודשים עמוסי וגדושי פעילות, עם עשרות דיוני מליאה ומאות דיוני ועדות, בין היתר גם בנושאים להט”בים ובנושאים שרלוונטיים לקהילה הגאה.

בעשרות הדיונים שמתקיימים כל שבוע בכנסת עולות סוגיות בחינוך, רווחה, בריאות, כלכלה, מדיניות פנים ועוד. לרבות מהסוגיות האלה יש השלכה על הקהילה הגאה, גם אם היא עקיפה. רק בשבוע הראשון של המושב יתקיים דיון על הפערים בבריאות בין הפריפריה למרכז, על מדד השקיפות במשרד המשפטים ועל מעורבות שירותי הרווחה במקרים של ניכור הורי. לכל אלה יש היבטים להט”ביים ברורים.

בין אם תאהבו את זה או לא, הכנסת היא המקום בו מתקבלות ההחלטות ואלה האנשים שקובעים את המדיניות שמשפיעה על המציאות של כולנו, ואם אנחנו רוצים לשנות את המציאות אנחנו לא יכולים לשבת בשקט. את זה יודעים המתנדבות והמתנדבים המסורים של הפורום למדיניות ציבורית באגודה למען הלהט”ב, שהמאבק של כולנו לשוויון זכויות בוער בהם והתגייסו לטובת הפעילות בתחום.

כמו במושבים הקודמים, גם במושב הקרוב הם מתכוונים להגיע לדיונים, להופיע בועדות, לשוחח עם הח”כים ולעושת כל מה שצריך כדי להיות גורם משפיע בהחלטות.

“יש משפט ידוע בפוליטיקה שאומר Decisions are made by those who show up – ההחלטות מתקבלות על ידי אלה שמגיעים”, מסביר עודד פריד מהפורום למדיניות ציבורית באגודה למען הלהט”ב, “זה נכון בבחירות, כשאלה שמגיעים לקלפי להצביע הם אלה שמשפיעים וזה נכון גם בדיונים בכנסת. משלוח נייר עמדה מקצועי ומנומק, הנוכחות בוועדה, השיחה על הח”כ רגע לפני ההצבעה, כל אלה ועוד הרבה צעדים נוספים משפיעים בסופו של דבר על תוצאות התהליך הפרלמנטרי. ואת זה אנחנו עושים”.

אילו נושאים להט”בים עומדים על הפרק במושב הקרוב?
“זוכרים את הכותרות הנהדרות בעיתון על המדינה ששינתה את עמדתה וכעת היא תומכת באימוץ על ידי זוגות בני אותו המין? המדינה התחייבה בפני בית המשפט העליון להביא תיקוני חקיקה שישימו סוף להפליה באימוץ. לא ברור למה לוקח למשרד המשפטים 9 חודשים לכתוב: “בסעיף 3 במקום איש ואישתו יבוא זוג לרבות בני ובנות אותו המין”, אבל מושב החורף של הכנסת הוא הזמן ומקום להביא לידי ביטוי את העמדה הזו. באותה נשימה כדאי להזכיר שמדינת ישראל מאפשרת לזוגות המעוניינים בכך לאמץ ילדים גם ממדינות אחרות אבל הלכה למעשה גם מסלול האימוץ הבין מדינתי נחסם בפנינו. אימוץ בין מדינתי מתבצע באופן מוסדר על ידי אחת מ-2 העמותות המורשות בישראל. אבל העמותות אלה, שמקבלות את הסמכתן ממשרד הרווחה, בחרו להתקשר בהסכמי אימוץ עם מספר מדינות בודדות, בהן השלטונות אוסרים אימוץ על ידי להט”ב.

עוד בנושא:  עשתה היסטוריה: שילה ויינברג היא חברת המועצה הטרנסית הראשונה בישראל

הוועדה לביקורת המדינה קיימה מספר דיונים על הנוהל לשינוי סעיף המין בתעודת הזהות ולמרות שנדמה היה שהטיפול בנושא הושלם, משרד הפנים חזר בו מהצהרותיו. יושבת ראש הוועדה צפויה להתחלף עם פתיחת המושב אבל אנחנו לא ניתן לנושא הזה לרדת מסדר היום. מלבד הוועדה הזו ועדות רבות נוספות קיימו בעבר דיונים שונים בנושאים להט”ביים, בין היתר בימים המיוחדים לקהילה הגאה שיזמנו בשנתיים האחרונות, ואנחנו עוקבים אחר המסקנות של הדיונים ופועלים למימושן.

אחרי למעלה מ 20 שנה עמד בית המשפט העליון לפסוק בסוגיית ההפליה בחוק הפונדקאות אלא שאז משרד הבריאות יזם הצעת חוק ויצר מצג שווא שהנושא “בטיפול”. הטריק הזה לצערי עבד ולמרות שהצעת החוק הזו בכלל לא מדברת על פונדקאות ללהט”ב, בית המשפט העליון החליט לדחות את החלטתו ב-6 חודשים. במושב הקרוב של הכנסת יחלפו ששת החודשים והמאבק ימשיך. אותו משרד בריאות גם יזם הצעת חוק להסדרת בנקי הזרע, חוק שפוגע בזכות לשוויון, שיפגע בנשים לסביות וביסקסואליות ושימנע מזוגות בנות אותו המין זכויות שיינתנו לזוגות הטרוסקסואליים”

האם ההחלטות האחרונות של הכנסת מעניקות תחושה שהמשוב הקרוב יהיה יותר חיובי או יותר שלילי לקהילת הלהט”ב?
“ההחלטות האחרונות של בית המשפט העליון הבהירו לכולנו שהמאבק הוא מאבק פוליטי ושצריך לנהל אותו במקביל גם בזירה הפרלמנטרית”, מסביר פריד, “אני אופטימי והסיבה לזה היא לאו דווקא חברי וחברות הכנסת או החלטות של בית המשפט העליון אלא ההתגייסות הקהילית למאבק הזה והעבודה של מתנדבות ומתנדבי הפורום למדיניות ציבורית שכבר בשבוע הראשון של הכנסת עסקו ב-4 ועדות ו-3 הצעות חוק. אנחנו לוקחות אחריות, פועלים במקצועיות ואני בטוח שההישגים יהיו בהתאם”.

מה יכול לעשות הציבור רחב כדי להשפיע על החלטות שמתקבלות בכנסת, אם בכלל?
“המון דברים. לכתוב או לשתף פוסט ולעורר מודעות, לשלוח מייל לח”כ או לכתוב לו על הוול, לעזור באיסוף מידע לנייר עמדה ולהביא סיפורים אישיים כדי להציף סוגיות מהשטח, להתפקד למפלגה ועוד המון דברים. הכל מתחיל במעורבות פעילה, אנו מפרסמים בכל שבוע מה עולה בדיונים בשבוע הבא בעמוד חברות האגודה ובפייסבוק וכל מי שיש לו מה להגיד בנושא ורוצה להיות מעורב או מעורבת מוזמנת לפנות אלינו”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן