fbpx

בית המשפט מעניק חלון הזדמנויות להסדרה רטרואקטיבית של ההורות הגאה – כך תנצלו אותו

בעקבות החלטת בית המשפט נפתח חלון הזדמנויות של 9 חודשים בו משפחות להט”ב יכולות לקבל צווי הורות שיחולו מיום הלידה גם לגבי ילדים גדולים | עורכות הדין מיכל עדן ועירא הדר שהובילו את התקדים החשוב, מציגות את המדריך המלא להגשת הבקשה
הורות
pexels | cc0

לאחרונה ניתן בבית המשפט העליון פסק דין תקדימי הקובע כי משפחות להט”ב יקבלו צווי הורות שיכירו בהורות המשותפת מיום הלידה, אם הבקשה הוגשה תוך 9 חודשים מהלידה. בנוסף, בית המשפט העניק חלון הזדמנויות של 9 חודשים מיום פסק הדין שבמהלכם משפחות להט”ב יכולות לקבל צווי ההורות שתוקפם מיום הלידה גם לילדים גדולים שנולדו לפני מתן פסק הדין.

פסק הדין ניתן במסגרת מאבק ממושך שהובילו עורכות הדין עירא הדר ומיכל עדן להחלה מיום הלידה של צווי ההורות גם עבור משפחות שהגישו בקשות זמן רב לאחר הלידה.

מה היה המצב המשפטי עד עכשיו?
במשך שנים המדינה דרשה לצמצם את המקרים בהם צווי ההורות יהיו תקפים רטרואקטיבית מיום הלידה רק אם האמהות הגישו את הבקשה לצו תוך 90 יום מהלידה. זו היתה דרישה אבסורדית שאילצה את האמהות לרוץ לבית המשפט כבר במהלך חופשת הלידה, ויצרה קושי רב ולחץ גדול בקרב המשפחות.

בפסקי דין רבים נדחתה עמדת המדינה והאמהות קיבלו צווי הורות מיום הלידה גם כאשר הגישו את הבקשות זמן רב לאחר הלידה. אבל המדינה המשיכה להתעקש על עמדתה הנוקשה, וערערה עד בית המשפט העליון. במהלך הדיונים בעליון המדינה הסכימה להגדיל את פרק הזמן מ- 90 יום ל 180 יום, אך האמהות לא הסתפקו בכך, ודרשו להגדיל עוד יותר את פרק הזמן שיאפשר מתן צווי הורות מיום הלידה, וטענו שאין בכלל מקום לקצוב מועד להגשת הבקשות.

מה בעצם אומרת ההחלטה?
בית המשפט העליון דחה את ערעור המדינה, וקבע שצווי ההורות יוחלו מיום הלידה אם הבקשות תוגשנה תוך 9 חודשים מהלידה. כעת, בזכות פסק הדין, ניתן לאמהות הטריות אוויר לנשימה להסדיר את מעמדן המשפטי בלי לחץ, ולהתמקד באתגרי ההורות בתקופה המורכבת שלאחר הלידה. החלטה זו תחול רק על ילדים שייוולדו לאחר מתן פסק הדין.

מה לגבי ילדים שנולדו לפני מתן פסק הדין?
בית המשפט העניק למשפחות להט”ב חלון הזדמנויות נפלא של 9 חודשים מיום פסק הדין, שבו אמהות לסביות יכולות לקבל צווי הורות מיום הלידה גם לגבי ילדים גדולים. כלומר, בנות הזוג שהביאו ילדים לעולם לפני פסק הדין, תוכלנה לקבל הכרה בהורות המשותפת שלהן רטרואקטיבית מיום הלידה.

עוד בנושא:  הקלה להורים גאים - משרד הפנים יירשום את ההורות הגאה ללא פנייה מצד ההורים

ממתי ניתן להגיש את הבקשה לצו הורות, ועד מתי חלון ההזדמנויות הזה קיים?
ניתן להגיש כבר עתה את הבקשה. כדאי להזדרז ולהגיש את הבקשות בהקדם שכן חלון ההזדמנויות ייסגר תוך 9 חודשים מיום מתן פסה”ד.

מה יקרה אם לא נגיש את הבקשה בזמן?
אם הבקשה לא תוגש בזמן, עדיין ניתן לקבל צו הורות, אך הוא לא יוחל מיום הלידה, אלא רק מיום מתן הצו.

האם ניתן להגיש בקשות לצווי הורות גם לפני הלידה?
כן. לפי פסיקת בית המשפט העליון ניתן להגיש בקשות לצווי הורות גם 60 יום לפני מועד הלידה המשוער, וגם צווים אלה יחולו מיום הלידה.

אילו מסמכים צריך לצרף לבקשה?
יש לצרף לבקשה ראיות לגבי הזוגיות ולגבי כוונת ההורות המשותפת, וכן מסמכים מאת בנק הזרע שמוכיחים שהילדים נולדו מתורם זרע אנונימי.

לאן מגישים את הבקשה?
לבית המשפט לענייני משפחה במקום המגורים.

תוך כמה זמן מתקבלת התשובה? איך ניתן להתעדכן?
אם הבקשה מוגשת כהלכה, עם כל המסמכים הנדרשים ובעיתוי הנכון, היא עשויה להתקבל תוך שבועות ספורים בלבד. יחד עם זאת, מאחר ומדובר בהליך משפטי שהמדינה צד לו לעיתים נדרשת סבלנות, במיוחד בתקופות של חגים, פגרות של בית המשפט, סגרים וכו’. בנוסף, יש לקחת בחשבון כי בחלק מהמקרים המדינה מעלה דרישות להשלמת מסמכים או להגשת תסקיר עו”ס, ולעיתים אף נדרשת התייצבות לדיון בפני בית המשפט.

כיצד רושמים את צו ההורות בתעודת הזהות?
לאחר שניתן צו ההורות, יש לקבל ממזכירות בית המשפט עותק מקורי וחתום ולהגיש אותו בלשכת מנהל האוכלוסין במקום המגורים. רישום ההורות מתבצע בירושלים, כך שלעיתים יש להמתין מספר שבועות עד קבלת תעודת הזהות המעודכנת.


משרד עורכות הדין עירא הדר ומיכל עדן הוא משרד ייחודי המוביל את תחום דיני הלהט”ב והידועים בציבור בארץ, ומתמחה בליווי משפטי הן בעת הקמת המשפחות, הן במקרים של סכסוכים ופרידות והן בעת פטירה.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן