fbpx

חדו”ש בעתירה נגד שר הפנים ורשות האוכלוסין – רישמו את הזוגות שהתחתנו ב”נישואי יוטה”

לאחר ששר הפנים הורה להפסיק את רישום הזוגות שהתחתנו באמצעות הזום דרך "נישואי יוטה", עתרה עמותת חדו"ש –לחופש דת ושוויון כנגד שר הפנים ורשות האוכלוסין בדרישה כי ירשמו זוגות אלו כנשואים במרשם האוכלוסין | מנכ"ל חדו"ש: "השר דרעי משעבד את משרד הפנים ורשות האוכלוסין לתפיסתו הדתית"
נישואי יוטה
pexels | cc0

בשבוע שעבר הוגשה עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים כנגד שר הפנים, רשות האוכלוסין והיועץ המשפטי לממשלה, אשר מסרבים לרשום כ-150 זוגות ישראלים שנישאו כחוק בנישואין אזרחיים באמצעות היוועדות מרחוק במדינת יוטה, ארה”ב.

העתירה הוגשה על ידי עמותת חדו”ש – לחופש דת ושוויון, 9 זוגות שנישאו בנישואי יוטה, והרבנים ספקטור ולוינסקי ממדינת יוטה המשיאים זוגות ישראלים.

מאז חודש אוקטובר 2020 נישאים זוגות ישראלים רבים באמצעות המסגרת החוקית שיצר מחוז יוטה בארה”ב לנישואין אזרחיים בהיוועדות מרחוק באמצעות הזום. רשות האוכלוסין בחנה את חוקיות הטקס והחליטה לרשום זוגות אלה כנשואים, זאת לאחר בחינת זכאותם ועל פי הכללים שנקבעו בחוק בפסיקת בית המשפט העליון ובנהלי רשות האוכלוסין עצמה. אולם למרות שהגורמים המקצועיים השתכנעו בחובתם לרשום הנישואין, הרי זמן קצר לאחר הפרסום התקשורתי התערב שר הפנים, הרב אריה דרעי, והורה לרשות להפסיק את הרישום. חדו”ש פנתה לרשויות בדרישה כי יפעלו בהתאם לחוק והפסיקה המחייבת את מדינת ישראל לרשום כל זוג כנשואים בהצגת תעודת נישואין רשמית של מדינה זרה ומאושרת בחותמת אפוסטיל, אך למרות זאת הרשויות מסרבות לרשום את הזוגות או אפילו לנמק את סירובן לבצע את הרישום כמתחייב.

אפשרות הנישואין האזרחיים ביוטה באמצעות היוועדות מרחוק הפכה להיות קריטית יותר עבור זוגות ישראלים, לאחר שמגיפת הקורונה מנעה מזה חודשים רבים את האפשרות של זוגות לצאת ולהינשא בחו”ל. על פי עתירתה של חדו”ש עצירת רישום הזוגות גורמת לפגיעה קשה לא רק בזכותם המשפטית של זוגות אלה, אלא גם במישורים דחופים יותר כדוגמת מעמדם לצורך טיפולי פוריות, הורות משותפת של זוגות מקהילת הלהט”ב, פקיעת אשרת שהיה ועבודה של בן זוג ועוד.

העתירה של חדו”ש באה במענה גם לנישואין בין בני אותו המין ולטענת העתירה משרד האוכלוסין חייב לרשום זוגות אלה כנשואים בדיוק כמו כל זוג חד מיני שנישא בנישואין אזרחיים בחו”ל (כמו בניו יורק למשל).

אנחנו נשואות מבחינת כל העולם, חוץ מישראל

ספיר צאלון וגילי גרציאני טייכהולץ הצטרפו לעתירה של חדו”ש, יחד עם זוגות נוספים, לאחר שהתחתנו בנישואי יוטה בחודש ינואר האחרון. כשהגיעו ללשכת האוכלוסין בכפר סבא, סירבו פקידי הלשכה לרשום את נישואיהן והעבירו את בקשתן למטה בירושלים, ומאז הן ממתינות למענה. לרישומן של בנות הזוג חשיבות מיוחדת משום שהן נמצאות בתהליך כניסה להיריון מתרומת זרע, ומבקשות שילדן ייוולד כשהן נשואות ומבלי שייתקלו בקשיים בירוקרטיים בשל אי ההכרה בזוגיותן.

“זה היה מאד מכעיס לשמוע את דרעי מצהיר שהוא לא מתכוון לכבד את הנישואים”, “מסבירה גילי, “זה מאד מתסכל לדעת שאני לא יכולה להירשם כנשואה בזמן שאנשים אחרים כן. אנחנו נשואות מבחינת כל העולם, חוץ מישראל, המדינה שבה אנחנו גרות”.

“התחתנו בנישואי יוטה אחרי שדרעי הודיע שהוא יעכב את האישור”, מוסיפה ספיר, “בחרנו בזה למרות שידענו שזה עלול לקחת זמן, מתוך ידיעה שההצהרה של דרעי אינה חוקית, ואנחנו מאמינות שבסוף כן יכירו בהליך שעברנו. אם לא נסמוך על החוק אז על מה עוד נסמוך?”

ההחלטה שלא לרשום זוגות שנישאו בנישואי יוטה, למרות שהמדינה מכירה בנישואים אלו, פוגעת בזכויות המגיעות לזוגות. את ספיר וגילי היא משאירה במצב גרוע יותר ממה שהיו לפני שנישאו, מכיוון שעכשיו אחרי שנישאו הן אינן יכולות להירשם כידועות בציבור, ולכן מפסידות גם את הזכויות שמעמד זה מקנה להן.

עוד בנושא:  תיקון היסטורי: הכנסת תכיר בבני זוג של נופלים להט"בים כאלמני צה"ל

בנוסף, הסירוב לרשום את הנישואים מונע מהן לשנות את שם המשפחה. מאחר וגילי שינתה את שם משפחתה לפני 3 שנים היא אינה יכולה לשנות את שם המשפחה בארבע שנים הקרובות. אם משרד הפנים יכיר בנישואין, תוכל לשנות את שם המשפחה במעמד הנישואין, אך במידה ולא, ההחלטה תשפיע גם על שם המשפחה של התינוק.

“אנחנו מאמינות שזה יסתדר, אבל במידה ולא אז אנחנו בצרות”, הן מסבירות, “כי אם בארץ לא יכירו בנישואים שלנו, לא נוכל להתחתן שוב באף מקום אחר בעולם על מנת להסדיר את הרישום בארץ, כי מבחינת העולם אנחנו כבר נשואות”.

ספיר וגילי הצטרפו לעתירה, יחד עם זוגות נוספים, במטרה להפעיל לחץ שיגרום לבית המשפט לבטל את ההנחיה של שר הפנים ולבצע את הרישום בישראל.

“היום יש קרוב ל-200 זוגות שהתחתנו דרך נישואי יוטה, כשליש מהם להט”בים”, מסבירה ספיר, “ככל שיותר אנשים בוחרים להתחתן בדרך הזו, יש לעתירה יותר כוח. אנשים ממשיכים לעשות את זה בלי קשר למה שדרעי חושב. אם יוטה מאפשרת להתחתן דרכה בלי לצאת מהבית אז עושים את זה”.

למעלה מ-700,000 מנועי חיתון בישראל

להערכת חדו”ש יש בישראל למעלה מ-700,000 אזרחים אשר מונופול הרבנות הראשית על הנישואין מונע מהם להינשא בישראל, ועוד למעלה ממיליון אשר על פי סקרי חדו”ש היו מעדיפים להינשא מחוץ לרבנות הראשית אם הדבר היה בידם. כך למעשה הזוגות השותפים לעתירתה של חדו”ש מייצגים את שלוש הקבוצות של הזוגות הפונים לנישואי יוטה: זוגות מקהילת הלהט”ב, זוגות שהרבנות אינה מוכנה להשיא בשל מגבלות דתיות לתפיסתה [למשל כהן וגרושה], זוגות בהם אחד או שני בני הזוג אינם מוכרים כיהודים על ידי הרבנות וזוגות אשר מסרבים להינשא ברבנות הראשית מטעמים מצפוניים וערכיים.

העתירה, שהוגשה על ידי היועץ המשפטי וסמנכ”ל חדו”ש, עו”ד שגיא אגמון, ומנכ”ל חדו”ש, הרב עו”ד אורי רגב, מפרטת את העקרונות המשפטיים הרבים אשר השר והרשות מפרים, ובעיקר את העובדה כי באופן עקבי, מאז שנות ה-60, דחה בית המשפט העליון את ניסיונותיו של משרד הפנים לסרב לרשום נישואין אזרחיים של ישראלים בחו”ל.

מנכ”ל חדו”ש, הרב עו”ד אורי רגב הבהיר עם הגשת העתירה כי “המאבק הוא בעת ובעונה אחת על חירות הנישואין ועל שלטון החוק בישראל. השר דרעי משעבד את משרד הפנים ורשות האוכלוסין לתפיסתו הדתית, וכפי שאנו רואים בימים אלה – כופר ביודעין בסמכותו של בית המשפט העליון תוך פגיעה בערכי הדמוקרטיה הבסיסיים ביותר”.

עו”ד שגיא אגמון מסר כי “בית המשפט העליון הכיר כבר לפני כ-60 שנה בחובתה של רשות האוכלוסין לרשום כנשואים בני זוג המציגים תעודת נישואין רשמית של מדינה זרה, וחזר על הלכה זו שוב ושוב. מצער  לראות שרשויות המדינה, משיקולים זרים ומתוך רצון לפגוע בציבור העצום הדורש נישואין אזרחיים בישראל, מתעלמות מהוראות החוק ופוגעות במאות זוגות שאינם זוכים להכרה הבסיסית ביותר – בזכותם להיות למשפחה.”

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן